Moore's samling

:eek:

Dette var nok verd ventetiden, tenker jeg;)
Hittil har jeg hatt mer enn nok med å svelge kronometerkomplikasjonen. Måneder, årstall, og for ikke å snakke om månefase, har i mitt hode bare vært forstyrrende elementer på en urskive. Jeg har til dags ikke sett et ur med disse komplikasjonene som jeg kunne tenkt meg å ha brukt en formue på. Ikke engang en liten formue.

Men dette, min gode mann, dette er pinadø et kunstverk!
Alt klaffer. Skiven, kassen, subdials, visere, krystallen, lugsene - alt, absolutt alt. I mine øyne.

Mener jeg fikk et glimt av denne da vi var hos Alf Lie. Kanskje det var The Manager of IWC's Business in The Northern Hemisphere som viste den frem? Hva vet jeg. Jeg var i lykkerus, og muligens et snev av vinrus, over eget kjøp og hyggelig møte med IWCs Master Watchmaker, Kurt Klaus.

Du er en veldig heldig mann, Moore, og jeg bøyer meg i støvet, sender mine varmeste gratulasjoner og håper at jeg en dag møter deg på et GTG.
Gratulerer!

Stor takk, Minuteman!
Dette var meget hyggelige og rause ord å få.
Og joda, jeg levde forsåvidt godt med ventetiden. Det er jo litt med det å "...vente på noe godt"... etc. Uret svarer på alle måter til forventningene. Eller sagt på en annen måte; - jeg har nok ikke kunnskapen som skal til for å definere forventninger som dette uret ikke kan innfri.

Det er jo så komplisert og innehar et urverk på så høyt nivå, at jeg tenker det mest fornuftige er å innta en meget ydmyk og "læregutt"-aktig respekt for uret og alt det har å tilby meg. Nesten som å bare ta imot det jeg kan få.

Jeg fikk forøvrig ikke med meg så mye den kvelden, annet enn møtet med Klaus og et par tre øvrige kjente. Men ditt kjøp og personlig hilsen fra Hr Klaus er jo et usedvanlig hyggelig minne. Så jeg skjønner godt - og har full forståelse for dine ulike "ruser" - og at kvelden var usedvanlig hyggelig for deg også. Det har jo rukket å lese en del om. ;)

Vi får se - om tid og anledning vil det slik - så ses vi på en GTG. Det hadde vært meget hyggelig!

Flott presentasjon av et nydelig ur!

Gratulerer med en et nydelig meksninsk masterpiece, Moore!
Funderer på hvordan du skal kunne klare å overgå deg selv neste gang;)

Stor takk, karer!
Hyggelig ord og ur faller i smak. ;)

Kjære Moore.

Her kommer et kort beundringsbrev til deg og dine klokker. Tror kanskje dette er min første post i tråden din? Jeg har siden jeg meldte meg inn her i asylet, sittet litt på sidelinjen og sett på hva du har presentert for oss. Samt lest gratulasjoner opp og ned i mente.
Jeg har mer eller mindre blitt sjokkert over hva du har hatt i samlingen din, og hva du besitter nå. Fantastisk! Ikke i min tid som er igjen på denne jord kommer jeg til å få en slik samling, overhodet. Hovedsaklig av økonomiske grunner, men kanskje og av prinsipp? Tror jeg hadde blitt et nervevrak av å gå rundt med noen av dine fineste ur?
Din siste tilkomst er bare rett og slett fullkommen! Men kun et ur jeg kommer til å nyte gjennom bilder på lanken din her inne. (Ha meg tilgitt om det er flere?).
Jeg har nevnt for noen på asylet i ”dagens” at de er helter og superhelter. Dette fører til at du må være Gud!
Gratulerer så mye Moore. ”Ingen over, ingen ved siden”.

Cosmo

Jeg takker så mye, cosmo-dud!
:oops:

Det er veldig hyggelig å høre mine ur faller i smak. Eller kanskje vel så mye; - at min smak for ur er til å like.
Samlingen har over noe tid fått den innretningen den nå har, via noen varianter som ikke lenger er i samlingen. Men nå har jeg på en måte funnet stabiliteten, den riktige balansen i samlingen. Så får bare fremtiden vise om og hva det blir av justeringer.
;)

Dette er helt fantastisk. Det uret er et mesterverk. Lurer på hva du vil komme med neste gang. :D
Gratulerer så mye. Gleder meg til bildene.

Lekkert Moore, virkelig lekkert. Hva med et "lume shot" ? He he :razz: Bare kødda.

Thanks!
Bilder kommer etter hvert.
Men lume shot av denne blir nok hakket vanskelig, ja... ;)

Dette er bare helt rått! Sa jo at det kom til å bli noe fra øverste hylle :D Du må jo kikke på denne klokken kl: 00:00 på nyttårsaften, må jo være fantastisk å se året flippe på klokken! Skulle virkelig ønske jeg kunne se nærmere på denne live, men får klare meg med fantastiske makrobilder ASAP!

Usannsynlig flott! God historefortelling med basis i en utrolig klokke. Gratulerer!

Stor takk!
Dette blir absolutt uret på hånden nyttårsaften, og datoskiftet blir jo spesielt interessant å følge på sådan dag.
:cool:

Gratulerer med et fantastisk ur, rett og slett.. Jeg tippet på IWC BP i hvitt gull, var ikke helt på viddene tydeligvis ;)

Herregud for et ur! Du tar det hele til et helt nytt nivå. Utfra kriteriene du i presentasjonen legger til grunn for din klokkeinteresse, kan jeg ikke forestille meg at det finnes et ur på markedet som hadde vært et bedre valg. Dette fortjener kollektiv i-støvet-bøying.

Ja, dette stod virkelig til forventningene!! Helt utrolig flott og fascinerende ur :D Jeg regner med du kommer til å bruke noen timer på å bare titte på den der fra alle mulige vinkler.

Gratulerer masse!! For min del en soleklar topp i din samling :)

Jeg må bare komme med en liten oppfordring, selvom du sikkert er en opptatt mann hadde det vært utrolig kult å se en liten filmsnutt 31. des 2359 - 01. jan 0001.

Har jo vært mye snakk om når klokkene skifter dato her om dagen :)

Gratulerer med et fantastisk ur, rett og slett.. Jeg tippet på IWC BP i hvitt gull, var ikke helt på viddene tydeligvis ;)

Herregud for et ur! Du tar det hele til et helt nytt nivå. Utfra kriteriene du i presentasjonen legger til grunn for din klokkeinteresse, kan jeg ikke forestille meg at det finnes et ur på markedet som hadde vært et bedre valg. Dette fortjener kollektiv i-støvet-bøying.

Gratulerer med et fantastisk ur!

Ja, dette stod virkelig til forventningene!! Helt utrolig flott og fascinerende ur :D Jeg regner med du kommer til å bruke noen timer på å bare titte på den der fra alle mulige vinkler.

Gratulerer masse!! For min del en soleklar topp i din samling :)

Tusen takk, alle!

Jeg blir nok å bruke noe mer tid på uret i "se på"-posisjon, enn "bære på"-positur. Et særdeles innholdsrikt ur på detaljer, og umåtelig vakkert estetisk.
Skal prøve å fange opp noe av dette med supplerende bilder etterhvert.
;)

Jeg må bare komme med en liten oppfordring, selvom du sikkert er en opptatt mann hadde det vært utrolig kult å se en liten filmsnutt 31. des 2359 - 01. jan 0001.

Har jo vært mye snakk om når klokkene skifter dato her om dagen :)

Det er jeg enig i, Mathfjeld!

Det kunne absolutt vært morsomt å forevige det på film.
Er jeg i posisjon til det, så skal jeg forsøke fange øyeblikket. :cool:

Hei.

Gratulerer med klokke i verdensklassen:):).....samt det og få møte "ur"-menneske bak hele ideen må jo i sum bli nærmest en komplett opplevelse for en hard kokt horologist som deg ?

Lykke til med klokken og dens komplikasjoner.....
Ser frem til bilder...

Mvh
Timebandit;)

Det er jeg enig i, Mathfjeld!

Det kunne absolutt vært morsomt å forevige det på film.
Er jeg i posisjon til det, så skal jeg forsøke fange øyeblikket. :cool:

Vet urverk med samme funksjon ofte skifter over en periode på et par timer. Vet du hvordan dette gjør det? Skulle ikke forundre meg om IWC har gjort noe magisk med skiftingen også. :p

Hei.
Gratulerer med klokke i verdensklassen:):).....samt det og få møte "ur"-menneske bak hele ideen må jo i sum bli nærmest en komplett opplevelse for en hard kokt horologist som deg ?

Lykke til med klokken og dens komplikasjoner.....
Ser frem til bilder...
Mvh
Timebandit;)

Jeg takker så mye!
Ingen tvil om at møtet og historien om uret av Kurt Klaus gjør eierskapet av uret til noe spesielt.
Bilder vil komme.
;)

Vet urverk med samme funksjon ofte skifter over en periode på et par timer. Vet du hvordan dette gjør det? Skulle ikke forundre meg om IWC har gjort noe magisk med skiftingen også. :p

Jeg har fått dette demonstrert i rikt monn hos AD (og av Kurt Klaus himself).

Først og fremst har jeg fått en særdeles tydelig presisering om å pugge manualen ("den røde" - what not to do) ift justering av tiden (ref. tidligere innlegg).
Generelt gjelder jo for dette uret som de fleste andre, at du aldri skal stille tiden mellom (ca) kl 2100-0300 - når viserne er på urets øvre halvdel.
Årsaken er at datoskiftprosessen da har startet, og tannhjul og øvrige deler er i en inngripende posisjon. Denne mekaniske prosessen avsluttes heller ikke før godt over midnatt. Justering i denne tidsperioden (og inngripen i prosessen) kan derfor skade urverket.

Utenpå uret ser man jo ikke denne prosessen før eventuelt datohjul (og andre indikatorer) er i bevegelse. På noen ur skjer datoskiftet som quick-set, på andre en mer glidende overgang - gjerne over et par timer.

Under gjennomgang av prosessen på tilsvarende mitt ur, kunne jeg se konturene av tidsskiftet starte ca 10-15 minutter før midnatt, for deretter å se alt klikke på plass ved passering 2400.
Nå har jeg til gode å se mitt eget ur i denne prosessen (for kort tid til det), men i morges var alt pent på plass; - dag, dato (som gikk direkte fra 30 til 1), og månedsskiftet.
Passer det i natt, tar jeg sannelig en sjekk.:cool:

Det stemmer det, var jo mye spennende som skjedde på denne skiven i natt også.

Liker denne klokken bedre og bedre for hver gang jeg titter på bildet av den. Gleder meg stort til å se de neste :)

Det stemmer det, var jo mye spennende som skjedde på denne skiven i natt også.

Liker denne klokken bedre og bedre for hver gang jeg titter på bildet av den. Gleder meg stort til å se de neste :)

Hyggelig, Mathfjeld!
Innholdsrikt ur på alle måter. Kan ikke si annet. ;)
Supplerende bilder kommer - litt for hektisk dag i dag til sådan sysler. Kommer sterkt tilbake i morgen, formoder jeg.