Moore's samling

Oj, som jeg gleder meg!!! Dette ser ut til å bli noe etter min smak;)

Joda, ut fra dine preferanser Mogens, så tror jeg nok denne passerer..

Utsøkt "innpakning" sa du? Da er det ingen tvil, det må være denne:)

Nice try, SimSVa..

Gratulerer med flott boks, og en morsom prosess! Spent på å se hva dette er!

Veldig veldig spennende dette her! Godt at du endelig fikk pakken i hvert fall ;).

Spennende! Kan det være en minute repeater?

Er i gang med noen bilder straks, karer.
Men, som før nevnt, er det ingen Minute Repeater-komplikasjon i denne. "Kun" et par enkle basics...
 
Damnit! Jeg som har satt alle pengene på at vi nå skulle få se sonens første Big Bang Boa :cool:
Spøk til side. Dette må være noe virkelig flotte greier, Moore. Gleder meg :)

Visste ikke IWC solgte humidor ;)
Spøk til side, gleder meg til å se klokken!

Er i gang med et par tre bilder, så det skal ikke drøye lenge...

510104
59210

Edit:
Damn, Moore. Kjerringa og jeg er egentlig bedt bort i kveld, men nå måtte jeg late som om jeg fikk et migreneanfall og må være hjemme. Og alt dette bare fordi du ikke fikk ut bildene i tide.
PS: Dette er mitt første migreneanfall - har aldri vært plaget med hodepine tidligere.

Har nå en mistanke om at du kan være inne på noe.... ;)

Tipper på en 544906/07:p

Jeg klinker til med IW504401

Hmmm...
Dere har tallene inne, men i en litt feil rekkefølge...

Her utfolder seg visst ukas lottorad ;)
For oss dødelige, gjetter vi WG ELLER RG? Rose tenker jeg ;)

Som ref.nummeret jeg skrev antyder: RG

Hverken WG eller RG.
Tenker vi sier et annet noe edlere metall...

... du tullet ikke med å bli hjemme med migrene i vente unbox.
Du er i sannhet et forbilledlig horologisk vesen MM!

Jeg tuller aldri, men nå lurer jeg på om Moore tuller med oss - hvor blir det av bildene?

Det var da voldsomt til mas.... ;)
 
...jeg har kjøpt både popcorn og øl..
Moore ; gi folket underholdning:D

Dette skal bli spennende! Gleder meg " forestillingen " publiseres :D

still waiting..... :D;)

Give the man some slack ...

Takk for medfølelsen, adamskater!

Greit nok at du kryper tidlig til køys, Moore, men er du ikke oppe om morran?
Jeg skal hjelpe en kompis som har hytte i fjellet og får ikke fulgt med her. Vurderer om jeg skal avlyse pga regn eller noe annet jeg dikter opp...

He, he...
Du får det sagt, Minuteman. Bilder kommer straks.

Her må man jo avlyse, dette er jo super spennende om Moore bare kan stå opp :D

Give me Moore ...

Less is Moore ?

He cried Moore Moore Moore with the rebel yell!

In the midnight hour, She cried moore moore moore.
Fytti det passer avataren, moore!
Kul referanse Adam!

Bra ordspill, karer.
Skal ikke nekte for det...
 
Ny tilvekst – IWC Portuguese Automatic, LIMITED EDITION

OK….
Det ble altså denne, folkens. En IWC Portuguese Automatic 5001-04, Limited Edition. I 950 Platinum.

Kanskje er dette den IWC Portuguese Automatic du ikke visste eksisterte. Hva vet jeg. Den er ihvertfall en sjeldenhet i markedet.
Selv har jeg ventet lenge på muligheten. Og ventingen skyldes utelukkende at nettopp denne versjonen er svært vanskelig å få kloa i. Vel, i hvert fall i den tilstand som akkurat dette eksemplaret befinner seg i: Nytt. OG discontinued.

Den er annerledes. Den er unik. Den er et samlerobjekt.
Og den kom inn på bekostning av annet ur, da tilgjengeligheten på denne lekkerbiskenen plutselig dukket opp fra sidelinjen. Da ble det prioritert annerledes.

Jeg erkjenner det lett;- jeg har alltid hatt en brutal ”crush” for IWC og Portuguese-linjen.
Så uovertruffen elegant, dressy og klassisk i linjene. Utsøkte urverk. Tidløs eleganse. Portuguese – og Automatic i særdeleshet - er kanskje også det nærmeste jeg vil definere som et IWC-ikon.

Jeg kvittet meg med min tidligere Portuguese Automatic da Portuguese Perpetual Calendar kom inn. Men jeg visste det kun var en midlertidig exit. Portuguese Automatic har allltid hatt denne forførende vakre ”it”-faktor hos meg.
Denne Portuguese Automatic 5001-04 har dette perfekte "hele", der urverk, metall, farvevalg og designelementer utfyller hverandre på en så harmonisk måte. Hvilket bare underbygger det enkle faktum. At dette er….. nettopp; – en Limited Edition.

Min “grail” av en IWC Portuguese har jeg nok (kanskje) allerede sikret gjennom noe av det mest kompliserte IWC har laget; - Kurt Klaus´unike Portuguese Perpetual Calendar. Mørk grå dial. White gold (WG).
Jeg har likevel vært fast på målet om at en Portuguese Automatic har sin egen plass i samlingen. Modell 5001-04 oppfyller alle kriteria.

Da jeg for en tid siden ble gjort oppmerksom på tilgjengeligheten, var jeg solgt. Jeg trengte ikke lang betenkningstid på å slå til.
Den har alt jeg ønsker i en Portuguese Automatic; - det første 50010-kaliberet, 950 Platinum, silvered dial med platinum visere og applied arabic numerals. Alt inngår i en estetisk opplevelse av de sjeldne. Kort sagt; - en Limited Edition med alle elementer i seg som gjør den til nettopp det.

Calibre 5000 er 100% IWC in-house med definitive high-end horologiske egenskaper, og inkluderer det meget anerkjente automatiske Pellaton-opptrekkssystemet. Det er gitt navn etter Albert Pellaton, daværende urmaker og teknisk direktør i IWC. Albert Pellaton er - sammen med hans protegè og elev Kurt Klaus (mannen bak Perpetual Calendar-urverket) IWCs (og en av horologiens) største urmakere.
IWC Caliber 5000 ble verdens største automatiske urverk, og ble deretter basisverket/referanseverket for en rekke kalibre og modeller i Portuguese-linjen med stadig nye og innovative komplikasjoner.

Portuguese Automatic ble lansert på markedet i 2004, og er totalt produsert i 3 ulike 5000-calibre; - 50010 (2,5Hz – 44 jewels), 51010 (3,0Hz – 44 jewels) og 51011 (3,0Hz – 42 jewels).

I min Portuguese Automatic 5001-04 tikker et utsøkt IWC Calibre 50010, og uret som helhet er kun produsert i 500 eksemplarer. Dette skjedde i perioden 2004-2005, som en ”tribute” i anledning Portuguese-linjens globale lansering.
Perfekt utgangspunkt når jeg først skulle ha inn en spesiell versjon av en Automatic. Disse ryker nemlig rett ut så snart de er for salg, samleverdige og ettertraktede som de er.
Min er nummer 470 av 500.

Jeg er dårlig på tålmodighet.
Denne anskaffelsen har vært en prøvelse i så måte. Men jeg er (innimellom, velger jeg å mene) relativt god på ”timing” (les: luck).
Gjennom en god kontakt i Tyskland ble denne min. Luck overvann utålmodighet.

Jeg erkjenner det lett; - ”moneywise” er det all grunn til å anse anskaffelsen ”questionable”. Men jeg gidder ikke bruke en kalori på hva annet vakkert jeg kunne fått i stedet. Det var denne jeg måtte ha.
Jeg har derfor akseptert en ”premium” av de sjeldne. Det er fem gode irrasjonelle grunner jeg rettferdiggjør denne anskaffelsen overfor meg selv ved;

1. Den er Limited. Nummer 470 av 500.
2. Den er i 950/Platinum.
3. Den har det første 50010-kaliberet levert til Automatic-serien.
4. Den kommer ny i ”full pakke”.
5. Den er et samleobjekt/collectable.
Den er med andre ord – samlet sett - et utsøkt eksemplar av arten.

Det må kanskje et noe trenet «IWC-øye” til for å se at dette en Limited Edition. Men en som er litt «in the know» vil umiddelbart fastslå at kombinasjonen silvered dial og silvered/platinum hands/numerals er det ingen andre 5001 som har. Man vil også merke seg den godt synlige nummereringen på siden av kassen – xxx/500. Noe som kun eksisterer på en 5001-04.
Så ja, alt dette er i sum ”spesielt nok” til at jeg valgte denne, og ikke en SS/WG/RG.

That said;- jeg er jo normalt en ”sucker” for komplikasjoner.
Denne er jo relativt ”enkel” i så måte, med dato og power reserve (7 Days) som de andre Portuguese Automatic.
Men, fancy komplikasjoner er underordnet i denne sammenheng.
Det er er uendelig mye vakrere i virkeligheten enn på bilder.
En ting er at Platinum har en helt annen look enn stål og hvitt gull, men en annen er vekten. Det er følgelig pur, barnslig klokkeglede å bære et ur med en presence som dette har.

Sammen med min 5022-18 i WG har jeg endelig det ultimate par av IWC Portuguese.
Og sammen med min A. Lange & Söhne Lange 1 Time Zone har jeg det ultimate par av Platinum-ur.

Noen ur kjøper vi vel alle inn på litt typisk ”lånt tid”. Andre kjøpes for det lange løp. Med andre ord vet man nok innerst inne om man befinner seg i en flyktig og småspennende flørt, eller om man har møtt den man ønsker å gifte seg med.

Disse to veldreide Portuguieserne er begge i sistnevnte kategori. Keepers med stor K. Så fair enough; - jeg ser stort på det og gifter meg med begge.
For som vi vet; - det er en viss forskjell på keepers og Keepers….

Her noen bilder - foreløpige bilder - inntil jeg får rigget meg litt bedre til med kameraet.


DSC_0247.jpg


DSC_0250.jpg


DSC_0247-1.jpg


DSC_0245.jpg


DSC_0261.jpg


DSC_0259.jpg


DSC_0252.jpg


DSC_0253.jpg


DSC_0298.jpg


DSC_0296.jpg


DSC_0247-5.jpg


DSC_0297.jpg


DSC_0294.jpg


DSC_0263.jpg


DSC_0266.jpg


DSC_0271.jpg


DSC_0272.jpg


DSC_0288.jpg


DSC_0247-4.jpg


DSC_0284.jpg


DSC_0283.jpg


DSC_0255.jpg


DSC_0254.jpg


DSC_0293.jpg


DSC_0278.jpg


DSC_0279.jpg


DSC_0250-1.jpg


IMG_0232.jpg




Supplering:
Og til slutt sammen med sin like forførende, sensuelle partner - IWC Portuguese Perpetual Calendar...

DSC_0246.jpg


DSC_0245.jpg


DSC_0254-2.jpg


DSC_0246.jpg


DSC_0248.jpg
 
HÅHÅHÅ.....for et ur, og som alltid, en flott presentasjon. Gratulerer :)
Og så er jeg veldig fornøyd med at jeg traff på quizen, selv om jeg nok tenkte det ville bli en variant i hvitt gull.
 
Gratulerer så mye! Dette var "over the top" etter min bok:p

Jeg visste om sjeldenheten, men har aldri hatt gleden av å se den in real life. Med tanke på antallet dedikerte IWC-samlere rundt om i verden antar jeg det gjaldt å være rask på avtrekkeren her...
 
Grattis med nytt, denne var sjeldent flott og står så absolutt til forventningene vi alle haft kring denne unboxingen.

Jeg må på vegne av oss vanlige dødelige horologer si hvor mye vi setter pris på at du er blitt gitt både ordets, fotografiets og kjøpstyrkens gave.
Selv får jeg holde til gode med de to første ;)
 
Gratulerer med nok et nydelig ur! Det begynner å bli tyngde i samlingen din nå, bokstavelig talt.