Moore's samling

Har vært litt skeptisk til Panerai men denne er bare vakker!

Enig, virkelig vakker...

Og glimrende bilder, som vanlig på denne tråden:)


Stor takk, karer!

Og joda, jeg har selv vært hakket skeptisk til Panerai, må erkjenne det.
Men, Luminor 1950-serien og PAM270 i særdeleshet modnet over litt tid, og etter å ha gått svanger en stund, var det gjort.
1950-kassen mener jeg gjør Panerai til en litt mer allrounder enn de øvrige modeller, og nedtoner noe det mer sports- og dykkerpregede inntrykket disse gir. Og det uten å gå på bekostning av "røttene" sine på noen måte. Markedet vet åpenbart også å sette pris på 1950-modellen nå, og stadig flere versjoner produseres og omsettes.

Denne PAM270 dekker godt mitt Panerai-behov. For en stund. ;)
 
Etter disse bildene kan jeg ikke lenger påberope meg at jeg ikke har sansen for Panerai.

Pokker ta, det kommende året blir det nok striskjorte og havrelefse på hele familien :(
 
Etter disse bildene kan jeg ikke lenger påberope meg at jeg ikke har sansen for Panerai.

Pokker ta, det kommende året blir det nok striskjorte og havrelefse på hele familien :(


Hyggelig bildene faller i smak!
Og hyggelig om Panerai kanskje også er satt litt under radaren. Det er så definitivt ur med særpreg.
"Kjør hardt, kjør stil", Minuteman. Striskjorte og havrelefse skal ikke undervurderes. ;)
 
Hei Moore, har blitt veldig inspirert av deg og din samling og har selv blitt hekta.. Håper det er greit om jeg spør omdu har dine klokker i Winder når du ikke bruker dem? Og Evt hvilken du har? Gleder meg til å se ditt neste ur!
 
Hei Moore, har blitt veldig inspirert av deg og din samling og har selv blitt hekta.. Håper det er greit om jeg spør omdu har dine klokker i Winder når du ikke bruker dem? Og Evt hvilken du har? Gleder meg til å se ditt neste ur!

Takk for det, watchloveroslo!
Hyggelig å høre urene faller i smak. Farlig fascinerende hobby dette, og blir man bitt av basillen......, så er det et bitt man lever godt med.
Bank og safe har for lengst overtatt den daglige omsorgen for mine "babes". Fordi de fortjener det. Hvilken ny babe som kommer inn får tiden vise. "Hun" er faktisk bestilt, så nå er det den frustrerende ventetiden som råder.... Den er ille. Men, den som venter på noe godt, etc etc.... Bilder kommer så snart det er klart for presentasjon. ;)
 
But of course, tenkte litt kort jeg. Setter ikke den samlinga i stua kanskje! Må begynne å tenke i de baner snart jeg og, neste blir ikke akkurat billigere enn forgje! Kan jo ha Winder i safe'n og da, jeg tenker på månefasen og å stille alle komplikasjonene, hehe. På gjenhør!
 
But of course, tenkte litt kort jeg. Setter ikke den samlinga i stua kanskje! Må begynne å tenke i de baner snart jeg og, neste blir ikke akkurat billigere enn forgje! Kan jo ha Winder i safe'n og da, jeg tenker på månefasen og å stille alle komplikasjonene, hehe. På gjenhør!

Speaking of...... Moonphase.
Av alle komplikasjoner nyter jeg månefasen mest.
Den er i sin konstruksjon av de mer kompliserte og samtidig den kanskje mest estetisk vakre å nyte. Detaljene på de to jeg har (Patek Philippe Nautilus 5712/1A og Zenith Grande Chronomaster GT - bilder nedenfor) er utsøkte.
Å måtte justere disse manuelt innimellom er bare en hyggelig øvelse. Og, når jeg ikke har uret i hus, kan jeg istedet ta et lite overblikk på månefasekalenderen som erstatning. ;)

38cf6370.jpg



Edit:
Skulle jeg være veldig pirkete, hadde jeg gjerne sett at månen på Zenith'en min var hakket mer sølv/gråhvit på bekostning av det gule. Dog, min har bare noen svært diskret gultoner, så den passerer sensuren veldig greit.

Månefarven er likevel en detalj manufakturene åpenbart ikke virker å være like enige om hva som er visuelt korrekt. Generelt mener jeg en naturtro gjengivelse av månen bør gå i gråhvitt, og ikke i en - som enkelte manufakturer praktiserer - altfor gul fremtoning.
Men dem om det.
Bottom line er uansett at månefase er en utsøkt komplikasjon for et ur. Synes jeg.


zfullmne.jpg


19518cad.jpg
 
Kort statusrapport:

Hungeren etter tilskudd i samlingen er vanskelig å stå imot.

Min nye bestilling tar minst enda en måned (ca). Det er lang leveringstid.:(
Men, i morgen er det klart for "Operasjon Ventepølse". Det er kort leveringstid.:D

Rapport slutt.
 
Her lukter det Seiko Monster laaaaang vei ;)

Seriøst, jeg gleder meg som et barn både til ventepølsen og den senere "rosinen" :D
MAcrobilder, sikle ;)
 
Tipper herr Moore, denne gangen får inn en legendarisk Omega Speedmaster Pro:) Men jeg er dog litt usikker på om han går for klassikeren med Hesalit glass, eller den mer moderne, med safir og den flotte "utstillingen" av urverket?
 
Tipper herr Moore, denne gangen får inn en legendarisk Omega Speedmaster Pro:) Men jeg er dog litt usikker på om han går for klassikeren med Hesalit glass, eller den mer moderne med safir og den flotte "utstilling" av urverket?

Enig med siste taler.... Tipper han går for safirglassversjonen og det mer dekorerte 1863-verket

Trist å høre at du må vente enda lenger på neste planlagte tilskudd Moore, men gleder meg også til ventepølsen!
 
Dagens tilvekst – OMEGA Speedmaster Professional, Moonwatch

Jeg sikret meg da – omsider – dette ikon fra OMEGA.
Det var egentlig forutbestemt, og mer et spørsmål om “når”, og ikke “om”. En klassiker fra OMEGA måtte inn i samlingen. Og det ble (selvsagt) denne. Synd det tok sin tid. Men som vi sier; - "Time does not have the same appeal for everyone"....:cool:

OMEGA.
Manufakturen er rikelig omtalt og vel kjent blant Tidssonens adskillig bedre kjennere enn meg. En manufaktur blant verdens største, etablert i 1848 av Brandt-familien, senere overtatt av SWATCH Group i 1998 og ledet av Hayek-familien i dag.
I denne klassikeren sitter et OMEGA in-house Calibre 1861 – tikkende til 21.600 vph. Power reserve omtrent 48 timer.

En særdeles viktig del av OMEGAs historie og identitet, er Speedmaster. Deres mest berømte ur. Sågar verdens mest berømte chronograph. Et ikon.

Speedmaster ble introdusert i 1957, mens denne versjonen er tredje generasjon Speedmaster, og ble introdusert i 1963.
I 1965 ble "Professional" tilføyd som del av betegnelsen på uret, mens Calibre 1861 ble lansert i 1996.

I over et halvt århundre har Speedmaster stått i sentrum av begivenhetene og testet yttergrensene av fysisk utholdenhet og menneskelig mot. Vi snakker selvsagt om USAs romprogram.
Og månelandingen i 1969 er isolert sett en milepæl i verdenshistorien, med den første bemannede månelanding den 20. juli 1969 kl 20.18.
OMEGA var med på ferden, på armen til Neil Armstrong, Buzz Aldrin og Michael Collins. Pussig nok var det bare en i mannskapet som likevel fikk æren av å ha denne Speedmaster på månen.
Armstrong var første mann på månen, men det var uten sin Speedmaster. Grunnet problemer med den elektroniske chronographen ombord i månelandingsmodulen måtte han legge sin igjen som erstatning for denne. Moderfartøyet ble manøvrert av Collins, som av den årsak ikke var på månen. Dermed ble det Edwin Buzz Aldrin som fikk æren av å bli "døperen" til at OMEGA Speedmaster fikk sin evige ikoniske betegnelse og status; - The Moonwatch.

NASA valgte altså OMEGA Speedmaster for sine astronauter til Apollo XI, men Speedmaster var NASAs foretrukne ur allerede fra midten av 60-tallet, ettersom Speedmaster allerede i 1965 ble det offisielle uret for NASAs romprogram. Siden Apollo XI har OMEGA Speedmaster vært med på samtlige måneferder i regi av NASA, og er eneste tillatte ur som skal følge astronautene ut i rommet.
Forøvrig kom uret virkelig til sin rett under Apollo XIII i 1970, da man måtte avbryte ferden grunnet tekniske problemer. For å "time" tenningen av rakettene for en trygg retur og inngang til jordens atmosfære, måtte man stole på presisjonen i chronographen på Speedmaster. All strøm utenom den mest nødvendige var kuttet for å spare denne til inngangen til atmosfæren. Feil kalkyler ville gitt katastrofale konsekvenser, og Apollo XIII ville aldri returnert.
Speedmaster fungerte utmerket. Og vi kjenner resten av historien.

OMEGA har forøvrig utnyttet "spin-off´en" av denne prestasjonen til fulle, og siden dette produsert en rekke versjoner av Speedmaster.
Likevel er det denne – 3570.50.00 – som er den originale og historisk korrekte; - og eneste offisielle moonwatch. Baksiden preges av den legendariske teksten "Flight-qualified by NASA for all manned space missions. The first watch worn on the moon".
Denne teksten har preget baksiden på alle disse ur siden 1971.
Det er minst 11 ulike Speedmasterversjoner på markedet i dag, men det finnes kun èn "ekte" Moonwatch. Denne.
Og den skiller seg ut - spesielt med sitt manuelle opptrekk i Calibre 1861, solid caseback med den legendariske teksten, og ikke minst et vakkert hesalite crystal glass.

Mye mer kunne vært skrevet om dette ikonet, da Speedmaster representerer betydelig historie. Det er uansett OMEGA-DNA til fulle.
Det er et usedvanlig vakkert designet ur, med mattsort dial og hvite baton-visere i en nydelig kontrast. Spesielt elegant er også de buede overgangene fra kasse til lugsene, og den smidige integreringen av disse i kassen. Kassen er i polert og børstet stål, og har en stållenke med vakre detaljer.

Det var på tide dette uret fant veien innom samlingen.
En Speedmaster Professional Moonwatch er egentlig et must i enhver samling, og som det ikon det er vil den ligge godt i min. Den kom noe "sent" inn, og burde absolutt vært blant de første. Men fair enough, nå ser vi oss ikke tilbake.

En klassiker som er kommet for å bli, og den vil spre god klokkeglede i mange år fremover.
Det er et usedvanlig vakkert konstruert ur, med mattsort dial og hvite visere i en nydelig kontrast. Polert og børstet stålkasse, og en lenke av de peneste og forseggjorte jeg sjelden har sett. Det var på tide uret fant veien inn i samlingen, og hyggelig å være en del av OMEGA-familien (igjen).


PS!
Litt synd å definere denne som “ventepølse”, men da tilbudet om denne kom på bordet, måtte jeg bare slå til. Ettersom min såkalte "grail" er under produksjon og testing for tiden og følgelig drøyer enda noen uker før den kan hentes, måtte jeg ha inn et ur for å døyve ventesmertene litt. :cool:

Her noen snapshots tidlig en lørdag ettermiddag.


7867004b.jpg


3a78bb21.jpg


097a1ef6.jpg


c9c938d7.jpg


0df72b8b.jpg


55d4b4f0.jpg


005cbf25.jpg


98c2b814.jpg


148ecd36.jpg


00180622.jpg


a1d8681c.jpg


84f2b015.jpg


7f832134.jpg


cfb4941f.jpg


95bc31fd.jpg


5f66af60.jpg


adb45375.jpg


add5ae20.jpg


066aaca6.jpg


20950689.jpg


13dbe05b.jpg


0c8a9f8a.jpg


9b1e8ec2.jpg


4554c776.jpg


2de63d98.jpg


547fa15a.jpg


072377fa.jpg


75d4ed52.jpg


e4452846.jpg


76903eae.jpg


a0d0a89f.jpg


cddf30be.jpg



DSC_0002_zps4e79b9a7.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Liern
Gratulerer med lekker Omega Moore. Om dette er ventepølse gleder jeg meg til å se "the real deal".

Nå har du hvertfall en ny chrono du kan time ventingen med.
 
Gratulerer. Herlige bilder og en flott presentasjon som vanlig.:D
Ser ut til at du har en egen evne til å gi andre lyst på klokka du tar bilde av.
 
Gratulerer - og velkommen etter!

Kan vel koste på meg den kommentaren ettersom jeg "slo deg" med en drøy uke :D
Spøk til side.
Din beskrivelse av klokken gjør meg enda tryggere på at jeg har valgt den rette. The One and Only Moon Watch.
 
Her lukter det Seiko Monster laaaaang vei ;)
Seriøst, jeg gleder meg som et barn både til ventepølsen og den senere "rosinen" :D
MAcrobilder, sikle ;)

Nope....
Det var nok ikke den du kjente, mikkemus23!
Hva skal jeg si; - muligens en hakket mer atmosfærisk touch over lukten fra denne saken....;)

Tipper herr Moore, denne gangen får inn en legendarisk Omega Speedmaster Pro:) Men jeg er dog litt usikker på om han går for klassikeren med Hesalit glass, eller den mer moderne, med safir og den flotte "utstillingen" av urverket?

Nå snakker vi, maghas9!
Dette er vel det som kan sies å være "Bulls Eye". Og ingen grunn til å være usikker på hvilken versjon av arten det ble. For min del var det kun - blant annet - hesalite glasset som var aktuelt.;)

Enig med siste taler.... Tipper han går for safirglassversjonen og det mer dekorerte 1863-verket.
Trist å høre at du må vente enda lenger på neste planlagte tilskudd Moore, men gleder meg også til ventepølsen!

Joda, riktig det boenna_69!
Men ikke 1863. Som nevnt ble det Calibre 1861 på meg.

Forøvrig venter jeg med stor glede på min neste, og lever relativt godt med å vente noen uker til. Særlig nå som ventepølsen kom inn. Den smakte godt. ;)
 
Gratulerer med lekker Omega Moore. Om dette er ventepølse gleder jeg meg til å se "the real deal".

Nå har du hvertfall en ny chrono du kan time ventingen med.

Stor takk, Mathfjeld!
Jeg har nok tillagt "ventepølse" et noe utvidet innhold med denne, jeg ser det. På grensen til fornærmende overfor OMEGA. Men, når jeg venter på "the real deal", så blir mangt og mye annet litt underordnet. Denne har jeg hatt under radaren i lang tid, og "ticker" den med dette endelig ut fra ønskelisten.

Chronograph'en går så det suser, og nedtellingen er i gang....:cool: