Moore's samling

Kronen på verket......(III)

Og en rask sveip innom med disse to i dag......(17.05).

P1010195-1.jpg

P1010208-1.jpg

Ny i dag - Jaeger-LeCoultre Reverso Grande GMT

Mitt nyeste valg av dress-ur ble denne.
Min påstand er nemlig den, at en samling uten et rektangulært dress-ur vil ikke være komplett. Det har vært en vurdering/valg med (minst) to avveininger:
- Enten JLC Reverso Grande eller Girard Perregaux Vintage 1945 XL
- Og dersom JLC; - isåfall hvilken Reverso Grande

Konklusjonen ble Reverso Grande. Og med det min tredje JLC.
JLC Reverso er et ikon.
Et Art Deco ikon. Og jeg har veldig sans for Art Deco generelt.
Og det ble GMT på grunn av komplikasjonene i dette uret. Kanskje den mest avanserte Reverso Grande som JLC har å tilby.

I denne tikker et utsøkt JLC Calibre 878 med 28.800 vph, 25 jewels/2 barrels. Power reserve 8 days - 182h.
Også denne har gjennomgått JLCs meget omfattende ”1000-hours test”.

Duo-funksjonene på denne Reverso’en er usedvanlig vakkert utformet, og ditto innholdsrike. Hovedsiden i hvitt med guilloche dial, Grand Date og Day/Night indicator.
Reverso’en har sort dial med Power reserve indicator, 2nd time zone, GMT relative indicator og 24-hour subsidiary dial – Day/Night indicator.

Reverso'en ble konstruert i 1931. I den vakre og innholdsrike Art Deco-tiden, hvor impulsene designmessig så tydelig ble hentet.

Noen relativt ferske kveldsbilder etter utpakking:

P1010278-1.jpg

P1010280-1.jpg

P1010282-1.jpg

P1010298-1.jpg

Gratulerer! Nok en gang et nydelig ur og flotte bilder. Takk for at du deler.
Jeg ser Rolex GMT ut og Reverso inn. Er du i ferd med å rendyrke samlingen mot dressur, og selge de mer "sportslige"?

Gratulerer! Nok en gang et nydelig ur og flotte bilder. Takk for at du deler.
Jeg ser Rolex GMT ut og Reverso inn. Er du i ferd med å rendyrke samlingen mot dressur, og selge de mer "sportslige"?

Thanks, anhostma!
Denne vil bli en "keeper" og få solid armtid.
Hverdagen tilsier mye dress, og da vil Reverso Grande GMT naturlig få sin fortjente dose armtid. Og ikke minst være et hyggelig supplement til øvrige dress-ur.

Og joda, det skal ut et par sportsur før jeg er helt tilfreds. Pt. har jeg en litt - men bare litt - større overvekt av sportsur enn nødvendig.
Planen er klar for hva som skal inn.
Og den er like klar på hva som skal ut.
Så får vi se....
:D

Nok et fantastisk ur, Moore, og et glimrende supplement til en imponerende samling. Reverso, med sine rene linjer og diskrete eleganse, er etter min mening bortimot det perfekte selskapsuret. Din modell har i tillegg et komplisert og enestånde (og firkantet!) verk. Gratulerer. Jeg tipper denne får mye håndleddstid fremover.

Nok et fantastisk ur, Moore, og et glimrende supplement til en imponerende samling. Reverso, med sine rene linjer og diskrete eleganse, er etter min mening bortimot det perfekte selskapsuret. Din modell har i tillegg et komplisert og enestånde (og firkantet!) verk. Gratulerer. Jeg tipper denne får mye håndleddstid fremover.

Tusen takk, Hopalong!
Denne inngår jo i dress-kategorien i likhet med flere av urene, men med den vakre forskjell at det er rektangulært og hakket enda mer klassisk enn øvrige.

Det som forøvrig er en ekstra "addition" til dette uret, er dens størrelse.
Reverso Grande-kolleksjonen er tilnærmet perfekt i kassemålene (46,5mm lugs-lugs), og skiller seg følgelig svært mye ut fra "lillebror" Reverso Duo.
Grande GMT er kraftig - har høyde - noe som er et ytterligere "pre" for nettopp dette uret. I overkant av 12mm er solid (les: perfekt), og da finner det sin helt naturlige og selvsagte plass foran skjortekanten.
Slik et elegant dress-ur som dette gjerne bør...
;)

At den i tillegg er kraftig - har høyde - er et ytterligere "pre". 12mm (+) er solid på dette uret, og da finner det sin helt naturlige og selvsagte plass foran skjortekanten.
;)

Interessant. Mulig å be om et skjortekantbildet?

Forøvrig: Gratulerer med flott klassiker. En nydelig nykommer i en stadig mer imponerende samling.

Interessant. Mulig å be om et skjortekantbildet?

Forøvrig: Gratulerer med flott klassiker. En nydelig nykommer i en stadig mer imponerende samling.

Stor takk, begge to!
Ole bringer linken som svarer på spørsmålet ditt Santos-Dumont.
Og som det lille ekstra, legger jeg like godt inn et supplerende bilde her også. ;)
Skal ta ett og annet bilde etterhvert, som ytterligere fremhever dette klassiske uret.

For; - denne JLC imponerer meg.
Komplikasjoner, design, linjer. Alt sammensatt på en så utsøkt og elegant måte.

P1010300-1.jpg