MoonSwatch - bare begynnelsen?

Medlem
5. aug. 2011
Innlegg
338
Leste denne artikkelen på Bloomberg:
https://www.bloomberg.com/news/arti...mega-moonswatch-revitalizes-swiss-watch-brand

"The Speedmaster wasn’t the only model Hayek considered for the Swatch collaboration. He also commissioned Swatch bioceramic versions of the Seamaster as well as the Blancpain Fifty Fathoms, a storied diving timepiece that retails for about $13,000. Hayek is happy to show those prototypes, but there’s one he won’t reveal: a mock-up of a Swatch collaboration with a “very high-end” outside brand. Is it a Patek? An Audemars Piguet? A Rolex? He won’t say."
 
Blir jo som alt annet av homager dette, bare enda billigere og kjipere utgaver:rolleyes: Ikke hatt gleden av å håndtere en MoonSwatch enda, men virker jo som rimelig plastikk og langt under hva man får i samme prisklasse fra feks Seiko. Så får håpe at de fleste spekulantene som nå ikke får solgt MoonSwatch for hva de trodde, dropper hype eventuelle nye ditto releases.
 
Jeg kjenner at dette plastic-fantastic krimskramset ikke engasjerer meg bittelitt engang. Det er for meg totalt ubegripelig at en entusiast lar seg interessere, fascinere eller bevege av sånt skrot. Men hvis det bumper revenue for klokken den etteraper så skjønner jeg jo businessaspektet ved det.
 
En ganske naturlig fortsettelse gitt suksessen dette har vært for Swatch (som ikke funnet formen på mange år). De rapporterte tallene om salgsøkningen i Speedmaster tar jeg imidlertid med en liten klype salt.

Jeg forstår misnøyen med MoonSwatch hvis man begynner å sammenligne det med "vanlige" klokker. På slutten av dagen er MoonSwatch en plast-Swatch med artig design, mer enn en "Speedmaster-light".

I mitt hode er MoonSwatch noe annet enn en "klokke-klokke". Dette er leketøy for voksne – litt i samme ånd som Lego-settene av Ferrari, Porsche, Lamborghini osv. I utgangspunktet en artig ting jeg kan sette stor pris på, men som dras ned til noe småkjipt av all hypen og annenhånds-operatørene og folk som genuint tror de har kjøpt seg en Omega til røverpris.

Angående hvilken highend-merke Hayek prater om, så setter jeg kronene mine på at dette er Audemars Piguet. Vacheron og Richemont virker usannsynlig, og Patek ville neppe gjort et slikt stunt.

Audemars Piguet med Bennahmias i spissen er ikke bare mest sannsynlig gitt merkets uavhengige status og profil – men også grunnet det faktum at CEO personlig er en stor samler av Swatch :)
 
Moonswatch-feberen lever tydeligvis fortsatt. Bodde tilfeldigvis rett ved Swatch-sjappa i Palermo, og troppet opp 45 minutter før åpningstid i håp om å sikre meg en Mars, Jupiter eller Saturn. Da fikk jeg kønummer 59 av en hyggelig kar, bak en haug av andre karer som ikke virket som åpenbare klokkeentusiaster. Om de tilhørte den lokale «klubben» på Sicilia skal jeg ikke uttale meg om…
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Moonswatch-feberen lever tydeligvis fortsatt. Bodde tilfeldigvis rett ved Swatch-sjappa i Palermo, og troppet opp 45 minutter før åpningstid i håp om å sikre meg en Mars, Jupiter eller Saturn. Da fikk jeg kønummer 59 av en hyggelig kar, bak en haug av andre karer som ikke virket som åpenbare klokkeentusiaster. Om de tilhørte den lokale «klubben» på Sicilia skal jeg ikke uttale meg om…

Har mest grunnet nysgjerrighet vært innom 5 butikker i løpet av sommeren, de jeg har snakket med nevner uavhengig av hverandre at det dukker opp gjenger med 'entusiaster' som stiller seg i kø hver morgen for så å plukke med seg rubbel og bit om det dukker opp noen leveranser.

Skal man være garantert moonswatch anbefales det å kjøpe hvis man er innom Sveits da de har flest Swatch butikker og derfor ender opp med flere klokker.

FInner jeg en når jeg svinger forbi en forhandler så kjøper jeg den, men det er på gøy og ikke fomo.
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel