Monks med gummisåle

Medlem
25. sep. 2012
Innlegg
76
Sted
Sandnes
Jeg må ha meg nye brune sko med gummisåle og er litt lysten på noen monks eller dobbeltmonks. Jeg reiser en del med jobben og prøver å reise lett, så da blir det beklageligvis sko med gummisåle da vi tross alt bor i Norge.
Jeg vil ha et skikkelig skomerke, ikke noe motesko, det har jeg i et uforvarende øyeblikk prøvd en gang før.

Problemet kommer jo i kombinasjonen av disse to, de fleste skikkelige skomerker jeg har kommet over har stort sett monks med lærsåle.

Tips?
 
Jeg må ha meg nye brune sko med gummisåle og er litt lysten på noen monks eller dobbeltmonks. Jeg reiser en del med jobben og prøver å reise lett, så da blir det beklageligvis sko med gummisåle da vi tross alt bor i Norge.
Jeg vil ha et skikkelig skomerke, ikke noe motesko, det har jeg i et uforvarende øyeblikk prøvd en gang før.

Problemet kommer jo i kombinasjonen av disse to, de fleste skikkelige skomerker jeg har kommet over har stort sett monks med lærsåle.

Tips?

Anbefaler www.magnanni.com - jeg kjøpte nylig et par brune dobbeltmonks hos "Sko Hagen" i Bogstadveien, med gummisåle. Det beste er vel å vente til høst- eller vinterkolleksjonene kommer, de fleste produsenter har da flere modeller med gummisåle enn i vår- og sommerkolleksjonene.
 
Jeg var en størrelse unna å kjøpe et par Loake Cannon double monks hos Retro i Trondheim. De sa at skomaker kunne legge på en tynn gummisåle. Prismessig skulle skomaker ha noen hundrelapper for jobben, men dette varierer sikkert noe. Regner med at de fleste byer som er store nok til å selge ordentlige sko også har skomaker tilgjengelig :)
 
... det er ikke et alternativ å sette halvsåler i gummi utenpå lærsålene da? Disse holder vannet ute så lenge det bare er snakk om vått-på-bakken og ikke fullt regnvær, men fullt regnvær kommer jo til å herpe overlæret uansett. I tillegg er det relativt lett og billig å bytte ut halvsålene når de blir slitt, type 1/5 av prisen på å bytte hele sålen.

Alternativt driver Skoaktiebolaget.se i Stockholm og får laget noen små serier med spesialbestilte sko fra bl.a. Carmina, der de gjerne setter gummisåler på ellers elegante sko. De har ikke p.t. noen monks med gummisåle, men det kan være verdt å ta kontakt.
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Frimann Thorkildsen Rezapur, på hjørnet Bygdøy Alle/ Niels Juels.

Han syr sko fra bunnen av og var ekstremt dyktig på halvsåling og flikking, beste jeg har brukt (Dagestad gidder ikke reparere sko jeg ikke har kjøpt hos ham, så han har jeg ikke testet)
 
Frimann Thorkildsen Rezapur, på hjørnet Bygdøy Alle/ Niels Juels.

Han syr sko fra bunnen av og var ekstremt dyktig på halvsåling og flikking, beste jeg har brukt (Dagestad gidder ikke reparere sko jeg ikke har kjøpt hos ham, så han har jeg ikke testet)

Jeg har fått en helt middelmådig flikkejobb gjort hos Dagestad med mye venting. Hadde ikke giddet jeg heller.
 
Frimann Thorkildsen Rezapur, på hjørnet Bygdøy Alle/ Niels Juels.

Han syr sko fra bunnen av og var ekstremt dyktig på halvsåling og flikking, beste jeg har brukt (Dagestad gidder ikke reparere sko jeg ikke har kjøpt hos ham, så han har jeg ikke testet)
Takk for tips. Dagestad har gjort en del småtteri for meg på sko jeg ikke har kjøpt der siden jeg er innom relativt ofte, men han er blitt strengere.
 
Sist jeg var der skulle han åpne et verksted separat og i et annet lokale. Da snakket han om å få tak i flere skomakere, og få litt mer trøkk på det med skoreparasjoner. Men det var i fjor sommer jeg var der sist, om dette har blitt noe av eller ikke vet jeg ikke. De skoene han flikket på for meg var sko han hadde solgt meg tidligere, så han holdt seg til regelen sin da også.

Bevares, Dagestad er en morsom fyr, hyggelig og entusiastisk. Oppriktig glad i å snakke med folk, er mitt inntrykk. Som businessmann - not so much. Ting går tregt, eller de går ikke i det hele tatt. Sånn er mannen- på godt og ondt.
 
Interessant skomaker, svært gode reviews og alt er håndlaget - bokstavelig talt, slik det blir beskrevet i de bloggene jeg har lest. Jeg har notert meg Vass for fremtidige skokjøp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen