Moms på kjøp av brukte klokker fra private selgere?

Medlem
15. des. 2012
Innlegg
180
Hei alle sammen,

Jeg lurte på å kjøpe en brukt Damasko jeg fant på Watchuseek. Er det noen som vet om jeg må betale moms i Norge for klokka når den sendes hit.

Takk for hjelp.

Bruno47
 
Takk for svar, Minute_Repeater,

Jeg visste ikke om det var samme regler for brukte og nye ting. Nå vet jeg det.
 
Hvordan er det ved kjøp av brukte ur i på utenlandsturer?
Pleier medlemmene her og betale moms i tollen på flyplassen eller "smugle inn"?
Har dette evt. noe å si for forsikring i ettertid?
 
Hvordan er det ved kjøp av brukte ur i på utenlandsturer?
Pleier medlemmene her og betale moms i tollen på flyplassen eller "smugle inn"?
Har dette evt. noe å si for forsikring i ettertid?


Her inne, som alle andre steder, finner du nok varierende grad av moral og glede av å bidra til felleskassen. Men jeg tror du skal lete lenge etter oppfordringer til å bryte lover og regler. Liker ikke helt spørsmålet ditt, men har kanskje misforstått.
 
Redigert:
Her inne, som alle andre steder, finner du nok varierende grad av moral og glede av å bidra til felleskassen. Men jeg tror du skal lete lenge etter oppfordringer til å bryte lover og regler. Liker ikke helt spørsmålet ditt, men har kanskje misforstått.

Beklager hvis jeg trykker på noen knapper her, kan prøve å omformulere.
Si at jeg er på tur i utlandet og kjøper en brukt klokke. Er jeg da pliktet til å momse denne når jeg kommer inn til Norge?

Er kjent med at jeg må betale moms på et produkt hvis jeg kjøper noe nytt og får momsen trukket fra i butikken, evt. får tilbake ved taxfree skranken på den lokale flyplassen. Lurer bare på hva som er praksis ved kjøp av brukte ur?
 
Moms...

Det er moms på varer som du tar med inn. Ved postforsendelser med verdi (inkl frakt) over 200kr skal du betale 25% moms, og "Dersom du har vært utenfor tollområdet i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer tollfritt for inntil 6000 kr. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer tollfritt for 3000 kr." Står det å lese på tollvesenets sider: Tollfri kvote for personer på reise - Tollvesenet

Kjøper du skikkelig dyre klokker i feks Sveits, må du regne med at myndighetene sender melding til Norge om handelen, dersom du får mva trukket fra når du handler.

Det er straffbart å unndra seg moms.

Jeg mener at momsgrensen for import av brukte ting som klokker burde settes til 10 000 kroner, både for varer i posten og som man tar med selv. Det har tross alt blitt betalt moms ved første salg.
 
Min personlige mening er at moms betalt i EØS burde telle uansett og at man kunne flytte varer rundt i EØS uten slikt tull. Det er jo litt av poenget med handelssamarbeid - la varer flyte fritt.
 
Takk for info. Gjelder vel å få igjen moms før man forlater landet klokken ble kjøpt i for så og momse den inn i norge. Da vet jeg det.

Vil forsåvidt også legge til at jeg på ingen måte er en små kriminell klokkesmugler, selv om tidligere post kan få det til å virke slik. Jeg har ved tidligere anledninger nytt alkohol før fylte 18 år og muligens kjørt for fort i 5 knops sund, men ellers er jeg en lovlydig borger som resirkulerer og legger meg før kl 11 på hverdager.
 
Kanskje et litt dumt spørsmål, men la gå. Har en kompis som lurer på å kjøpe ett brukt omega ur via ebay.com.
uret koster 4000,- NOK. Lurer da på hvordan myndighetene regner ut hvor mye moms han skal betale, ser de på hva han betalte for uret, altså 4000,-? Eller ser de på hva ett tilsvarende ur koster nytt, noe som er vesentlig mer enn 4000.-? Har selv null erfaring med kjøp av ur i utland via Internett. Noen som har peiling?
 
Kanskje et litt dumt spørsmål, men la gå. Har en kompis som lurer på å kjøpe ett brukt omega ur via ebay.com.
uret koster 4000,- NOK. Lurer da på hvordan myndighetene regner ut hvor mye moms han skal betale, ser de på hva han betalte for uret, altså 4000,-? Eller ser de på hva ett tilsvarende ur koster nytt, noe som er vesentlig mer enn 4000.-? Har selv null erfaring med kjøp av ur i utland via Internett. Noen som har peiling?

Det er prisen han betaler (+ frakt) som det skal betales mva av. (moms heter vel nå merverdigavgift(mva)?). Tollmyndighetene kan kreve dokumentasjon på hvor mye han betalte (altså kopi av faktura eller ligende), og vil regne ut prisen etter det. Nypris har heldigvis ingenting å si for hvor mye man må betale. (Men jeg har hørt rykter om at tollvesenet har folk som de kan ringe til hvis de mener at et ur er priset for lavt og at det er forsøk på å forfalske faktura for å få lavere avgift - hvordan det foregår i praksis? Ikke peiling).
 
Det er prisen han betaler (+ frakt) som det skal betales mva av. (moms heter vel nå merverdigavgift(mva)?). Tollmyndighetene kan kreve dokumentasjon på hvor mye han betalte (altså kopi av faktura eller ligende), og vil regne ut prisen etter det. Nypris har heldigvis ingenting å si for hvor mye man må betale. (Men jeg har hørt rykter om at tollvesenet har folk som de kan ringe til hvis de mener at et ur er priset for lavt og at det er forsøk på å forfalske faktura for å få lavere avgift - hvordan det foregår i praksis? Ikke peiling).


Takker for svar. Var det svaret han håpet på!:)
 
Det er prisen han betaler (+ frakt) som det skal betales mva av. (moms heter vel nå merverdigavgift(mva)?). Tollmyndighetene kan kreve dokumentasjon på hvor mye han betalte (altså kopi av faktura eller ligende), og vil regne ut prisen etter det. Nypris har heldigvis ingenting å si for hvor mye man må betale. (Men jeg har hørt rykter om at tollvesenet har folk som de kan ringe til hvis de mener at et ur er priset for lavt og at det er forsøk på å forfalske faktura for å få lavere avgift - hvordan det foregår i praksis? Ikke peiling).

Tollmyndighetene har ikke mandat til å pålegge deg markedssatt mva. Så lenge du kan dokumentere at prisen er det du har betalt så er det gjeldende. Det er ingen lov mot å kjøpe billig, foruten i alkoholloven.. Sovjetstat? Tja, ikke helt der enda....
 
Tollmyndighetene har ikke mandat til å pålegge deg markedssatt mva. Så lenge du kan dokumentere at prisen er det du har betalt så er det gjeldende. Det er ingen lov mot å kjøpe billig, foruten i alkoholloven.. Sovjetstat? Tja, ikke helt der enda....

Det er selvsagt ingen lov mot å kjøpe billig, men det finnes naturligvis lover mot å forfalske dokumentasjon. Når det gjelder fyren jeg snakket med så påstod vel han for det meste telefoner i tilfeller hvor det ikke fantes noen utfylte tollpapirer og bare en erklæring fra selger på verdi.
 
Jeg har ved tidligere anledninger nytt alkohol før fylte 18 år og muligens kjørt for fort i 5 knops sund, men ellers er jeg en lovlydig borger som resirkulerer og legger meg før kl 11 på hverdager.

he he he .... Må si jeg lo litt når jeg leste den...
 
Det er selvsagt ingen lov mot å kjøpe billig, men det finnes naturligvis lover mot å forfalske dokumentasjon. Når det gjelder fyren jeg snakket med så påstod vel han for det meste telefoner i tilfeller hvor det ikke fantes noen utfylte tollpapirer og bare en erklæring fra selger på verdi.

Tollere er ikke født i går. Om du først blir kontrollert eller varen blir stoppet i tollen så er tollerene rimelig lite interressert i et ark hvor det står varens verdi, da vil de helst se bankutskrift, slipp fra paypal, original salgsannonse etc etc.

Har hørt om folk som deler opp betalingen pga dette. Om det virker aner jeg ikke.