Modifisering av SKX009

Medlem
9. nov. 2017
Innlegg
3
Sted
Oslo
Jeg ønsker å modifisere min nyinnkjøpte Seiko diver.
Tenker da hovedsakelig safirglass, muligens coin edge-bezel og ny bezelinsert. Er dette noe jeg uten noen form for urmaker-kunnskaper skal tørre å begi meg ut på eller er det lurest å la noen med riktig kompetanse gjøre det?

Har sett div. filmer av glasskift og det ser relativt enkelt ut, men kvier meg litt med å åpne opp klokken og eksponere urverket og skiven.

Noen som har noe tips og triks, eller evt. tar på seg slik i Oslo-området?

Takk for hjelp!
 
Jeg ønsker å modifisere min nyinnkjøpte Seiko diver.
Tenker da hovedsakelig safirglass, muligens coin edge-bezel og ny bezelinsert. Er dette noe jeg uten noen form for urmaker-kunnskaper skal tørre å begi meg ut på eller er det lurest å la noen med riktig kompetanse gjøre det?

Har sett div. filmer av glasskift og det ser relativt enkelt ut, men kvier meg litt med å åpne opp klokken og eksponere urverket og skiven.

Noen som har noe tips og triks, eller evt. tar på seg slik i Oslo-området?

Takk for hjelp!

Blir litt som aksjehandel...ikke sats mer enn du kan tåle å tape....
 
Blir litt som aksjehandel...ikke sats mer enn du kan tåle å tape....

Der sa du noe fornuftig. Jeg har skrudd litt, men ødelagt mye mer... Alle "hundrelappene som har gått fyken" har gitt meg et "delelager". Det er viktig å være forsiktig med hva man gjør, og ikke regne med at alt blir greit i ettertid. "Fly-klokkene" mine har jeg vært heldig med. Dette har nå vært en enkel modding.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: kristofferbo
Hei, har fiklet litt med dette og har et par tips. Bruk riktige verktøy av ok kvalitet, ellers er du nesten garantert å ødelegge noe. Fås kjøpt på ebay. Å bytte visere er tilogmed ganske enkelt med riktig verktøy. En sprayboks med luft er og veldig greit å blåse vekk støv med, rett før du setter ting sammen. Og hvis du skal bytte glass, legg kassen med nytt glass, påskrudd krone og baklokk (uten urverk) i vannbad noen timer og sjekk etterpå om det er helt tørt inni. Det blir selvsagt ikke samme som trykktesting, men en kjapp indikasjon på at ting er noenlunde tett :)
 
Er det lov å "låne" denne tråden litt? Har lyst på 'coin bezel' med en annen type 'insert' på min skx007, er det slik at bezel'n bare klikker ut, og på plass igjen, uten noen stor operasjon? Og da bytte av en evt. insert, så må en lime på ny?
 
Er det lov å "låne" denne tråden litt? Har lyst på 'coin bezel' med en annen type 'insert' på min skx007, er det slik at bezel'n bare klikker ut, og på plass igjen, uten noen stor operasjon? Og da bytte av en evt. insert, så må en lime på ny?


Ja, det stemmer.
 
Det er bare å hive seg ut i det. Så lenge du har råd til å ødelegge det du skal modde så er det en grei innstilling. Les deg opp, se instruksjonsvideoer og bestill for all del riktige deler. Senk skuldrene og nyt.
 
Det som er genialt med skx007/009 er at hvis det skulle gå galt å man ødelegger urverket, får man kjøpt nytt bedre urverk for 500kr.
Jeg har modifisert noen klokker. Å alt jeg gjorde var å lese på nett om hvordan alt gjøres. Å det har gått bra alle ganger.
Men det skal lite til for at det ikke går bra, så man må tåle å feile. Tror jeg har noen besel innserts å et par skiver liggende hvis du vil ha.
 
Det som er genialt med skx007/009 er at hvis det skulle gå galt å man ødelegger urverket, får man kjøpt nytt bedre urverk for 500kr.
Jeg har modifisert noen klokker. Å alt jeg gjorde var å lese på nett om hvordan alt gjøres. Å det har gått bra alle ganger.
Men det skal lite til for at det ikke går bra, så man må tåle å feile. Tror jeg har noen besel innserts å et par skiver liggende hvis du vil ha.

@tormod88 Jeg har en 009 med defekt urverk liggende, hvor får man tak i bedre urverk til 500 kr? :)