Moderne Rolex beater, ujevn patinering

G

Guest571

Guest
Mulig dette har vært oppe til diskusjon før, men hva kan man forvente av patina på en moderne C Rolex?

Nå bruker jeg min 5513 med middels forsiktighet, men jeg liker veldig godt den farge bezel, skive og lume har fått etter mange år som beater for en amerikansk dykker.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg lenge har vurdert en ny Sub ND-C som beater med stor B. Altså en klokke jeg kan bruke som Bond ville gjort, både på land, under vann, ute i feltarbeid og i halmen. Det som bekymrer meg litt er hvordan klokken vil bli ujevnt slitt da bezel er keramisk, glasset i safirglass, skive og lume som jeg antar ikke vil aldres nevneverdig vil se "nytt" ut om 20 år. Kasse, lenke og lås vil derimot ha tatt veldig mye juling som vil synes.

Interessant betraktning @Mathfjeld
Det (hvis det er/blir et tema) er noe som i innspurten til 114060-kjøpet gjorde at jeg vurderte å snu helt og gå for sub med tritium over (super) luminova / Chromalight

+ 1

Har gjort tilsvarende betraktninger i forhold til SD4000, som er min beater.

Konklusjonen er at det neppe blir noe "patina" i tradisjonell forstand, snarere heller bruksmerker på lenke og kasse som jeg forhåpentligvis kommer til å sette like mye pris på.

Hei. Kanskje vi om 20 år skryter keramikk-bezelene opp i sky for at de ikke eldes slik som de gamle non-C. Om klokka er godt brukt vil dette synes uansett, og det er vel det som er det viktige? Ikke at man har en pepsibezel som kun ser ut som aluminium, og visere som ikke lenger lyser?
Mine meninger basert på at en klokke skal være funksjonell selv om den er gammel..

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Guest571
Hmmm, tror ikke vi ser like mye sjarm i en subC "patinering" som i en god gammel sub. Så tror også da at en shine ved service vil bli gjort i de fleste tilfeller. Er mye stål å ta av på den nye kassen :p

• Liker
Reaksjoner: Preben Lidi