Misvisning etter justering

Medlem
15. des. 2012
Har hatt ei COSC sertifisert klokke inne til justering, sjekka så misvisning over 7 dager, 26 sekunder, altså 3,7 pr døgn. Erfaringen min med urverk er at de sakner med tid så da vil jeg anta at denne om ikke lenge er utenfor COSC spec på +6/-4.
Bør jeg reklamere på dette?

Jeg mener at det er bestandig bedre at urverket går i + siden.

1) Som du nevner, et urverk vanligvis sakner med tiden og da er det greit å ha margin der.

2) En klokke handler ofte om å ikke bli sent på avtaler og ved lang bruk uten regulering, blir det bedre å komme litt tidlig.

Om urverket ditt får minus 3 eller 4 sekunder gjennom dagen, er det ikke mye og jeg vil anbefale deg til å sette klokken din med tallskiven opp gjennom natten. Balansehjulet i urverket opplever mindre friksjon på akslingen sin i slik posisjon. Urverket burde dra seg opp i plus og kompensere for det som gikk i minus på dagen.

Har hatt ei COSC sertifisert klokke inne til justering, sjekka så misvisning over 7 dager, 26 sekunder, altså 3,7 pr døgn. Erfaringen min med urverk er at de sakner med tid så da vil jeg anta at denne om ikke lenge er utenfor COSC spec på +6/-4.
Bør jeg reklamere på dette?

-Det kommer an på. Uten å være verken jurist eller urmaker, ville jeg anta at liten skrift et eller annet sted garanterer at verket oppfylte kravene i COSC da det ble testet, og at dette ikke er noen garanti for fremtidig ytelse, etc.

Med det sagt, så ville jeg absolutt foretrukket at et ur som nettopp hadde vært inne til service var regulert slik at det økte litt, heller enn å sakke.

COSC er jo forøvrig et helt batteri av tester og ganske fascinerende.