Minutt- og timeviser går for sakte

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Mottok i dag en ny vintage-klokke av typen Tissot PR516GL. Jeg visste fra før av at klokken hadde bruk for en rens, noe jeg hadde tenkt å gjøre i kveld. Men etter å ha brukt klokken i dag ble det fort tydelig at minutt- og timeviser går alt for sakte. Eller det vil si, av og til henger minuttviseren seg og dermed også timeviseren, for så å begynne å bevege seg litt etterpå. Sekundviseren går som normalt. Har nå skrudd klokken fra hverandre og jeg merker at "cannon pinion" sitter veldig løst og er veldig lett å snurre rundt. Kan det være at det rett og slett er for lite friksjon mellom "cannon pinion" og sentertannhjulet? Er det det isåfall mest sannsynlig at "cannon pinion", senterhjulet eller begge må skiftes?

Har forøvrig snakket med selger og han skulle sende et ekstra fungerende urverk, men jeg ønsker ikke å bytte hele urverket da jeg vil holde klokken så original som mulig.
 
høres artig ut!
Må få bilde av klokken også!

Kan det være litt mye smøring mellom visere og akslingen?

Eller at viserne må klemmes bedre fast?

:cool:
 
høres artig ut!
Må få bilde av klokken også!

Kan det være litt mye smøring mellom visere og akslingen?

Eller at viserne må klemmes bedre fast?

:cool:

Skal få lagt ut litt bilder etterhvert :)

Viserene sitter godt fast i cannon pinion, men friksjonen mellom cannon pinion og akslingen på senterhjulet ser ut til å være for liten. Dvs senterhjullet klarer ikke å å få cannon pinion til å gå rundt. Virker ikke som det er et smøringsproblem da jeg nå har renset alle delene og når jeg satte klokken sammen igjen unnlot jeg å ha olje mellom cannon pinion og senterhjul-akslingen, men problemet er der fortsatt.
Man kjenner også at når man stiller klokken så er det så og si ingen motstand når man snur på kronen.
 
Her er litt bilder!

Klokka:
DSC_0759_1_zps07e95b24.jpg


Baksiden av verket:
DSC_0773_zps60fd64ea.jpg


Fremsiden av verket (uten timehjul):
DSC_0771_zps302a17f0.jpg


Demontering/montering (Tok dessverre ikke så mange):
DSC_0761_zpsf6306a8a.jpg


DSC_0762_zps7a38168b.jpg


DSC_0763_zpscefab6b3.jpg


Og her peker jeg på problemet med en pinsett :p :
DSC_0776_zpsfe3b9f0b.jpg


Forøvrig et veldig behagelig verk å skru på! Kvalitetsfølelsen er langt høyere enn ETA-verkene jeg har skrudd på. alt er robust og lett håndterlig, så absolutt et fint verk for de som ønsker å lære seg å skru litt :)
 
Redigert:
Flott!
Håper du finner feilen!

Det er alltid interessant å kjenne slik kvalitetsforskjeller!

8-D
 
Hei. Minuttrør, eller "cannon pinion" er for løs. Måten man fikser det på er å kontrollert gi røret et lite kakk med en punsel med en skrutrekkers utseende, rett inn i siden av røret. Uten rett utstyr blir utfordring å klare å fiksere røret slik at operasjon går som planlagt. Jeg har postet noe om en slik operasjon her et sted men husker ikke hvilket ur det var nå. Se på røret under lupen, kan ofte se et spor i fra før, hvor dette har blitt gjort tidligere av urmaker. På eldre ur da altså.
 
Hei. Minuttrør, eller "cannon pinion" er for løs. Måten man fikser det på er å kontrollert gi røret et lite kakk med en punsel med en skrutrekkers utseende, rett inn i siden av røret. Uten rett utstyr blir utfordring å klare å fiksere røret slik at operasjon går som planlagt. Jeg har postet noe om en slik operasjon her et sted men husker ikke hvilket ur det var nå. Se på røret under lupen, kan ofte se et spor i fra før, hvor dette har blitt gjort tidligere av urmaker. På eldre ur da altså.

Takk for godt svar :) Uheldigvis var jeg litt for hardhendt og bøyde minuttrøret (så det er det det kalles på norsk :p) litt for mye da jeg prøvde på det du sa, men da har jeg ihvertfall fått bekreftet mistanken min, og heldigvis har jeg et reservedels-verk på tur i posten.

Urverket tikker forsåvidt ellers veldig bra nå og timegrapheren sier +7 s/d, noe jeg mener må være bra nok for en vintage Tissot :)
 
Jeg skrev i fra telefonen i sted så litt knapp der, det lønner seg å plassere noe inni røret, en rival eller lignende, som holder imot når man gir hele saken et kakk slik at det ikke bøyer seg for langt. Tips til siden :)
 
Jeg skrev i fra telefonen i sted så litt knapp der, det lønner seg å plassere noe inni røret, en rival eller lignende, som holder imot når man gir hele saken et kakk slik at det ikke bøyer seg for langt. Tips til siden :)

Skulle vel egentlig ha tenkt så langt selv :p Jaja, noen ekstra sider i læreboka. Forhåpentligvis kommer det reservedels-urverket iløpet av uken :)