Mindre dykker/sportslig klokke

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Innlegg
619
Sted
Østfold
Jeg er på langsiktig (gave-)jakt etter en dykker (eventuelt annen sportslig klokke) som skal sitte på en håndledd som er vesentlig tynnere enn mitt eget. Noen krav:
- Automatisk urverk.
- Litt tøff, det vil si uten utsmykking som diamanter, etc.
- Størrelse: 34-36 mm er nok optimal størrelse, men kom gjerne med andre forslag dersom du mener en større klokke bør vurderes.
- Vanntett: Den bør tåle vann og bading (gjerne 20 bar).
- Pris: den vanskelige mellomklassen (helst under 25k, men i hvertfall under 50k).

Den eneste jeg/vi har kommet over til nå som møter kravene er Oris Sixty Five 36mm med sort skive (01 733 7747 4354-07 8 17 18) og Longines Legend Diver 36mm (L3.374.4.50.6).

Setter stor pris på andre forslag!
 
Sett litt på Seamastere med sverdvisere med applikerte markører. Denne virker spot on for ditt formål
DA08A941-A16A-4E19-BD19-6F6AEE3CF55B.jpeg
A654F6FB-7859-4176-B2C1-CCBC822AAC55.jpeg
 
Er det tynne håndleddet feminint eller maskulint?

Har kikket en god del på akkurat slike selv klokker selv, men da tiltenkt hunkjønn, og Oris og LLD er blant de eneste "ekte" dykkerne jeg har funnet. Men i tillegg:
- Rado Captain Cook, riktignok på 37 mm:
rgb_cat_captaincook_763_0500_3_020_3.png


- Breitling Superocean på 36 mm (såviiiidt innenfor maks budsjett):
a17377211o1s1-superocean-automatic-36-soldier.webp


- Helt i budsjettklassen, veldig feminin, og kun 100 meter, Yema Navygraf Femme:
Marine-National-Femme--bracelet-Acier-Face_800x.png


... men jeg har lettest for å havne hos Tudor i den prisklassen. Hvis man ikke ha dykkerbezel (som jo egentlig ikke har hatt noen praktisk betydning selv for dykkere de siste tiårene) synes jeg det er lett å se på Tudor Black Bay 36 (eller evt. 32) som er ganske nær en "billig-Rolex-Explorer I":
tudor-m79500-0007.png


... og kan du strekke størrelsen helt til 39mm har du Black Bay 58 eller nye Pelagos.
 
Breitling Superocean 36mm. På bruktmarkedet kan man nok få denne innefor budsjett.

1669738552817.png


Marathon 36mm msar.
1669738684653.png


Tag heuer aquaracer 36 mm

1669739857265.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid
Til opplysning: Håndleddet tilhører min samboer (♀).
Kan også nevne at jeg er litt skeptisk til eldre / vintage, rett og slett fordi den må fungere som badeklokke/sommerklokke. Jeg skjønner jo at en tur innom urmaker for pakningsskifter vil bedre selvtilliten litt, men allikevel...

Oppsummert: Tusen takk for alle gode forslag! Moro at det kom inn flere jeg ikke har vært i nærheten av så langt. Jeg får forsøke å kjøre noen tilfeldige "Oi, denne var fin, hva synes du om den..?" fremover, så får jeg se hva responsen blir. Kanskje kan hun til og med få prøvd noen av de på de neste månedene.

Kom gjerne med flere forslag!

Sett litt på Seamastere med sverdvisere med applikerte markører. Denne virker spot on for ditt formål
Takk for forslaget! Ja, Det kan være at Omega Seamaster 300m (2236.50) er veien å gå :unsure: Prisen er innafor på bruktmarkedet. Personlig synes jeg akkurat denne var litt kjedelig uten kontrastfarge på bezelen.

budsjettvinneren SKX013
Også et godt forlsag! Jeg mistenker at den kan bli litt stor, men helt avskrekkende er ikke 37mm. Ingen originale på finn.no nå (et raskt søk), men her finner man sikkert noen til en god pris.

Er det tynne håndleddet feminint eller maskulint?
Har kikket en god del på akkurat slike selv klokker selv, men da tiltenkt hunkjønn, og Oris og LLD er blant de eneste "ekte" dykkerne jeg har funnet. Men i tillegg:
- Rado Captain Cook, riktignok på 37 mm:
- Breitling Superocean på 36 mm (såviiiidt innenfor maks budsjett):
- Helt i budsjettklassen, veldig feminin, og kun 100 meter, Yema Navygraf Femme:
... men jeg har lettest for å havne hos Tudor i den prisklassen. Hvis man ikke ha dykkerbezel (som jo egentlig ikke har hatt noen praktisk betydning selv for dykkere de siste tiårene) synes jeg det er lett å se på Tudor Black Bay 36 (eller evt. 32) som er ganske nær en "billig-Rolex-Explorer I":
... og kan du strekke størrelsen helt til 39mm har du Black Bay 58 eller nye Pelagos.
Takk for mange gode forslag. Her blir det litt prøving fremover, men alle fire forslagene er stilige. Likte selv veldig godt Breitling sin Superocean med oransje skive, og Yema Navygraf. Spesielt likte jeg Tudor BB 36mm var stilig!

Takk! Flere gode forslag der også.

Breitling Superocean 36mm. På bruktmarkedet kan man nok få denne innefor budsjett.
Marathon 36mm msar.
Tag heuer aquaracer 36 mm.
Stilige forslag, tar i alle fall Breitlingen med videre.

Gode forslag. Tudor Submariner 75190 er jo skikkelig sprek. Ut fra det jeg forstår produsert mellom 1995 og 1999. Eieren skriver ikke annet enn at "det er blant de aller siste som ble laget av Tudor", så vil anta omkring 1998-1999. Den skal vurderes, men litt skeptisk mtp. å ha den som en ren badeklokke.
Jeg er ikke spesielt fan av Rolex Yacht Master, men den fortjener absolutt en plass på listen her.
 
Også et godt forlsag! Jeg mistenker at den kan bli litt stor, men helt avskrekkende er ikke 37mm. Ingen originale på finn.no nå (et raskt søk), men her finner man sikkert noen til en god pris.

Det er alltid: Creation watches
Du får klokken på døren/ på posten på under en uke.
(samt toll og håndteringsgebyr fra DHL)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Likte selv veldig godt Breitling sin Superocean med oransje skive, og Yema Navygraf. Spesielt likte jeg Tudor BB 36mm var stilig!
Kan være verdt å kikke litt på de mindre Tudorene også. De tåler like mye men er mer feminine hvis man skal ha en klokke til alt. Jeg hadde planlagt en Tudor Glamour Date i 36mm til kona i barselsgave. Skulle bestille den fra en annen by men endte opp med å "å, skal vi kikke innom her?" og da syntes hun den var altfor stor. Endte på samme i 31mm. Det er en mer jålete klokke enn BB 36 men likevel med litt av det samme inntrykket.

Jeg har egentlig lyst til å gå og kjøpe 2 stk. BB 32 selv, for å ha liggende til døtrene mine konfirmerer seg om 5 og 7 år, før de plutselig går ut av produksjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
I god TS-tradisjon så tøyer vi kriteriene bittelitt. (Beklager på forhånd)

Hvis du får overbevist din samboer og deg selv om at 38mm er greit og kanskje tøyer budsjettet litt (har sett de til 60k og det er kanskje litt prutningsmonn?) så ville jeg vurdert en Blancpain Bathyscape 38mm :)

last ned.jpeg


BP 38.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Blancpain til 60' tror jeg er veldig optimistisk... men de er veldig fine :)

Ja det er mulig. Jeg så litt feil på Finn, det var en ønsket kjøpt jeg fant...:rolleyes:
Screenshot_20221130_163053_Samsung Internet.jpg


Da må nok budsjettet strekkes litt mer, men uansett er det ganske stor prisforskjell mellom 38mm og 43mm.