Min Seiko dykker ønskeliste.

Jeg har mange ganger tenkt på å bygge en Seiko-diver-samling, men som de fleste andre surrebukkene her på TS mangler jeg fullstendig fokus og evne til å tenke samlingslangsiktig. Anyhuu, her er et par favoritter jeg ville tatt med på listen:

Bullet:
3334332383_5663676074_o.jpg

seiko_diver_orange.jpg

6309, en av de virkelige klassikerne:
2009_1127Image0060-795x636.jpg

Knight:
bwk025do.jpg

Takk for gode innspill:) Bulleten var ny for meg:)

Knighten kommer nok inn på listen, de andre og var også meget interresante.

Jeg har bestemt meg for å lage meg en Seikodykker samling, men det kommer nok til å ta litt tid å få den komplett.
Synd at mange av modellene er ut av produksjon, Samurai, Stargate, Spork, Knight og så har man vintage modellene som for lengst er blitt slutte å bli produsert. Blir vel til at jeg må følge godt med på de forsjellige klokke fora og håpe at det kommer noen for salg til en levelig pris.

Siden vi snakker ønskeliste

seiko 6159

Mange vil påstå at etter OL i 1964 fikk japanerne tilbake sin ære og nasjonale stolthet. Seiko stod for tidtakningen under OL og i tråd med den blussende nasjonalfølelsen ville Seiko vise hva de kunne få til innen horologiens verden.

På den tiden var dykkerur noe av det vanskeligste man kunne lage. Klokken skulle være vanntett, robust (tåle støt) og ha lysende visere. Seiko hadde tidligere laget dykkerur som var vanntette til 150m, men de ville lage noe enda bedre.

6159 er hva de kom frem til. Vanntett til 300m, -noe som var en dobling av tidligere dykkere, hel kasse (verket må ut gjennom glasset), grand seiko verk (61xx) og selvlysende visere/indeks.

Dette er opphavet til Marinemasteren. Og en av de mest ettertraktede vintage dykkerne fra seiko. Dette er grailemne.

6159_3_zps5e338e23.jpg

Skal du ha en mer moderne "grail" kan du søke på sbdx003
det er jubileumsutgaven av sbdx001 (MM300)
Litt andre farger. kun på reim.Et helvete å finne. tror de lagde 500eks av denne.

m3_zpse9ed34c1.jpg

Siden vi snakker ønskeliste

seiko 6159

Mange vil påstå at etter OL i 1964 fikk japanerne tilbake sin ære og nasjonale stolthet. Seiko stod for tidtakningen under OL og i tråd med den blussende nasjonalfølelsen ville Seiko vise hva de kunne få til innen horologiens verden.

På den tiden var dykkerur noe av det vanskeligste man kunne lage. Klokken skulle være vanntett, robust (tåle støt) og ha lysende visere. Seiko hadde tidligere laget dykkerur som var vanntette til 150m, men de ville lage noe enda bedre.

6159 er hva de kom frem til. Vanntett til 300m, -noe som var en dobling av tidligere dykkere, hel kasse (verket må ut gjennom glasset), grand seiko verk (61xx) og selvlysende visere/indeks.

Dette er opphavet til Marinemasteren. Og en av de mest ettertraktede vintage dykkerne fra seiko. Dette er grailemne.

6159_3_zps5e338e23.jpg

Skal du ha en mer moderne "grail" kan du søke på sbdx003
det er jubileumsutgaven av sbdx001 (MM300)
Litt andre farger. kun på reim.Et helvete å finne. tror de lagde 500eks av denne.

m3_zpse9ed34c1.jpg

Takk for svar, og god lesing:) har lest bitte litt om denne før, men skal absolutt forske litt mer på den:)