Hvis man leser mine innlegg i denne tråden, vil man se at denne interessen har vært preget av optimisme, høyt tempo, og nysgjerrighet på (eller over) grensen til mani. Neste kjøp, drømmeklokken, og klokkenyheter har vært fokuset i hverdagen, på både godt og vondt. Klokker har dukket opp på radaren, og like mange har blitt tatt vekk fra listen. Man sier vel at ingenting varer evig, men selv tror jeg at klokkeinteresse er noe som aldri dør. -Den tar seg kanskje noen pauser, noe som kan være bra i blant.
Jeg befinner meg igjen ved et veiskille, der retning og rammer for interessen må revurderes. Jeg har til slutt innsett at jeg nok aldri kommer til å finne den rette klokken, den riktige sammensetningen i samlingen, eller den passende størrelsen på klokkebudsjettet. -Dette er nødvendigvis ikke negativt, men det gjør at jeg lurer på om jeg bruker for mye tid på dette i hverdagen slik det er nå.
Noen dager er det flere klokker som står på ønskelisten, og som jeg er veldig nær på å handle. Andre dager er det ingenting som vekker interesse, og jeg vurderer å selge alt. Jeg følte egentlig at jeg hadde en veldig fin sammensetning i de tre klokkene jeg sitter igjen med, men nå føles det igjen ut som at det er noe som mangler.
Søknad om å få stå på venteliste, de samme klokkene som dukker opp hver dag på ulike fora, det evige maset om hvem som liker kopiklokka bedre enn originalen, og ikke minst et stigende prisnivå i bruktmarkedet er ting som allerede har begynt å dempe entusiasmen for meg. I tillegg er det selvsagt også et tema at denne interessen har kostet mye, noe som til slutt vil bli en begrensning.
På tide å avrunde survingen med det jeg egentlig skulle spørre om. Siden jeg har fått så god hjelp her tidligere til å ta noen vanskelige beslutninger, så prøver jeg å spørre om hjelp her igjen. Jeg har et utvalg klokker i kikkerten, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Budsjettet mitt er cirka 30 tusen, eller i overkant av 45 om jeg kvitter meg med marinemaster'en min. Jeg synes iblant at MM300'n blir litt for klumpete, men ellers er den helt fantastisk, og jeg sliter med å finne bedre alternativer. Jeg har vurdert disse som erstatning eller supplement:
1. Tudor Sub snowflake (7016/0, 7021/0, 9104/0, eller 9411/0) +: flotteste dykkeren jeg vet, militær historie, fin størrelse, og jeg digger spesielt de blå. -: Prisen er helt latterlig, og det er en jungel av franken og custom.
2. Tudor pelagos
+: likner snowflake, moderne utseende og specs. -: kommer til å være helt på grensen mtp størrelse.
3. Tudor BB58
+: Perfekt størrelse, moderne specs. -:ventetid, trendy, gull på skiva, og runde markører.
4. Doxa sub 300(T) eldre type
+: tøffe farger, fin størrelse, mye historie, og flott vintage design. -:ingen norsk ad, dårlig tilgjengelighet, for mange valg, jeg dykker ikke, ofte dyrt.
5. Doxa sub 1200T eller nye 300T
+:samme som over -: Større skive og høyere kasse, ellers samme som over.
6. CWC Royal Navy Diver automatic Reissue
+: Fine dimensjoner, militær historie, har god erfaring med den vanlige utgaven. -: litt dyr ift specs, fixed bars, ingen norske ad og dårlig tilgjengelighet.
Hva ville du valgt, og hvorfor? Bonuspørsmål: hvor ville du handlet?