Min lille samling

Medlem
25. des. 2007
Innlegg
1.092
Sted
Bærum
Min klokkereise startet for mange år siden og opp igjennom tiden har det kommet og gått mange ur.. De siste årene har antall ur som har kommet og gått sunket betydelig. I fjor var det kun ett ur som ble solgt.

Etter drøye 20 år som totalt fortapt i urenes verden, har jeg endelig begynt å finne «roen». Årsaken tror(!) jeg er at jeg har fått en liten samling hvor kjøp ikke nødvendigvis medfører at jeg må gi slipp på et av mine ur, samt at flere får såpass lang liggetid imellom hver gang de brukes at savnet rekker melder seg. Blir jeg «lei» en klokke, legges den bare bort for en periode. I tillegg er tilgangen på ur blitt «begrenset» slik at uret man angrer på at man solgte i går ikke nødvendigvis lar seg gjenanskaffe.. Og det sitter derfor lengre inne å kvitte seg med noe.

Dagens samling er preget at sportsur fra Rolex og består av følgende (hvor jeg er glad i hver og én av dem);

- Rolex Datejust II 116334
Har vært den jeg har brukt desidert mest siden jeg kjøpte den i 2012
CA998F8B-F25E-422F-950B-D222D93F5893.jpeg


- Rolex Submariner 116610LN
Kjøpt brukt som ventepølse i påvente av butikkny fra Askeland i Kr.sand. Ettersom jeg aldri fikk muligheten til å kjøpe den ny derifra har ventepølse forblitt i min samling.
C87DD895-B06F-41E7-BBE9-244A91273FCC.jpeg


- Rolex GMT-master 126710blro
Bestilte butikkny fra Askeland 3 min etter lansering. Dessverre forsvant bestillingen i dragsuget med at de mistet status for forhandler og jeg måtte ut på brukten for å få tak i en. Verdt hver eneste krone jeg har betalt over veiledende pris :)
2677921F-41EB-45AD-8261-F2B5E5B72B12.jpeg


- Patek Philippe Nautilus 5712/1a
Etter 5 års venting kom meldingen jeg aldri trodde skulle komme. Urmaker Bjerke mente det var på tide at jeg skulle få lov til å kjøpe drømmeklokken jeg hadde ventet på så lenge - dette på tross av relativt begrenset kjøpshistorikk.
FD0291A6-E809-4DA7-BCB5-FB68699252A2.jpeg


- Panerai Radiomir pam575
På Bjerke-salget i 2018 satt jeg og testet/vurderte kjøp av denne i en drøy time før jeg til slutt bestilte tilsvarende klokke i stål. En annen heldig kjøper gikk for roségull-versjonen, men den ble aldri glemt. Da jeg fikk muligheten for kort tid siden, tok jeg steget og oppgraderte til gull! Har ikke angret ett sekund. Nydelig og helt perfekt for meg :)
560AFAF9-8A5D-4F3A-B8E6-B2704AC43D4F.jpeg
 
Takk for hyggelige kommentarer.
Glemte et par i farten;

- Frederique Constant Moonface Slimline med inhouse urverk
30 års gave fra mine foreldre. Brukes svært sjeldent, men diskré og fin. Perfekt dressur med sine 42mm ;)
0ADB8BCC-39BA-4F8D-B495-2A95EE4BD4A1.jpeg


- Omega Seamaster Professional (Quartz);
Arveklokke fra min far og det soleklare valget som arbeids-/ferie og turklokke
D42A419A-B039-4AB4-9F34-F2026D3841B2.jpeg
 
Rett og slett en nydelig samling ja!
Eneste jeg savner er historikken med de som kom og gikk, og rasjonalet bak selvsagt!

Takk for hyggelig kommentar.
Om jeg skulle tatt med alle urene som har vært innom, så hadde innlegget gått over maaaange sider ;)

Kan i fleng nevne et par;
Rolex Submariner 16610
Rolex Submariner 116610LN
Rolex Submariner 114060 x 2
Rolex Gmt-master ii 16710
Rolex Gmt-master ii 116710blnr
Rolex Gmt-master ii 116710ln x 2
Rolex Gmt-master ii 126710blro
Rolex Daytona 116520
Rolex Daytona 116500
Rolex Milgauss
Rolex Datejust 16334 x 2
Rolex Datejust 41 126334 x 2

Panerai pam112
Panerai pam233
Panerai pam183
Panerai pam574
Panerai pam1088
Panerai pam000
Panerai pam104

Omega Speedmaster x 2
Omega Seamaster x 5
Omega ploprof x 2

Doxa x 4 (alle oransje)

Breitling Emergency mission
Breitling Seawolf x 2
Breitling Steelfish
Breitling avenger chrono
Breitling hercules
Breitling chrono evolution

JLC Reverso duo face
IWC pilot chrono
Bell&Ross BR03-92

... det var de jeg umiddelbart kom på, men det er nok en del flere.

Årsaken til salg er vel jevnt over at jeg hadde lyst på noe nytt og maks hadde to av gangen. Ergo gikk én ut da en ny kom inn de 10-15 første årene med klokkeinteressen
 
Redigert:
Fin liste det der, hvilken er den som aldri burde blitt solgt?

Svaret på det er lett;

116500LN med hvit skive som jeg kjøpte brukt for cirka to år siden.. Syntes 143k var alt for mye å betale over nyprisen bare for å slippe et par års venting. Solgte den derfor relativt kjapt. Jeg stod jo på liste for ny og tenkte at et år eller to med venting var det lett verdt for å spare noen kroner.. Dessverre for min del valgte jeg Askeland istedenfor Bjerke på grunn av at forventet leveringstid var estimert noe kortere der..

Askeland i Kr.sand mistet sin status som AD og da hadde hysteriet for Rolex tatt overhånd og jeg fikk ikke lov til å sette meg opp på venteliste hos noen annen forhandler :(

Har i ettertid - flere ganger - vurdert å krype til korset og betale de 220-230k den nå koster, da det er den som står aller høyest på ønskelisten!

Har i alle fall lært at man aldri skal selge før man har kjøpt det man vil ha ;)
 
Vet ikke om jeg ville brukt “lille” som tittel på den samlingen... for den er rett og slett veldig imponerende! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life
Her er jo alt fra øverste hylle.
Takk som deler. :)

Edit;
Og der kom jammen meg antall innlegg på samme ref nummer som den nydelige Patek'en din.
Tilfeldig? Neppe. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life og Alinoe