Min klokkegalskap

Del IV Ønskeliste / Veien videre

Er det noe jeg har lært så er det at smaken forandrer seg med tiden. Klokkemerker jeg for en stund tilbake aldri i verden kunne tenke meg, kan plutselig bli spennende. Noe kommer nok fra påvirkning fra andre her på forumet, mens noe finner man ut av selv. Det å få muligheten til å prøve andre klokker på GTGs kan også få meg til å få opp øynene for nye merker. Et bilde på nettet gir ikke altid rettferdighet på hvor vakker en klokke kan være.

Selv om jeg er fornøyd med de klokkene jeg har, vil det altid være noen nye jeg har lyst på. Slik håper jeg det vil fortsette å være, noe annet ville bli kjedelig.....direkte skadelig for min klokkeinteresse.

Noe som er helt sikkert er at noe må ut for å forsvare nye prosjekter, men jeg merker dessverre at det blir mer og mer vanskelig å skille meg med klokkene jeg har.

Det ovennevnte er kanskje et godt tegn, er min periode som sjefsflipper forbi? :)

Her er min ønskeliste pr. dags dato:

1. Panerai 372

Denne klokka er bare så sexy. Fikk sommerfugler i magen da jeg prøvde den på armen.
Den perfekte Panerai?

2. Rolex Explorer I 39mm

Når vi først er inne på sexy klokker, denne gjør det meste riktig. Kjenner jeg har en dragning mot klassiske og tidløse klokker.

Rolex var absolutt et av merkene jeg aldri skulle ha, men mitt synspunkt er endret drastisk.

3. Rolex Explorer II

Nok en Rolex!? En slik hadde jeg faktisk...i rundt et døgn...men prioriteringer gjorde at den måtte gå. Savner en slik, lekker klokke som satt perfekt på armen.

4. Tudor Heritage Chrono Blue

Lekker og klassisk, jeg digger den! Jeg er kjempeglad i min Black Bay, tror ikke jeg ville blitt noe mindre glad i denne. Igjen et klassisk og tidløst utseende.

5. Breitling Superocean Heritage 46

Håper jeg ikke fornærmer noen nå, men dette er et merke jeg tidligere forbandt med spritsmuglere og den slags. Et merke jeg før ikke kunne ha tenkt meg, men jeg er litt på gli nå...

Noen av modellene deres er spiselige, akkurat denne liker jeg godt.

Redigert:

Jeg tror jeg har landet på hva som skal bli mitt siste ur. Problemet mitt er derimot at jeg ikke tror jeg kommer utenom denne før det skjer.
Hatt flere ur oppigjennom, store kasser, vanntett til dybder så voldsomme at det hadde trengtes utgravninger i Marianegropen for å få det til.
Allikevel er det denne lille karen her som skriker til meg at ;JEG TÅLER MEST! DET ER MEG SOM SKAL HENGE PÅ DEG I STEINRØYSA, DA ER DU TRYGG!

Et ur med utrolig tiltrekningskraft!! Flott tråd !

Kul tråd og artig innblikk.
Selv har jeg (for?) mange hobbyer, og i sammenligning med andre ting jeg driver med er klokker noe av det mer fornuftige. Det er i høyeste grad en intellektuell hobby, som skjerper øyet for detaljer. Paletten utvikler seg kontinuerlig og man vil, og kan alltid gå et steg opp... Samme syn har jeg på hifi, og heldigvis er jeg bevisst når det gjelder lyd. Vet om alt for mange som hører på gode anlegg, men øret blir liksom vandt til det de hører, og skjerper seg, vil ha mer bakteppe, separasjon mellom instrumentene osv. Ting selges og byttes ut, fordi man kan jo ikke ha flere anlegg, virker det som...

Klokker er heldigvis mer som biler, forskjellige behov i forskjellige situasjoner kombinert med at kvalitative egenarter selv på rimeligere ur finnes.

Dette gjør at de som virkelig liker horologi kan la seg begeistre uavhengig av pris.

Folk kan forøvrig mene hva de vil, men gjenstander bringer folk sammen.

De som synes sånne som oss, (enten det er klokker, biler, stereo, fiskeutstyr eller mynter vi er opptatt av) er gale og materialistiske, er strengt tatt de gale. De er hvertfall ikke riktig bevart om de ikke har opplevd eller setter pris på hyggelig sosiale miljøer der en materialistisk hobby er i fokus. Man har i det minste noe å snakke lidenskapelig om, istedet for..." Ja, eh så hva jobber du med da? Nei sier du det, eh, jeg får finne fruen jeg du"

Sykling feks er en særdeles utstyrsfokusert sport, seiling likeså. Eneste skalkeskjul man gjemmer seg bak der er at det er idrett.

Er det noe jeg savner på TS tror jeg det må være større fokus på hva vi alle går igjennom for å oppnå neste drømmeur. En klokke er ikke noe som kommer veldig lett for meg, det kreves disiplin og innsats. Derfor blir også gleden stor når pakken åpnes og kapital er bundet i en forhåpentligvis trygg havn rent finansielt.

Ok, så er vi litt gale og da, men de gale har det gått!
Gratulerer med fin samling (som trenger et dressy ur)

TGIF!

Redigert:
Flott presentasjon og absolutt en samling du skal være fornøyd med! Har selv "snust" på Tudor Heritage Chrono Blue - en lekkerbisk av et ikon!

Keepers og keepers, fru Blom

Den 1. august la jeg ut innlegget: "Del III - Keepers."

Vi skriver i dag 16. august, hva er så igjen av disse såkalte "keepers?"
Vel...det er nok ikke mange. Etter kun en fjortendagers tid er de fleste nå solgt.

Jeg bare får det for meg noen ganger:

Hva er egentlig vitsen og hva skal jeg med alle disse klokkene?

Gjør disse klokkene meg lykkelig?

Kan jeg ikke klare seg med kun én klokke...kanskje to?

Håper dette ikke oppfattes som et sutre-innlegg eller et behov for sympati. Det er det nemlig ikke! :)

I de siste 6 måneder har min livsutkårede kjempet mot kreft for tredje gang, kampen pågår fremdeles. Hun har lange og slitsomme dager med cellegift behandlinger. Utsiktene er gode, men situasjonen vi er oppe i påvirker meg selvsagt sterkt. Det er ufattelig tungt å se noen man er så glad i lide uten at man kan gjøre noe som helst for dem.

Dette forumet har gjort den tunge tiden jeg er inne i lettere å takle. Den har gitt meg noe annet å fokusere på, isteden for å grave meg ned elendighet og tunge tanker. Jeg vil takke forumets medlemmer som gjør dette til et trivelig sted å være. Det er et deilig avbrekk i hverdagen med sine mange morsomme og interessante innlegg. Jeg har også vært heldig å møte en del av de hyggelige menneskene her inne. Det er alltid koselig med litt klokkeprat.

Jeg skrev for litt over 14 dager siden at jeg hadde funnet «roen» og at jeg var fornøyd med de klokkene jeg hadde i boksen. «Roen» my ass!» Jeg har siden den tid flippet, byttet og surra verre! Boksen er ikke til å kjenne igjen, vel boksen er vel den samme, men innholdet er stort sett byttet ut. :)

«Roen» vil jeg nok ikke finne før min bedre halvdel blir erklært frisk. Inntil den tid må dere bare bære over med meg at jeg fremstår som tidenes sjefsflipper og vinglepetter. Flipping og bytting hjelper meg nemlig med å flytte fokuset mitt over på noe annet. Slik som ting er nå er det en smule kortvarig lykke med en ny klokke, men den lille tiden med lykke...den er så god!

Første gang min kone ble syk fylte jeg huset med akvarier, fordelen med klokker er at de tar litt mindre plass. :)

Jeg får nesten komme tilbake med et nytt innlegg i denne tråden når ting har roet seg ned litt.

Innen den tid tørr jeg heller ikke legge ut flere unboxinger, videre vil all handel for det meste foregå bak i kulissene. Litt mindre flaut på denne måten. :)

En ting er ihvertfall sikkert, min klokkeinteresse bare øker og øker. :)

Ha en forrykende dag folkens!

Redigert:
Hei og takk for sist

Det er flott med ærlighet og du skal ikke skamme deg over noe som helst flipping. Det er dine penger og du gjør hva du vil med dem. Hva andre måtte mene om det skal man bry seg lite om. Du har sendt mange flotte klokker til gode hjem rundt om i landet.

Ser frem til flere klokke og flippeflippe treff

Lykke til så lenge

Snakkes

Vel...det er nok ikke mange. Etter kun en fjortendagers tid er de fleste nå solgt.

Håper dette ikke oppfattes som et sutre-innlegg eller et behov for sympati. Det er det nemlig ikke! :)

I de siste 6 måneder har min livsutkårede kjempet mot kreft for tredje gang, kampen pågår fremdeles. Hun har lange og slitsomme dager med cellegift behandlinger. Utsiktene er gode, men situasjonen vi er oppe i påvirker meg selvsagt sterkt. Det er ufattelig tungt å se noen man er så glad i lide uten at man kan gjøre noe som helst for dem.

Dette forumet har gjort den tunge tiden jeg er inne i lettere å takle. Den har gitt meg noe annet å fokusere på, isteden for å grave meg ned elendighet og tunge tanker. Jeg vil takke forumets medlemmer som gjør dette til et trivelig sted å være. Det er et deilig avbrekk i hverdagen med sine mange morsomme og interessante innlegg. Jeg har også vært heldig å møte en del av de hyggelige menneskene her inne. Det er alltid koselig med litt klokkeprat.

Jeg skrev for litt over 14 dager siden at jeg hadde funnet «roen» og at jeg var fornøyd med de klokkene jeg hadde i boksen. «Roen» my ass!» Jeg har siden den tid flippet, byttet og surra verre! Boksen er ikke til å kjenne igjen, vel boksen er vel den samme, men innholdet er stort sett byttet ut. :)

«Roen» vil jeg nok ikke finne før min bedre halvdel blir erklært frisk. Inntil den tid må dere bare bære over med meg at jeg fremstår som tidenes sjefsflipper og vinglepetter. Flipping og bytting hjelper meg nemlig med å flytte fokuset mitt over på noe annet. Slik som ting er nå er det en smule kortvarig lykke med en ny klokke, men den lille tiden med lykke...den er så god!

Første gang min kone ble syk fylte jeg huset med akvarier, fordelen med klokker er at de tar litt mindre plass. :)

Jeg får nesten komme tilbake med et nytt innlegg i denne tråden når ting har roet seg ned litt.

Innen den tid tørr jeg heller ikke legge ut flere unboxinger, videre vil all handel for det meste foregå bak i kulissene. Litt mindre flaut på denne måten. :)

Sterk historie, tøft at du deler!

Det er vel kanskje med klokkeinteressen som med livet. Man starter ett sted og ender ett sted, men hvilken vei man tar dit er forskjellig for oss alle. Din reise i klokkeverdenen har nok flere avstikkere enn min reise, men på samme måte som at jeg liker å se på travel channel mht spennende reisemål, så setter jeg pris på tråder som denne som viser et mangfold av forskjellige klokker/modeller og noen synspunkter omkring disse. Håper du fortsetter å legge ut bilder og synspunkter på det du har innom i samlingen din. Kanskje spotter jeg min neste klokke eller den ultimate gralen i en slik tråd.
Synes du skal nyte din reise i klokkeinteressen så mye som mulig, for det er ikke alltid at det beste med en reise er å komme fram til endestasjonen! :)

Dette var sterkt å lese.

Jeg synes ikke flipping er noe å skamme seg over, spesielt ikke når det i tillegg gir deg denne kortvarige lykken som du beskriver. Jeg synes ihvertfall det er like spennende hver gang jeg ser du poster i dagens, for man vet aldri hva det er. Bare lov å aldri selge Pam 372;) Kos deg på din horologiske reise!

Ønsker konen din alt vell. Har selv opplevd kreft i familien, og vet hva du går igjennom.

Lykke til videre og god bedring til fruen! :)

Sterk historie, tøft at du deler!

Det er vel kanskje med klokkeinteressen som med livet. Man starter ett sted og ender ett sted, men hvilken vei man tar dit er forskjellig for oss alle. Din reise i klokkeverdenen har nok flere avstikkere enn min reise, men på samme måte som at jeg liker å se på travel channel mht spennende reisemål, så setter jeg pris på tråder som denne som viser et mangfold av forskjellige klokker/modeller og noen synspunkter omkring disse. Håper du fortsetter å legge ut bilder og synspunkter på det du har innom i samlingen din. Kanskje spotter jeg min neste klokke eller den ultimate gralen i en slik tråd.
Synes du skal nyte din reise i klokkeinteressen så mye som mulig, for det er ikke alltid at det beste med en reise er å komme fram til endestasjonen! :)

@Kawagb Takk for hyggelig tilbakemelding! :) Det hjelper litt å få det ut av systemet. :)

Håper jeg aldri når endestasjonen når det gjelder klokkeinteressen.

Dette var sterkt å lese.

Jeg synes ikke flipping er noe å skamme seg over, spesielt ikke når det i tillegg gir deg denne kortvarige lykken som du beskriver. Jeg synes ihvertfall det er like spennende hver gang jeg ser du poster i dagens, for man vet aldri hva det er. Bare lov å aldri selge Pam 372;) Kos deg på din horologiske reise!

Ønsker konen din alt vell. Har selv opplevd kreft i familien, og vet hva du går igjennom.

Lykke til videre og god bedring til fruen! :)

@Marius M Takk! :) Koser meg maks på min horologiske reise!

Dersom ikke OCD´en min tar helt overhånd blir 372´en en keeper, men det finnes dessverre dager hvor jeg tviler. Dersom den eventuelt skal flippes, aner jeg ikke i hva...men det er kanskje et tegn på at den er en keeper? :p

Redigert av en moderator:
@Marius M Takk! :) Koser meg maks på min horologiske reise!

Dersom ikke OCD´en min tar helt overhånd blir 372´en en keeper, men det finnes dessverre dager hvor jeg tviler. Dersom den eventuelt skal flippes, aner jeg ikke i hva...men det er kanskje et tegn på at den er en keeper? :p

Jeg er overbevist om at du kommer til å angre om du skulle flippe bort denne. Det er nok den feteste Paneraien jeg vet om:cool:

Du finner vell knapt noe bedre tegn enn det?:confused:

Redigert av en moderator: