Min inngang til den horologiske verden bestilt ;D

Medlem
21. okt. 2013
Innlegg
123
Sted
sarpsborg
da er mitt første automatiske ur bestilt fra creationwatches venter veldig spent hehe håper også å slippe toll å slikt :D

unboxing kommer når uret er mottatt :) noen som vet å mye en urmaker tar for å justere lenken til min størrelse vis det trenges?
 
Hvis du går til en AD, så regner jeg med at han gjør det gratis. Men dette klarer du sikkert helt fint selv ;)
 
For å unngå å ripe opp klokken, ville jeg brukt egnet verktøy :) Dette fås på eBay til under hundrelappen.
Men som @r_inge sier; går du til en AD vil de nok gjøre det gratis ;)
Om ikke det, bare en symbolsk sum vil jeg tro :)
Legg gjerne ut et bilde av klokken i tråden ;)
 
Redigert av en moderator:
Ja skal det bare det at creationwatches sier den er sendt men dhl sier den ikke er sendt :-/ håper jeg får den snart bestilte dem 12.12
 
@mrbushido25 Kjekt med klokke på vei! Den kommer nok innen jul tenker jeg, det er nok bare den ekstra pågangen i juletidene som gjør at det tar litt ekstra lang tid. Krysser fingrene for at du har den innen jul!

Angående justering av lenke, så bør du bruke et verktøy av god kvalitet. Du kan kjøpe "det beste av det beste" fra Bergeon her på Tidssonens egen webshop! Dette kan jeg anbefale på det varmeste - ingenting er mer irriterende enn billige barettverktøy hvor de små gaflene knekker etter et par rembytter fordi metallet er av typen billig, kjipt kinaræl. Det kan bli dyrt i lengden. Så er det jo også ekstra kjekt å støtte TS... :)

Det er enkelt å justere og bytte lenker, her synes jeg nesten du bør prøve selv først før du eventuelt tar den til en urmaker, det er en grei ting å lære seg først som sist. Bare vær forsiktig, smør deg med tålmodighet og ta tiden til hjelp. Et godt tips er å bruke tape for å unngå riper. For eksempel, skal du ta av lenken så bør du tape godt over lugsene på baksiden slik at du ikke riper dem opp med verktøyet når du jobber, samt at barettene ikke lager riper når de spretter ut.

Var det Seiko Monster du bestilte? Disse bruker et "pin and cap" system, hvor lenken holdes sammen av en pinne som dyttes igjennom leddet, og som festes av en hylse på den andre siden som klemmes på og holder fast. Disse kan du se på dette bildet:

248699d1263701987-seiko-monster-bracelet-price-reduced-img_0009.jpg


For å fjerne leddene i denne lenken må du presse en nål igjennom hylsen på den ene siden av lenken slik at pinnen løsner og detter ut på den andre siden. Et lite tips her er å bruke en liten nål hvor du klipper av den spisse enden, dette blir da et perfekt dytte-redskap. Et tips til er å gjøre hele operasjonen inni en gjennomsiktig brødpose slik at du ikke mister hylsene etter de slipper, de er nemlig utrolig små og vanskelige å finne om de skulle sprette ned på gulvet.

Uansett, lykke til og gratulerer! :)
 
Redigert av en moderator: