Min far skal ha ny klokke...

Medlem
21. april 2012
Innlegg
96
Sted
Oslo
Kjære vise menn.

Min far mistet i går sin gamle klokke, og jeg er satt på den hyggelige oppgaven å identifisere en ny!

Jeg er veldig usikker på kravene, men tør å driste meg til å anta følgende:
  • Han omtaler min PAM270 som en stekepanne, så jeg antar at han vil ha noe vesentlig mindre...
  • Prisklasse vil jeg tro er relativt fleksibelt så lenge det er et greit kjøp, men bør trolig ikke overstige 50k

Ettersom han stort sett er opptatt av å gjøre et godt kjøp tipper jeg at bruktmarkedet er mest aktuelt. Alternativt har jeg forstått det slik at Rolex holder seg forholdsvis godt i verdi. Han bor like utenfor Haugesund, så sånt sett kunne det vel være et scenario å kjøpe en Rolex hos Lervik. Selv har jeg aldri vært spesielt begeistret for merket (uten at vi trenger å ta den diskusjonen her), men jeg registrerer jo dets posisjon i markedet...

Spørsmålet til folket er vel enkelt og greit hva dere foreslår til en mann i midten av femtiårene?
 
Spørsmålet til folket er vel enkelt og greit hva dere foreslår til en mann i midten av femtiårene?


Altså en mann i sin beste alder.....

Skal det være et ur med sportslig preg er vel svaret åpenbart - Rolex Submariner (like godt å få sagt det), alternativt en Omega dykker.
Om ikke det sportslige står i høysetet, hva med en DatejustII eller Explorer?
 
explorer-1.jpg


BBY9ZRPCcAAflNi.jpg


925181_275309022644734_2046031354_n.jpg


b6d8e8c808cc11e3980b22000ae911a9_7.jpg
 
Lervik er forhandler for Zenith og de siste modeller er ganske "classyvintage" med ett klassisk preg som kan sikkert passe til din fars smak...
Som Zenith "Heritage" linje for eks.
Disse har ofte den Elite 670 og varianter som urverk som er solid og nøyaktig.
 
Redigert:
Takk for gode innspill! Selv er jeg veldig glad i Zenith, men føler at det fort havner utenfor betegnelsen "greit kjøp" når man tar verditapet i betraktning og han kjøper nytt.

Jeg har bedt ham sjekke ut DJ2, Exp1 og 2 og sub. Noen formening om hva man bør kunne få disse for nye hos forhandler?
 
Takk for gode innspill! Selv er jeg veldig glad i Zenith, men føler at det fort havner utenfor betegnelsen "greit kjøp" når man tar verditapet i betraktning og han kjøper nytt.

Jeg har bedt ham sjekke ut DJ2, Exp1 og 2 og sub. Noen formening om hva man bør kunne få disse for nye hos forhandler?

Det kommer jo an på konfigurasjonen til DJ2 (lenketype, gull eller stålbezel) og Sub (med/uten dato)

Dette er ca priser. Mulig du kan få litt rabatter
Sub med dato: Rundt 60k
Sub uten dato: Rundt 50k
DJ2 gullbezel: 60-65k
DJ2 stålbezel: 50-55k
Explorer 1: 45-50k

Fritt fra hukommelse. Ligger vel en prislistetråd her på forumet et sted.
 
Takk for gode innspill! Selv er jeg veldig glad i Zenith, men føler at det fort havner utenfor betegnelsen "greit kjøp" når man tar verditapet i betraktning og han kjøper nytt.

Jeg har bedt ham sjekke ut DJ2, Exp1 og 2 og sub. Noen formening om hva man bør kunne få disse for nye hos forhandler?

Har du noen gang vurdert noe annet en Rolex da? Jeg forstår ikke helt din først innlegg...
"Spørsmålet til folket er vel enkelt og greit hva dere foreslår til en mann i midten av femtiårene? "

"Vi" foreslår Rolex fordi alt annen taper alt for mye i verdi over tiden...
Hvordan kan de andre varemerker selge noen klokker da? Mystisk...
Ok ok ok, jeg gir meg nå:mrgreen:
 
Godt forslag (etter min smak)! Han tok turen innom Lervik og kikket på en del modeller, men alle ble visst for store for ham. Han endte derfor opp med å kjøpe en rimelig Baume & Mercier (usikker på modell) midlertidig, mens vi fortsetter jakten på noe som gir full klaff :)
 
Den tror jeg faktisk han kan like. Relativt liten og med dato (som visstnok var et krav). Tar det videre! Takk :)