Min første skikkelige klokke...

Medlem
28. juni 2015
Innlegg
300
Sted
Telemark
Hei godtfolk!
jeg skal bruke alt for mye penger på en klokke...etter jul.

Først skulle jeg ha en omega seamaster.

Men nå skal jeg ha en Tudor pelagos. jeg går for den nye med inhouse. prisen er 37k.

Men jeg er en person som helst vil ha det beste av det beste. (innenfor MINE grenser)
men nå har jeg kikket og lest så mye om rolex submariner, at jeg føler litt på at den kommer jeg til lengte etter uansett... eller?
jeg er murer, så jeg kan ikke helt fosvare å bruke 62k på en klokke, men sånn er det jo.
jeg kommer ikke til å bruke klokka på jobb, men til alt annet.
det blir jo en beater. en klokke jeg aldri trenger og ta av i hverdagslivet.
Ferier, fest, bading, turer, sofaen og alt mellom himmel og jord.
Folk her inne elsker jo sub, men jeg er redd for at den kanskje blir for dyr for meg. eller jeg kan jo spare, men i en alder av 25 uten egen leilighet så er det tungt for hjertet og bruke en slik sum når jeg også har noen tusen igjen på bilen..

så jeg lurte på om dere kan hjelpe meg litt på vei mot klokkekjøpet.

En omega seamaster diver?

En tudor pelogos?

Eller har jeg mistet all forstand hvis jeg kjøper en sub? som murer!?

jeg er redd.

mvh joakim:)
 
Hei Joakim!

Om du ønsker deg en sub, og du har råd til det, er dette ikke et dumt valg. Klokken er en sikker investering, vil holde seg i verdi og stige over tid. Med andre ord, skulle du ha behov for penger, kan du alltids selge Sub'en på dagen uten tap (om du kjøper en pent brukt). Kjøper du splitter ny fra forhandler, vil du nok tjene ved gjensalg av denne etter 2 år.
 
Jeg har flere ganger kjøpt klokker som min økonomi absolutt ikke kan forsvare, men det har (nesten) alltid vært fordi det er en klokke JEG virkelig har lyst på og som jeg synes er dødsfet. Da kan det forsvares, hvertfall ovenfor meg selv.

Kjøper du en klokke som er mye dyrere enn hva du synes er behagelig for å få anerkjennelse fra andre er det "no go".
 
hei og takk for svar;)
ingen i min familie eller krets kunne tenkte seg om bruke mer en maks 10k på klokke tror jeg, så de må jeg slite med uansett.
men jeg sliter med å finne hvor grensen min går. hva har jeg samvittighet til? Tudor pelagosen klarer jeg og betale og ha samvittighet til og kjøpe.
men da er jo ikke veien så ekstremt lang til en sub. kan godt være pent brukt.
Men er jeg en slik type? det er uten tvil den klokken jeg ser på som "komplett" med tanke på str, utseende og funksjon/kvalitet.(detb er ikke lenge siden jeg ikke likte den i det hele tatt)
hva skjer med meg?:)
hvordan kommer jeg til å føle meg med klokke til 60k på armen og ingen millioner i banken?
mulig dette bare høres ut som jeg babler, men det er jo snakk om mye penger. men jeg liker kvalitet!
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson og csojs
Kjøpte en speedy til 34k i februar for sparemidlene mine, og byttet den + en del laken mot en sub for en uke siden. Og jeg har heller ikke leilighet, og jeg studerer. Jeg er forberedt på å kanskje måtte selge suben senere for egenkapital til en eventuell leilighet, men ser på den som en investering i mellomtiden.
Så kjøper du en pent brukt sub, slipper du verditap, og kan bare la den gå dersom penga trengs. Og om trenden fortsetter kan du få til dette med litt profitt.

Om du har mest lyst på en sub, men kjøper en pelagos vil du bare gå og være halvveis fornøyd hele tiden.
Så kjøp en sub, forsikre den, og nyt den så lenge situasjonen tillater det:)
 
Jeg skal prøve begge på armen og tenke litt pris...
Men det at jeg eventuelt kan selge suben hvis jeg er i pengetrøbbel i fremtiden blir nok uansett ikke gjort. For meg blir det rart og ha en "investering" på armen. Jeg sier ikke nei takk hvis den holder seg i pris, men Jeg skal ha en klokke som jeg kan ha i mange år uten bekymringer. . jeg vil ha en som etterhvert har vært gjennom mye. Som jeg eventuelt kan gi videre. Del gjerne hvis noen her har gått gjennom det samme:)
 
  • Liker
Reaksjoner: O.S.P
Jeg liker den filosofien veldig godt. Og det er noe jeg tror, og håper jeg skal få til selv.
Jeg tenkte på en annen ting. Ikke misforstå meg, jeg liker den nye pleagosen veldig godt. Og synes den er råkul.
Men for mitt tilfelle, dersom den var den eneste klokka jeg skulle hatt, ville jeg fort gått litt lei av den intense blåfargen.
Jeg synes den er veldig stilig, men å ikke ha et mer fargenøytralt alternativ er noe som hadde plaget meg etterhvert.

Men uansett, begge er jo tipp topp. Og synes pelagosen er utrolig kul med det nye in-house verket.
 
  • Liker
Reaksjoner: uret
Gå for den du selv liker best og som lommeboken tåler. At folk her inne liker sub skal ikke påvirke valget ditt. Du kjøper klokken for å ha glede av den selv, ikke for at andre skal like den på diverse forum?
Både Seamaster, Pelagos og Submariner er gode valg til en beater. Siden du nevner at du vil ha en klokke som kan gå videre spiller vel strengt talt et eventuelt verditap liten rolle? Så prøv alle tre på armen og se hvem som gir deg mest godfølelse. Husk at det alltid finnes hjelp om uhellet er der :p
 
Jeg liker den filosofien veldig godt. Og det er noe jeg tror, og håper jeg skal få til selv.
Jeg tenkte på en annen ting. Ikke misforstå meg, jeg liker den nye pleagosen veldig godt. Og synes den er råkul.
Men for mitt tilfelle, dersom den var den eneste klokka jeg skulle hatt, ville jeg fort gått litt lei av den intense blåfargen.
Jeg synes den er veldig stilig, men å ikke ha et mer fargenøytralt alternativ er noe som hadde plaget meg etterhvert.

Men uansett, begge er jo tipp topp. Og synes pelagosen er utrolig kul med det nye in-house verket.
Konmer i svart også;)
 
  • Liker
Reaksjoner: O.S.P
Hehe:)
Har noen erfaring med begge? Jeg vet pelagosen bygger litt mer, men er den for høy? Jeg liker at den ikke er så blank.
 
Pelagos er konge. Jeg har gamle versjonen. Jeg har faktisk gått fra sub til pelagos, og angrer ikke på det.
Fordelen med ny pelagos er inhouseverk med høy gangreserve, ulempen er at du får med en hel roman på kjøpet.
ETA er kanskje ikke det mest spennende urverket, men mtp fremtidig servicearbeide ser jeg positivt på det. Det er nok ikke på langt nær så mange som får mulighet til å serve et inhouseverk, som det er ETA.
 
takk for svar!
jeg tar meg selv i og kikke mer og mer på rolex sub. vil det da si at jeg kommer til og fortsette og kikke på den selvom jeg kjøper tudor? det blir jo tortur! jeg har prøvd begge 2, og likte pelagosen kanskje hakket bedre en suben... men er det prisen som tvinger hjernen min til det?
så helt til slutt: tudor pelagos, eller rolex sub med dato?
hva sier folket? pros og cons?

luksusfellen,her kommer jeg...
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie
Du trår ikke feil uansett hvilken du velger. Om du kjøper en Pelagos brukt, taper du lite/ingenting ved videresalg om det skulle vise seg at det er Sub du vil ha. En pro/con diskusjon er alltid kjekt, men til syvende og sist er det du som skal leve med valget. Personlig hadde jeg valgt Sub da Pelagos blir for stor til mine puselabber, og at jeg ikke er noen tilhenger av titan.