Min første klokke med sjel

Medlem
10. juni 2008
Innlegg
1.297
Sted
Trondheim
Da har jeg endelig kjøpt meg klokke, men veien dit var lang!
Jeg gikk lenge rundt i klokkejungelen og leste om klokker, urverk, jewels og alt mulig, og hadde store vansker for å bestemme meg for hva en skulle vektlegge i en klokke. Jeg konkluderte etterhvert med at jeg måtte få fokuset mitt bort fra de dyrere klokkene, (dyrt i forhold til min situasjon er 10k - 20k). Jeg landet på MKII Stingray, men som så viste seg å ikke kunne levere nye klokker før i August. Men jeg var sulten på klokke!
Så kom jeg over en brukt Eterna KonTiki Four-Hands :D Dette er en klokke jeg har sett på tidligere og sett bort fra igjen pga prisen, men da jeg fikk en pris jeg ikke kunne la gå, måtte jeg bare slå til :D De siste dagene har gått urimelig sakte, men i dag kom den :D
Jeg har desverre ikke kamera så kan ikke legge ut bilder, men jeg skal se om jeg får lånt et så jeg får tatt noen.
Kvaliteten og finishen på den er meget bra. Den har et nydelig design som ikke ligner på noen andre klokker jeg har sett, så den står støtt på egen ben. Den har et modifisert 2836-2 urverk, dobbel AR coating på safirglasset og er vanntett til 120 meter. Den har også en meget solid lenke med solid links og en solid lås. Dette er etter hva jeg har skjønt den nyeste modellen av den klokken Thor Heyerdahl brukte på KonTikiferden derav navnet. Men jeg finner ikke mye info utenom dette, noen som kan hjelpe meg? Noen som har erfaring med Eterna generelt, denne modellen eller andre? Noen som vet nøyaktig hva Eterna gjør med urverket før de setter den i klokken? Jeg er veldig nysgjerrig på å finne ut mer om klokken og prøve å plassere den på "klokkekartet". Kvalitetsmessig, hvilke andre klokkemerker kan den sammenlignes med? Hvor står den i forhold til Fortis, Sinn, Omega eller Breitling?

Legger til slutt med en link til et bilde av klokken :D
http://watchluxus.com/brands/eterna/kon ... 41-41-0217
 
Eterna er definitivt en produsent med dype røtter. Så vidt jeg vet er de moderne ETA verkene 2824 og muligens 2892 basert på Eterna Matic verket.

Personlig tror jeg Eterna har gode muligheter for et solid comeback, på samme måte som Longines nå gjør ved å sakte fylle tomrommet som Omega er i ferd med å etterlate seg når de planlegger å flytte seg oppver på prisstigen med de nye verkene.

Sist jeg var innom Urmaker Tidemann snakket han om å muligens satse på Eterna i stedet for Omega pga bedre oppfølging fra leverandør. Det lover jo bra!
 
Gratulerer så meget! Et klokt valg etter mitt hode, har hatt 1 kontiki 4 hands før og har nå Kontiki chronografen. Finish og kvalitet er av høyeste klasse på disse urene. Begge Eterna urene jeg har hatt har hatt bedre finish enn min Planet Ocean, noe som sier litt! AR coatingen er spesielt imponerende på disse modellene!

Vegard
 
Takk for tilbakemeldinger! Etter å ha prøvd meg frem litt i forhold til hvordan den skal ligge om natten for å justere nøyaktigheten viste det seg at den går ca +3 sek per døgn når den ligger med kronen opp og ca -1 sek per døgn med kronen ned. Så hvis den ligger tre netter med kronen ned og en natt med kronen opp burde jeg ende opp med 0. Det er nøyaktighet jeg kan leve med :D Skal prøve å få tatt noen bilder og lagt ut i løpet av helgen!
 
Søkte på google etter litt info om klokken og fikk automatisk oversatt fra en Polsk side. Ikke helt perfekt norsk :D

"Det sveitsiske merkevare er allerede mer enn 150 år og mange suksesser i kontoen din, for eksempel først i 1914 utgitt en klokke med hørbar alarm.
Den første sports brand klokker å gjøre flåter "Kon Tiki", og i 1947, Thor Heyerdahl, norsk reisesjekker, sammen med fem mannskap przep?yn?? Stillehavet. Oczywi?cie Heyerdahl nosi? zegarek Eterna. Selvfølgelig Heyerdahl hadde på seg Eterna se"