Militære ur. Bilde og diskusjonstråd

Fortsatt ikke mye liv her, men det kan jo ta seg opp. I mellomtiden kan jeg poste bilder av noen flere militære ur. I dag er hovedattraksjonen en svenske - og det kan ble en serie som fortsetter noen dager, hvis det er ønskelig ?

Først ut en Omega med 8 dagers verk cal 59-8d for svenske marinen. Pen stand, går perfekt og i minst 8 dager.
Er en kuriositet jeg ikke har sett for mange av. Når det gjelder den militære merkingen vil kanskje noe stusse over at det ikke er tre kroner, men dette er en kjent variant som kalles "kattfot" og var i bruk til like etter andre verdenskrig.

Her er en Junghans 633.60 som ble introdusert til norske Luftforsvaret høsten 1979/våren 1980. Denne erstattet Heuer SG1550, men jeg er usikker på hvor lenge den var i tjeneste.
Junghans%20633_zpsbx2snah1.jpg

@Langtransport Den har ingen merker eller graveringer på kassen. Klokken ble lokalisert på et utstyrslager ved en flybase i Norge. I jobben med å finne mer historie på SG1550 dukket denne opp. Jeg kom etter hvert i kontakt med personen som fikk i ansvar å utfase SG1550 og han fortalte om klokken fra Junghans. Historien er bekreftet av en pilot som tjenestegjorde på denne tiden.

Tar et par svensker til jeg :)

To kronografer i treetui. Den ene er en Kronometer og den andre en Drott med Excelsior Park Cal. 19 eller 15. Det er et underlig verk med et eget rom med reservedeler, et par skruer og en balansevelle.

Begge disse er anvendt i svenske flottan så vidt jeg vet.

Ps. nå gikk jeg for å sjekke den militære merkingen og ser at de er ikke i samlingen lenger..... jeg mitt fe må ha solgt dem en gang.

Kult @Langtransport , håpet du skulle komme med innlegg her. Når det gjelder "dirty dozen", er det Granaen som er sjeldnest?

Ja svært sjelden og etterhvert meget høyt priset. De andre er jo mulig å skaffe seg med litt tålmodighet, selv om det har tørket ut med disse også. Buren og Lemania er det ekstra langt mellom, og Jlc og Iwc og Longines er høyest priset etter Grana da.

Jeg ga tidlig opp å få dusinet fullt. Gikk heller for å skaffe en komplett JLC militær familie...

• Liker
Reaksjoner: larskp86 og Preacher
Bringe litt liv i denne tråden igjen kanskje. Her er en del Jaeger-LeCoultre militære ur i samlingen. Alle med inhouse verk som seg hør og bør med JLC.

Armbåndsur:
Mark XI , G6B/346 - 53 (RAAF ikke RAF) - Navigatør ur. Cal 488/SBr
Mark X - WWW en av "dirty dozen" vanntett armbåndsur til generell tjeneste. Cal 479,
A.M 6b/159 - 56 - cal 470 RAF navigatør ur re-cased av MOD i 1956, dette ble gjort med andre 6B/159 fra 2VK også, blant annet Omega som er mye vanligere og Longines.

Lommeur alle med cal 467:
GSTP Svart skive - (General Service klokke)
GSTP Hvit skive
6E/50 RAF observatør klokke

Om betegnelsene:
6B betyr "flying equipment" - australierne fulgte samme system som britene men satte en G foran - som på Mark XI på bildet. Tallet etter / er en inventarkode som også bekrefter at uret oppfyller en predefinert standard.

6B/159 Tolerert avvik: 3 hours - 4 seconds, 6 hours - 5 seconds, 12 hours - 8 seconds, 24 hours - 15 seconds
6B/346 - 36 timers kraftreserve, +/- 4 s pr 24 timer, vanntett til 20 fot, antimagnetisk beskyttelse, hacking funksjon og akrylglass.

Jeg har også en JLC enkelte hevder kan være gjort for tyskerne, men den er mer tvilsom.

Første gang poster, men langtids-leser trekker opp en eldgammel tråd..

Kjøpte en Grana på tyske Ebay tidligere i høst uten å egentlig vite noe om den. Det var egentlig mest en intern spøk mellom meg og en klokkeinteressert kollega. Vi jobber mye med tyskere, og som John Cleese sa; "Don't mention the war".

Den skulle ifølge selger være fra 1942 og har KF321 urverk. Har aldri brukt uret gjennom en hel dag, men trekker det opp i ny og ne for å holde det i "live". Den bor i klokkeboksen sammen med et barnebarn fra Certina med quartz-urverk, og den holder tiden fint i ett til halvannet døgn. Sånn ca.

Som sagt har jeg egentlig ikke peiling på denne klokka. Den ble i utgangspunktet kjøpt for moro skyld, uten at jeg hadde gjort mer research utover at jeg visste at Grana var det gamle navnet på Certina.

Betalte langt ifra de 7000 dollarene som Hodinkee operer med, og hvis den var så ettertraktet vil jeg tro at budrunden ville gått langt heftigere for seg...Eneste er jeg har forstått er at de med "WWW" bakpå er langt mer attraktive en min med "D_____H" merke.

Er det noen som kan fortelle litt mer om denne? Kryr ikke av informasjon om disse på Google.

IMG_20170927_140358-01.jpeg
IMG_20170927_140625-01.jpeg
IMG_20170927_142013-01.jpeg
IMG_20170927_130644-01.jpeg

Redigert:
Morsom klokke! @TommyErwin

Har ikke lest meg opp selv, men vet at det er en modell laget for den Tyske
hæren før/under andre verdenskrig. Derav "DH" graveringen (Dienstuhr Heer)

Synd det ikke var Grana fra Dirty Dozen;)

Redigert:
Takk takk! Selv om jeg helst går med mer moderne klokker syns jeg den er artig å ha.

Hadde ikke hørt om "dirty dozen" før, men om dette hadde vært en slik klokke regner jeg med at noen med mer peiling enn meg hadde betalt langt mer for den. :cool:

Drar igang denne tråden igjen, og oppfordrer alle som har postet bilder via
potobøkket og legge inn disse på nytt:)

A. Lange Söhne beobachtungsuhr 1kl. Uret ble levert til Kriegsmarine
observatoriet 11/10-43 for deretter ut i tjeneste i Nordsjøen (trolig) Før det
endte opp hos en gammel urmaker i Kristiansund.

image.jpg

Dokumentet under er forøvrig en Enigma Schlusselzettel (kodenøkkel) hentet
opp fra vraket til destroyeren Z-17 "Dieter von Roeder" Som ble senket i det
andre slaget om Narvik 13/4-1940

Drar igang denne tråden igjen, og oppfordrer alle som har postet bilder via
potobøkket og legge inn disse på nytt:)

A. Lange Söhne beobachtungsuhr 1kl. Uret ble levert til Kriegsmarine
observatoriet 11/10-43 for deretter ut i tjeneste i Nordsjøen (trolig) Før det
endte opp hos en gammel urmaker i Kristiansund.

Vis vedlegg 79716

Dokumentet under er forøvrig en Enigma Schlusselzettel (kodenøkkel) hentet
opp fra vraket til destroyeren Z-17 "Dieter von Roeder" Som ble senket i det
andre slaget om Narvik 13/4-1940
Den skiven er ganske så nydelig. Diskret sunburst er flott!