Mildia?

Medlem
16. des. 2014
Innlegg
41
I arveskrotet lå et gammelt dame armbåndsur (også) Så mer Antik enn Vintage ut. Så jeg tenkte å kaste det. Fordi det ikke var noe stempel / gullstempel bak. Men så kjøpte jeg meg nytt forstørrelsesglass i går. Og det var både prod.stempel og et rep.stempel bakpå. Litt sånn i tåka trakk jeg den:) og etterpå stilte jeg den også. For den gikk:) men opptrekkskruen var litt slarkete, så derfor jeg trodde den var ødelagt sist. Googlet Mildia da. Og så det var hovedsakelig lommeur. Men siden den tilsynelatende virker ble jeg jo veldig nysjerrig. Og litt "småtøff" å se til var den også. Om enn for liten til å være fin:) Skiven ser ut som gråpapir, med sirkel av perlemor Sek.viser separat nede og sorte tall og visere.
Noen som kan fortelle meg noe om dette? Kan jo minne om 50-60 tallsdesign.
 
Syns jeg husker at jeg kjøpte et gullur engang til en tidligere samboer, tror det var Mildia, fant ut dengang at det var et svensk ur? Mulig jeg er helt på viddene med det...
 
Redigert:
Hei.

Mildia har jeg ikke noe kjennskap til, men etter hva jeg har funnet ut så har de historie helt fra 1876, firmaet var registrert i Sveits. Om de eksisterer i dag er jeg usikker på, men merkenavnet var ennå i bruk i 1988. På ebay ligger mange ads/ reklameplakater med bilder av både dame og herreur.
Mildia hadde også andre merkenavn som feks. Ductor.

Uten bilde kan jeg ikke si noe om eventuelt alder. Mange av de gamle dameurene var rene smykkene i design, så de er verdt å ta vare på. I penger derimot, er de ikke verdt noen ting.

For dere vintage entusiaster, hvis dere har boken Swiss Wristwatches av Brunner/P.Belli, se på side 214-215. Der vil dere finne et spesielt ur produsert av Mildia. Nesten en slags rund revorso, et meget spesielt ur.

Tyvlånte en ads på ebay:

 
Hei.

Mildia har jeg ikke noe kjennskap til, men etter hva jeg har funnet ut så har de historie helt fra 1876, firmaet var registrert i Sveits. Om de eksisterer i dag er jeg usikker på, men merkenavnet var ennå i bruk i 1988. På ebay ligger mange ads/ reklameplakater med bilder av både dame og herreur.
Mildia hadde også andre merkenavn som feks. Ductor.

Uten bilde kan jeg ikke si noe om eventuelt alder. Mange av de gamle dameurene var rene smykkene i design, så de er verdt å ta vare på. I penger derimot, er de ikke verdt noen ting.

For dere vintage entusiaster, hvis dere har boken Swiss Wristwatches av Brunner/P.Belli, se på side 214-215. Der vil dere finne et spesielt ur produsert av Mildia. Nesten en slags rund revorso, et meget spesielt ur.

Tyvlånte en ads på ebay:


Usikker på om det er 50 talls:) Det kan også se litt eldre ut:) Bakpå står det 658. Så jeg skjønner ikke helt? de jeg fikk opp ved å google hadde prod.tall på 5-6 siffer. Ikke tre:) Men tallet stemmer ikke med gull? Samtidig sier ikke slitasjen gulldoublet:) Så ser egentlig ut som gull:) Og skiven er tøff:) den kan være så gammel som 30-40 tallet også......og i såfall er det vel litt sterkt at den virker? eller?
 
Den Ductor-en var jo knalltøff!

TS @bengulp - du er nødt til å lære deg å legge ut bilder snart....
 
Redigert av en moderator:
Den Ductor-en var jo knalltøff!

TS @bengulp - du er nødt til å lære deg å legge ut bilder snart....

Ja:) La den ut på et antikkforum i går og fikk indikasjon på 40 tallet eller litt før:) og at det er kjempedyrt å rense disse gamle....dvs. like dyrt som å få reparert en gammel som ikke virker?
 
Redigert av en moderator:
DSC_0002_zps0e76c9bd.jpg
[/URL]
hm?
 
Gratulerer! Alltid bra med mestringsopplevelser, selv de små. :)
Ble forespeilet en pris på 5 tusen for rens og nytt glass. Så det bortfaller nok. Så fin er den ikke:) Men jeg kan alltids ruge på den til Cortéberten har blitt undersøkt. Og om ikke den lar seg reparere, så kanskje.
 
Det var da en trivelig liten dameklokke. :)

Skulle tro at du kan få rens/ rep og glass rimeligere enn 5000. Det er jo en enkel klokke med manuelt urverk. Du kan høre med "Perfect watch" i Oslo? De averterer på Finn, og ser ut til å ha fått noen anbefalinger her inne.

Hvis den går, så er det et godt tegn. Men, det er mulig at det må lages nye deler. Da kan det fort bli dyrt.

Hvis den har Plexi-glass, så kan du kjøpe Polywatch eller Diplayex på Claes Ohlsson og polere det opp med godt resultat. :)
 
Det var da en trivelig liten dameklokke. :)

Skulle tro at du kan få rens/ rep og glass rimeligere enn 5000. Det er jo en enkel klokke med manuelt urverk. Du kan høre med "Perfect watch" i Oslo? De averterer på Finn, og ser ut til å ha fått noen anbefalinger her inne.

Hvis den går, så er det et godt tegn. Men, det er mulig at det må lages nye deler. Da kan det fort bli dyrt.

Hvis den har Plexi-glass, så kan du kjøpe Polywatch eller Diplayex på Claes Ohlsson og polere det opp med godt resultat. :)

Ja? Var det plexiglass på 40 tallet? Innbiller meg det er glass:)
Trakk den bare litt i går. Da gikk den i 13 timer. Så stilte den og trakk den helt opp nå:) Så får vi se hvordan den holder tiden:)
Mulig meg som var pys og at knappen skal dras så langt ut for å stille:) Trodde jeg skulle sitte igjen med knappen i hånden. Men det gikk bra:)
 
Hei. Jeg antar uret ditt er fra tidsrommet 1940, pluss minus 5 år. Kun ren gjetting utifra bildet, kan bomme litt på dette uret. Har lite kjennskap til dameur. Denne kassefasongen ble brukt en del fra 30-tallet. To tonet tallskive ble mer vanlig fra rundt 1935. Regner med at det er plexiglass på uret.