Microbrands

47F16D88-D254-4B26-8BF8-369A8DD94729.jpeg


Denne skal testes ut nå, Zelos Helmsman 2 i svart og hvit. Jeg er imponert over finish.
 
Redigert:
Tyske Lilienthal fra Berlin må vel være oppkommende. Design og markedsføring fra Berlin. De bruker Ronda Slim Tech urverk. Produsenten legger stor vekt på urbant bruksområde. Vunnet flere tyske design priser. De utvikler stadig flere varianter av L1 (som jeg kjøpte). Veldig interessant å følge dem i deres utvikling.
 

Vedlegg

  • 8A7278F7-A6FE-4D64-8C86-5173C3F7772A.jpeg
    8A7278F7-A6FE-4D64-8C86-5173C3F7772A.jpeg
    253,1 KB · Visninger: 0
  • 5E7792A1-3128-489A-BBCA-97B5F19C0D0C.jpeg
    5E7792A1-3128-489A-BBCA-97B5F19C0D0C.jpeg
    250,5 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg liker godt Christopher Ward. De er kanskje ett microbrand? Uansett sprekt med eget manufakturverk. Jeg liker min veldig godt, men desverre måtte den inn på rep. Siden den ikke trukket seg opp så veldig godt automatisk. Jeg satser på att jeg får klokken tilbake snart, i full form.
 
Jeg har den siste tiden lest flere artikler om crowdfundede produkter som har mottatt ekstrem respons i marked.
Deriblant klokkeprodusenter som oppnår budetterspørsel på flere ganger av utlyst mål. Microbrands alt sammen virker det som.

Et eksempel er Meccaniche Vezeniane. Italiensk selskap sier de. Synes de har valgt en OK «story» for produktene deres, klokkene er semi-tradisjonelle i utseende men ikke I nærheten av eksotiske, urverke er ikke noe å skryte høyt av, men prisene er lave.

Lang innledning, her kommer et spørsmål:
Hva er opplegget her?

Å funde en oppstartsbatch med klokker, for deretter ta selskapene videre for å etablere seg som en tyngre aktør, eller går klokke-crowdfundingen mer ut på å funde hver eneste kolleksjon, hele tiden være avhengig av «sensasjonen» ved kolleksjonen og tjene pengene på «den» måten?

Alle vil naturligvis tjene penger på sine virker, men er disse aktørene stayers eller døgnfluer?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ralph
Fått dilla på microbrands:) Så mye kult! Tråden her har verdt en skikkelig øyeåpner.:)

Om noen har noen microbrand klokker de vil selge, send gjerne en PM:)
 
Dette synes jeg var relativt rimelig og spennende:

Spinnaker Bradner

Kjenner ikke noe til merket selv. Modellen er i hvert fall tydeligvis nettopp lansert og det renner over av coupon codes på nett og YouTube som gir 20 % avslag og dermed pris USD 228,- inkludert frakt. Evt kjøpe min enda billigere når jeg selger den dagen etter at jeg får den...

Er det litt in med billige compressor klokker om dagen?

main_story_pic_08_624f1a4b-bbda-4581-9bec-5a539b159084.jpg
 
Dette synes jeg var relativt rimelig og spennende:

Spinnaker Bradner

Kjenner ikke noe til merket selv. Modellen er i hvert fall tydeligvis nettopp lansert og det renner over av coupon codes på nett og YouTube som gir 20 % avslag og dermed pris USD 228,- inkludert frakt. Evt kjøpe min enda billigere når jeg selger den dagen etter at jeg får den...

Er det litt in med billige compressor klokker om dagen?

Vis vedlegg 102977
Artig å prøve noe nytt som er i en annen skala enn du har fra før. Fint design. Har selv bestilt en Dan Henry 1970 hvor designet er veldig likt.
 
Vekker denn e til live igjen.
Noen som har vært borti Helm Watch sin Vanuatu modell? 300m WR, Seiko NH35 verk, 42 mm kasse og et relativt tiltalende design. Usikker på kvaliteten generelt sett men virker som mye klokke til $275.00. Kommer en ny batch med levering nå i Juli.

1594210010947.png

1594210024535.png
 
Hva med Dan Henry Watches, har sett lite av disse her inne, selv har jeg en 1964 Evil Panda med meca-quartz verket, mye klokke for pengene. Liker også 1970 Diver, dog forrige run med kun grå og orange sirkel på skiven var de jeg likte best.

1594210373133.png


1594210413716.png
 
Orsa Monstrum er vel heller ikke nevnt. Dette er et merket ble startet av en entusiast med navn Martin Berg (eller var det Peter?), uansett, Orsa Watches var et hobby prosjekt som kom ut med et par modeller for 8-10 år siden ca. Modeller som Sea-Angler og Monstrum. Det har ikke vært noe aktivitet der siden 2012 og alle modellene var selvfølgelig limited runs. Jeg hadde en blå Orsa Monstrum tilbake i 2010. Artig klokke som jeg angrer på at jeg solgte. Disse dukker opp en gang i blandt på div klokkeforum og bukta til ca $300-400, de fleste i god stand, noe som vitner om at eierene sjelden bruker disse :rolleyes:

Her er min Mini-Review på Orsa Monstrum fra 2010:

Orsa Monstrum

Orsa Monstrum ble laget i 100 eksemplarer av hver farge (blå, orange og grønn), og bler solgt nesten umiddelbart etter at de var sluppet på markedet. Mange ble forhåndsbestillt vil jeg tro.

Dette er et monster av en klokke... En real hockey-puck! Orsa Monstrum var en klokke jeg raskt likte og prøvde å få tak i ganske lenge. Siden den var sluttsolgt måtte jeg ut på bruktmarkedet, og hver gang det dukket opp en så var jeg for sent ute. Fikk tilslutt tak i en NIB av en kar på WUS som hadde kjøpt den men aldri brukt den. Plastikk på og reima var ikke kuttet...

Førsteintrykket var så som så... bezelen var kjip, urverket var ikke noe særlig å skryte av og det hele virket noe billigere enn hva en skulle tro på forhånd. Alikevel bestemte jeg meg for å gi den en sjanse, men den falt aldri helt i smak.

Litt info om klokken:

Størrelse: 46 mm inkl krone
Tykkelse: 18 mm
Vekt: 146 g
Undirectional 60 click bezel ring
Sandblåst og SS kasse
Dekorert baklokk
WR: 300 m
Super-super-super domed crystal (5,5 mm tykkelse)
Relativt god lume
22 mm lug bredde, skruer istedet for spring-bars...
Kommer på gummi reim med deployant buckle som var av helt grei kvalitet...
Miyota 8205 21 jewel automatisk verk

1594210934001.png


1594210954641.png


1594210965520.png


1594210978338.png


1594210992055.png
 
Enig med @Plainview, Unimatic er spennende. Kjøpte nettopp deres U1-FN-modell. Veldig fornøyd med den. Mye for pengene.

De har klart å skape et eget design, som ikke er tilbakeskuende. De to som står bak er da også italienske industridesignere. Alle modellene lager i begrenset ‘opplag’. De bruker Seiko urverk, NH35 mener jeg det er.
 
Enig med @Plainview, Unimatic er spennende. Kjøpte nettopp deres U1-FN-modell. Veldig fornøyd med den. Mye for pengene.

De har klart å skape et eget design, som ikke er tilbakeskuende. De to som står bak er da også italienske industridesignere. Alle modellene lager i begrenset ‘opplag’. De bruker Seiko urverk, NH35 mener jeg det er.
Ser det er flere som modder seiko skx til Unimatic style versjoner, hvor de får tak i no-name urskiver i U1-EM stil... kult design på den U1-EM(n). Stilig kasse de kommer i da :)
 
Vekker denn e til live igjen.
Noen som har vært borti Helm Watch sin Vanuatu modell? 300m WR, Seiko NH35 verk, 42 mm kasse og et relativt tiltalende design. Usikker på kvaliteten generelt sett men virker som mye klokke til $275.00. Kommer en ny batch med levering nå i Juli.

Har en av modellen KHURABURI og den er absolutt et bra kjøp til prisen. Alle batchene av de forskjellige modellene har blitt solgt ut på kort tid.
helm.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO og Stipey
Hvordan oppleves kvaliteten? Føles det kjipt og billig eller absolut innafor mtp pris?
Kjip og billig virker den vel ikke. Har mange micros i boksen, men denne brukes jevnlig.
Det som hever denne i segmentet for min del er skive og bezel med safir innlegg. Store hevede timemarkører i motsetning til mange som er malt direkte på og store visere i samme stil med god lume. Orginalt uten så mange like og det liker jeg. Bezel har riktig motstand og gir godt grep.
Selve kassa er nokså standard børstet uten noe ekstra. Baklokk med logo og info.
 
  • Liker
Reaksjoner: Stipey
Vekker denn e til live igjen.
Noen som har vært borti Helm Watch sin Vanuatu modell? 300m WR, Seiko NH35 verk, 42 mm kasse og et relativt tiltalende design. Usikker på kvaliteten generelt sett men virker som mye klokke til $275.00. Kommer en ny batch med levering nå i Juli.

Vis vedlegg 203677
Vis vedlegg 203678

Denne ble tilgjengelig igjen på Helm Watches sine sider i dag kl 16:00 norsk tid. 200 stykker tilgjengelig. I følge WUS tråder så ble disse solgt på sekunder. Flere som prøvde 1 min etter kl 16 og da var det tomt :eek::eek: