Merkelig sak med ei klokke her

Medlem
29. mars 2015
Innlegg
133
Sted
Tranby
Merke: OSSO
Urverk: Felsa cal690

Har tatt service på den i form av demontering, vask og rens, remontering og smøring. Så opplever jeg at hvis klokka ligger stille face up, går den helt spot on. Tar jeg klokka på armen og bruker den, sakner den seg med 15 minutter iløpet av bare noen få timer.

I starten gikk den med face down, men stoppet face up, men da kom jeg på at jeg hadde glemt å ta ut juvelen på balansen og smøre den. Det er nå gjort - men nå "fusker" den altså ved å gå ca 15 minutter feil iløpet av noen få timer.

Er det noen som har et råd til hva og hvor problemet ligger?
 
Finnes det noen illustrasjon el.l noe sted som beskriver korrekt innsatt juvel, på generelt grunnlag? Jeg mener jeg satte inn juvelene nøyaktig slik de stod. Men den nederste juvelen så ut som den hadde en slags metall-kant og en metallåpning nederst mot balanseaksel.
 
Skjermbilde 2016-05-25 kl. 01.19.55.png


Ser ut som det er vanlig inca juveler. Den øverste delen av juvelen har en buet side og en flat side. Hvis man legger
den buete siden ned mot balanseakselen, så vil den skape problemer med høydeluften til balansen.
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer
Jeg får sette på 10x lupen og se litt nærmere hva som skjer under den øverste juvelen.