Mercedes...? Nei, Lada ! En slags unboxing av en særing.

Og vipps, så var den stive gummireima byttet ut med en i myk gummi.
Mye bedre.
IMG_20210412_140056.jpg

Da har jeg eid skjønnhetene noen uker, og har funnet ut at russerne liker å komme for tidlig på jobb.
Klokkene går (gikk) ganske så mye for fort.
Bestemte meg derfor for en liten DIY på disse.
Brukte et PC-program kalt TG 0.5.0 og laptopens innebygde mikrofon, ergo ikke det beste utstyret, men det gir en ganske grei pekepinn.
Den svarte, ref. 170964 gikk rundt 25s for fort i døgnet. Amplitude på drøyt 300 og en beat error på ca. 0,3ms.
Den blå, ref. 170862 gikk nesten et minutt for fort. Amplitude på drøyt 300 og beat error på ca. 0.8ms.

En liten halvtime med lupebriller og tannpirker ved kjøkkenbordet ga disse resultatene:
Svart: +4s/d i to posisjoner (skive opp og skive ned), amplitude ca. 310 og beat error ca. 0,2ms.
Blå: +4s/d i to posisjoner, amplitude ca. 310 og beat error ca. 0,2ms.
Ganske liten forskjell i hastighet med skive opp og skive ned.
Skive ned et sekund eller to langsommere enn skive opp på begge klokkene.
Beat error ca. 0,1ms større med skiva ned på begge to.

La merke til at regulatorene var stilt noe mot minus fra fabrikk, så det er tydelig at disse "vil" gå for fort i utgangspunktet.
Alt i alt godt fornøyd med reguleringen, og om de holder seg stabilt på dette, skal jeg ikke klage.

Redigert:
Ikke helt fornøyd med gummireim, så her måtte jeg finne på noe.
Tok litt rårandslær, egentlig til knivslirer, og lagde meg like godt customreim i matchende farger.
En omgang med svart narvsverte, blå sprittusj (fant ikke blå narvsverte), lyseblå nylonhyssing og sandpapir, så fikk jeg den upolerte og rustikke looken jeg ville ha.
Mye behageligere enn klam gummi.
IMG_20210515_075609.jpg

IMG_20210515_223438.jpg

Redigert:
Noen som vet hvor mange tørn som skal til for å trekke den fullt opp ?
Sikkert ikke så kjempeviktig om den blir brukt hver dag, men greit å vite for å sjekke gangreserve, spesielt nå pga. OWG gjør det umulig å holde den opptrukket på naturlig vis.
Klarer ikke i det hele tatt å høre at fjæra glipper i fjærhuset når jeg trekker manuelt .
Det står kanskje noe i manualen for de som er gode i russisk..
[/QUOTE]

I bruksanvisningen står det at man skal trekke 20-25 tørn dersom uret ikke har vært i bruk på hånda på mer enn et døgn.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Da ville jeg tatt 20-25. Selv pleier jeg ikke å trekke noe særlig på automatiske klokker. Et par turn, eller bare starte urverket og bruke klokken. Det skal ikke mye til for at den holder over natten. Hvis klokken ikke holder over natten , er det behov for service. Tipper du ikke er der allerede. 8- )

8