Mercedes...? Nei, Lada ! En slags unboxing av en særing.

Medlem
10. nov. 2020
Innlegg
444
Sted
Der oppe i nord
Fikk denne i posten her om dagen.
Flunkande ny og ubrukt, og det er jo alltid spennende.
Beklager elendige bilder, men mobilen er ikke bedre..

Her er eska sett fra siden (kunne ikke vise den ovenfra, siden det ville ødelegge hele spenninga) :mrgreen:
IMG_20210305_203439.jpg




Så faller første plagg, eller "you can leave your hat on".
Tydeligvis viktig å beskytte det delikate innholdet, altså.
IMG_20210305_203457.jpg




Trekker plagget diskret til siden, oi, oi, oi..
Er det sandwich dial ? Javisst !
Er det virkelig en P....... ? Vi får se..
o_O
IMG_20210305_203723.jpg




Der røyk siste plagget, og vi kan avsløre en..... Vostok
IMG_20210305_203803.jpg



I eska befinner seg en enkel brukermanual på russisk, dvs. ikke så enkel likevel.
IMG_20210305_204204.jpg



Her vises (til tross for kameraet) at det er sandwich dial.
IMG_20210305_203934.jpg



Ellers ser den ut til å fungere helt greit.
Automatisk 31-steiners verk med gangreserve ca. 31 timer.
Kassemål 41x46x15mm.
22mm reimbredde.
Originalreima ser helt ok ut. Skinn med feik krokodillemønster.
Siden bruksanvisningen ikke var brukandes i det hele tatt, måtte jeg ty til nettet for å finne ut hvordan man trekker den.
Litt plundrete, må jeg si. Først skru ut krona, så trekke litt i den (men ikke for mye, da er man plutselig på stilling av visere) mens man trekker opp på vanlig måte.
Merkelig patent, men sånn er det, og det funker sikkert bra siden de holder på denne varianten.

Må si jeg liker den på en litt rar måte, og hadde det ikke vært for OWG, hadde den nok havnet på armen her og nå.

Og for de uinnvidde, dvs. de som ikke fikk med seg 80-tallet, så er Mercedes-Lada-referansen fra en reklame sistnevnte bilmerke forsøkte seg på inntil de fikk en smule kjeft (og noen trusler om søksmål) av førstnevnte for.
 
Redigert:
Takker, takker :)
Joda, godt fornøyd til nå.
Ingen tvil om hvem russerne så herlig skamløst har latt seg inspirere av her.:cool:
Virker som modellen er ganske populær siden den kjapt ble utsolgt etter et begrenset opplag.

På russisk vis er det en smule "function over form", bl.a. tilpasningen av krone vs. kasse.
Her er det nok en drøy halvmillimeter før krona flukter med kassa, men det skriver jeg på sjarmkvoten.
Ser av bilder på nettet at her er det alt fra omtrent null til nesten en millimeter klaring, så det er nok slik det skal være.
Til den behagelige prisen kan man neppe forlange så mye bedre, og hadde alle tilpasninger vært perfekte, hadde nok mye av sjarmen forsvunnet samtidig (og prisen vært det mangedoble).
Dette dreier seg om det motsatte av "haute horlogerie", og da skal det være sånn, punktum.
Investerte nylig i et par Speedmastere, og jeg må innrømme at jeg smiler nesten like mye av denne særingen som Omegaene til ganske mange ganger prisen, og det er jaggu noe verdt i seg selv. :)

Noen som vet hvor mange tørn som skal til for å trekke den fullt opp ?
Sikkert ikke så kjempeviktig om den blir brukt hver dag, men greit å vite for å sjekke gangreserve, spesielt nå pga. OWG gjør det umulig å holde den opptrukket på naturlig vis.
Klarer ikke i det hele tatt å høre at fjæra glipper i fjærhuset når jeg trekker manuelt .
Det står kanskje noe i manualen for de som er gode i russisk..
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Nykomlingen vel i hus.
Ikke nytt denne gangen, men meget pent brukt.
GMT-funksjon er sikkert kjekt å ha for noen, men mest en kuriositet til mitt bruk.
Gummireima er litt vel stiv etter min smak, så den blir nok erstattet med skinn eller mykere gummi.
Originalbezel er byttet til en med keramisk insert, men originalen fulgte også med.
Bezel er toveis.
Ellers vil jeg påstå at blåfargen på skiva bare er helt nydelig :)
Varierer mellom himmelblå og nesten svart alt etter lys og vinkel.
IMG_20210412_133645.jpg
 
Da har jeg eid skjønnhetene noen uker, og har funnet ut at russerne liker å komme for tidlig på jobb.
Klokkene går (gikk) ganske så mye for fort.
Bestemte meg derfor for en liten DIY på disse.
Brukte et PC-program kalt TG 0.5.0 og laptopens innebygde mikrofon, ergo ikke det beste utstyret, men det gir en ganske grei pekepinn.
Den svarte, ref. 170964 gikk rundt 25s for fort i døgnet. Amplitude på drøyt 300 og en beat error på ca. 0,3ms.
Den blå, ref. 170862 gikk nesten et minutt for fort. Amplitude på drøyt 300 og beat error på ca. 0.8ms.

En liten halvtime med lupebriller og tannpirker ved kjøkkenbordet ga disse resultatene:
Svart: +4s/d i to posisjoner (skive opp og skive ned), amplitude ca. 310 og beat error ca. 0,2ms.
Blå: +4s/d i to posisjoner, amplitude ca. 310 og beat error ca. 0,2ms.
Ganske liten forskjell i hastighet med skive opp og skive ned.
Skive ned et sekund eller to langsommere enn skive opp på begge klokkene.
Beat error ca. 0,1ms større med skiva ned på begge to.

La merke til at regulatorene var stilt noe mot minus fra fabrikk, så det er tydelig at disse "vil" gå for fort i utgangspunktet.
Alt i alt godt fornøyd med reguleringen, og om de holder seg stabilt på dette, skal jeg ikke klage.
 
Redigert:
Ikke helt fornøyd med gummireim, så her måtte jeg finne på noe.
Tok litt rårandslær, egentlig til knivslirer, og lagde meg like godt customreim i matchende farger.
En omgang med svart narvsverte, blå sprittusj (fant ikke blå narvsverte), lyseblå nylonhyssing og sandpapir, så fikk jeg den upolerte og rustikke looken jeg ville ha.
Mye behageligere enn klam gummi.
IMG_20210515_075609.jpg

IMG_20210515_223438.jpg
 
Redigert:
Noen som vet hvor mange tørn som skal til for å trekke den fullt opp ?
Sikkert ikke så kjempeviktig om den blir brukt hver dag, men greit å vite for å sjekke gangreserve, spesielt nå pga. OWG gjør det umulig å holde den opptrukket på naturlig vis.
Klarer ikke i det hele tatt å høre at fjæra glipper i fjærhuset når jeg trekker manuelt .
Det står kanskje noe i manualen for de som er gode i russisk..
[/QUOTE]

I bruksanvisningen står det at man skal trekke 20-25 tørn dersom uret ikke har vært i bruk på hånda på mer enn et døgn.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel