Merce Gelandewagen

adio

Støttemedlem
Medlem
24. des. 2009
Innlegg
1.573
Sted
Bergen
Hei,

Må ha "ny" bil, og vurderer eldre Gwagon, 2004-2010. Jeg ønsker helst G55, men kan vurdere G350.

Noen som vet hva jeg helst bør sjekke på disse?

Uflaks kan man ha, men jeg blir forbanna på meg selv hvis det er åpenbare ting jeg kunne avklart før kjøpet som koster meg flesk rett etterpå... :)
 
der har du skikkelig arbeidshest:)

ville sjekket for rust på bakdøra og under di andre dørene. om den har vært regelmessig på service.
 
Hei @adio
I utgangspunktet er nyere G-wagen et trygt kjøp. Men dersom service ikke er gjort hos merkeverksted, så var varsom. Særlig 350 motoren kan ha kostbare feil, oljelekkasje på kjøler og turbo. Det har og vært noe reklamasjon på automatkassen, men ikke på G55. For øvrig som du er klar over, så er 350BTEC det fornuftige alternativet. V8-en er temmelig tørst og effekten er morsomt men lite hensiktsmessig på en slik bil.
 
Hvis den har luftfjæringer vil dette bli en stor utgift for deg før eller senere.
 
Hvis den har luftfjæringer vil dette bli en stor utgift for deg før eller senere.

G-klassen er vel ikke levert med luftfjæring, mulig den nye modellen som kom ifjor har dette..
Etter mitt skjønn er dette verdens beste bil, men både dyr i innkjøp og kan bli dyr å eie.
2008-2016 modeller med diesel er jo som nevnt de mest "fornuftige" valgene, men den 350 såkalt bluetec motoren på 211hk er i snaueste laget vil jeg påstå, bla.a grunnet tyngden og manglende aerodynamikk. Ser dog at de henter ut ca 80hk mer og masse nm med optimering. Ser etter samme bil selv, men foreløpig er det ikke match mellom ønske og evne:confused:
 
G-klassen er vel ikke levert med luftfjæring, mulig den nye modellen som kom ifjor har dette..
Etter mitt skjønn er dette verdens beste bil, men både dyr i innkjøp og kan bli dyr å eie.
2008-2016 modeller med diesel er jo som nevnt de mest "fornuftige" valgene, men den 350 såkalt bluetec motoren på 211hk er i snaueste laget vil jeg påstå, bla.a grunnet tyngden og manglende aerodynamikk. Ser dog at de henter ut ca 80hk mer og masse nm med optimering. Ser etter samme bil selv, men foreløpig er det ikke match mellom ønske og evne:confused:
Men husk dreiemoment på 350 motoren. Ellers vil jeg vel si at alle som har kjørt en 240GD, synes selv 290 var gjevt i sin tid.:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Når du skriver «optimering», mener du da en vanlig chip? Eller mer inngående arbeid?
 
Optimering er det som før ble kalt chipping, gjøres via obd kontakten fremfor å bytte en chip slik en måtte i gamle dager. Kjører en Sprinter med samme motor, går som en kule til stor varebil å være. Skal være 225hk etter optimering.
 
  • Liker
Reaksjoner: GJB
@GJB 350BT er oppgitt med 210KW og det blir over 280HK, det kombinert med nesten 600NM mellom 1200 og 3200 omdreininger gjør ikke dette til noe sinke. Her har du krefter nok til forbikjøring og tung last.
 
Jeg vipper litt. Hjertet sier G, hjernen og lommeboka sier eqc.. Fint om du stikker av med den, @adio, så kan jeg ta over når eqc’n er død;)
 
@GJB 350BT er oppgitt med 210KW og det blir over 280HK, det kombinert med nesten 600NM mellom 1200 og 3200 omdreininger gjør ikke dette til noe sinke. Her har du krefter nok til forbikjøring og tung last.

skjønner ikke helt.. de bluetec variantene er vel nedtrimma til 211hk, men du mener etter optimering? Da snakker vi en helt annen kjøredynamikk ja. Med optimering så mener jeg skikkelig arbeid, og det koster faktisk omtrent det samme som løs chip.
Enig i at moment er det som teller på G, og denne bør jo nytes i moderat hastighet uansett. Merk at de ulike motorene kan virke mye sprekere enn tallene tilsier, og motsatt, mye grunnet forskjellige momentkurver, girkasser og utveksling.
Uansett gir det å kjøre G wagen en helt spesiell følelse.
 
  • Liker
Reaksjoner: adio
skjønner ikke helt.. de bluetec variantene er vel nedtrimma til 211hk, men du mener etter optimering? Da snakker vi en helt annen kjøredynamikk ja. Med optimering så mener jeg skikkelig arbeid, og det koster faktisk omtrent det samme som løs chip.
Enig i at moment er det som teller på G, og denne bør jo nytes i moderat hastighet uansett. Merk at de ulike motorene kan virke mye sprekere enn tallene tilsier, og motsatt, mye grunnet forskjellige momentkurver, girkasser og utveksling.
Uansett gir det å kjøre G wagen en helt spesiell følelse.
Min feil. Så på 2019 350D, - BT har som du sier 211 - men vi er i allefall eng om at den kombinerer terreng og veg bedre enn mange i samme segment.
 
Nei, det er ingen sinke. Men det går ikke voldsomt unna heller. Skal det bli 350 på meg, må det definitivt programmeres litt. Men når det er gjort tror jeg definitivt det er en veldig kjekk bil på langtur :)
 
Nei, det er ingen sinke. Men det går ikke voldsomt unna heller. Skal det bli 350 på meg, må det definitivt programmeres litt. Men når det er gjort tror jeg definitivt det er en veldig kjekk bil på langtur :)

Jeg har ikke hatt G-klasse, men hadde en C-klasse med OM642 motoren i som jeg tunet opp. Slet litt med at den gikk i nødmodus når jeg kjørte den under skikkelig belastning. Fant ikke ut at hva det var, men noen mente det var en torque sensor bak på diffen som ble overbelastet og fikk den til å gå i nødmodus. Kan godt være at dette er dimensjonert bedre i G-klassen.