Mens paneristiene gråter over verkfinish kan man nyte et vintage urverk fra IWC

Medlem
31. jan. 2009
Innlegg
456
Sted
her og der
den gang håndverk betydde noe, før marketing folka overtok .....


IWCcal83verk.jpg



har jeg postet dette før ?
 
Oi! Jeg har en nesten identisk IWC med Cal. 83 liggende. Har aldri fått åpnet den, men jeg ser nå at det bør jeg gjøre!

Den må forresten inn til service også. Bør jeg levere den hos Alf Lie, eller kan lokale urmakere ta seg av et såpass enkelt verk?
 
Oi! Jeg har en nesten identisk IWC med Cal. 83 liggende. Har aldri fått åpnet den, men jeg ser nå at det bør jeg gjøre!

Den må forresten inn til service også. Bør jeg levere den hos Alf Lie, eller kan lokale urmakere ta seg av et såpass enkelt verk?

Alle IWCer som er eldre enn 20 år skal IWC ta service på selv, da det er de som de riktige reservedelene. Fikk opplyst dette hos Alf Lie for noen uker siden. For at IWC skal åpne uret og stille diagnose, koster det omtrent 2000,- (Da er også frakt begge veier/tollpapirer tatt med). Full service kunne koste opp mot 15000,- for mitt ur, et kaliber 88.

Kostbart, altså.
 
Alle IWCer som er eldre enn 20 år skal IWC ta service på selv, da det er de som de riktige reservedelene. Fikk opplyst dette hos Alf Lie for noen uker siden. For at IWC skal åpne uret og stille diagnose, koster det omtrent 2000,- (Da er også frakt begge veier/tollpapirer tatt med). Full service kunne koste opp mot 15000,- for mitt ur, et kaliber 88.

Kostbart, altså.

15k for et gammelt ur med manuelt opptrekk? Steike!
 
Jeg har også en cal 83 klokke som ligner litt på denne. Alf lie tok service på den for et par tre år siden. Blant annet byttet de hovedfjær. Kan ikke forstå at det skal være nødvendig å sende den til IWC så lenge kompetansen og tilgang på deler finnes lokalt.
 
Oi! Jeg har en nesten identisk IWC med Cal. 83 liggende. Har aldri fått åpnet den, men jeg ser nå at det bør jeg gjøre!

Den må forresten inn til service også. Bør jeg levere den hos Alf Lie, eller kan lokale urmakere ta seg av et såpass enkelt verk?

Det viktigste er å finne en urmaker med erfaring..

Jeg har adresser til urmakere gode på vintage både i Norge og utlandet. Jeg må innrømme at jeg i de seneste årene har sendt endel klokker til USA for service.

Ved bruk av rekomandert post holdes fraktokostnaden nede og det kan faktisk svare seg. Har også sendt til UK. Et helt annet prisnivå på tjenester som dette og trygt å sende til og fra. Får urmakerne til å skrive på proformafaktura og betaler norsk moms, de gangen pakkene ikke går rett igjennom. Deler finnes også lettere tilgjengelig.

IKKE gå veien gjennom en IWC AD for en klokke som dette - det er vanvittig overpriset og de forteller deg en masse humbug om at det MÅ gjøres slik og slik til en liten formue. Det er hverken nødvendig eller god økonomi.

I de aller fleste tilfeller vil et verk som dette være lett å ta service på og fullrense.
 
Her er min cal.83. Ekstremt dårlig bilde, men det får dere leve med :) Liker veldig godt blåfargen på viserne. Tror denne kan se skarp ut på en brun skinnrem med hvite sømmer etter at den har blitt restaurert :)

iwc.jpg


Her er den igjen, sammen med et par andre vintage-klokker fra samlingen min: En Patek, en Bulova Accutron 214, en Seamaster og en halv Constellation ;)

DSC_00014.jpg