Mechanica M1

Etter fire dager med stabilt -0,5 s/dag la jeg på 500 mg på vektbordet i går. Det var nok til at den fortnet 2 sek i løpet av et døgn, så da reduserte jeg til 100 mg og lar det gå en uke før neste korreksjon.
DSC_0004_BURST20210801101209336~2.JPG
 
Redigert:
De siste tre ukene har den fått gå uforstyrret, med 1,125 g reguleringslodd på pendelen. Den har da sakket ca. ett sekund. Teoretisk skulle jeg da økt med 10 mg for å regulere inn avviket, men jeg velger å overkompensere, for heller å redusere litt etter neste måleperiode. For å ta inn den tapte tiden uten å stoppe klokken, legger jeg også på et ekstra ettgrams lodd noen timer.
DSC_0001_BURST20210910104225074~2.JPG


Siden klokken har 5/6-sekundpendel, slik at sekundskiven er delt i 72 enheter, fungerer den i praksis som en nonieskala når du sammenligner med en normal sekundviser.
DSC_0261~2.JPG


Det daglige avviket er uansett så lite at man bør måle over noen uker for å glatte ut støy.
Selv for Burgess Clock B, som regnes som det mest presise pendeluret (utenom de som har pendelen i et tilnærmet vakuum), varierer den daglige raten innenfor ± 0,15 sek/dag, men likevel slik at den ikke avviker mer enn ett sekund i løpet av hundre dager, noe som var målet.
DSC_0262~2.JPG
 
De siste tre ukene har den fått gå uforstyrret, med 1,125 g reguleringslodd på pendelen. Den har da sakket ca. ett sekund. Teoretisk skulle jeg da økt med 10 mg for å regulere inn avviket, men jeg velger å overkompensere, for heller å redusere litt etter neste måleperiode. For å ta inn den tapte tiden uten å stoppe klokken, legger jeg også på et ekstra ettgrams lodd noen timer.
Vis vedlegg 263143

Siden klokken har 5/6-sekundpendel, slik at sekundskiven er delt i 72 enheter, fungerer den i praksis som en nonieskala når du sammenligner med en normal sekundviser.
Vis vedlegg 263155

Det daglige avviket er uansett så lite at man bør måle over noen uker for å glatte ut støy.
Selv for Burgess Clock B, som regnes som det mest presise pendeluret (utenom de som har pendelen i et tilnærmet vakuum), varierer den daglige raten innenfor ± 0,15 sek/dag, men likevel slik at den ikke avviker mer enn ett sekund i løpet av hundre dager, noe som var målet.
Vis vedlegg 263157

Her vil det jo etter hvert bli så nøyaktig at støv blant vektene kan gjøre utslag?

8- )
 
≈ 0 i avvik de siste tre ukene sett under ett. For enkeltdager har avviket vært mindre enn ± 1/6 s, som er det minste jeg er i stand til å måle.
I går kom det pakke fra Sattler med et lite gravert skilt som takk for at jeg hadde svart på kundetilfredshetskjemaet deres.
DSC_0545~4.JPG
DSC_0554~3.JPG
 
Var nettopp innom butikken på MUC og siklet over en Classica Secunda og en Columna Temporis. Spesielt førstnevnte imponerte stort - finishen kan ikke beskrives som annet enn perfekt.

Gettogether hos @chrbir !

(Ellers masse karmapoeng til forhandleren, som selv etter å ha fått inn med teskje at jeg neppe kom tilbake med det første for å plukke med meg en Sattler, pekte og forklarte velvillig om lufttrykkskompenseringen av pendelen.)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Var nettopp innom butikken på MUC og siklet over en Classica Secunda og en Columna Temporis. Spesielt førstnevnte imponerte stort - finishen kan ikke beskrives som annet enn perfekt.

Gettogether hos @chrbir !
Det kan vi sikkert få til før jul - sjekker kalenderen og kan foreslå noen datoer.
 
  • Liker
Reaksjoner: OddE
For en fantastisk reise du deler, takk. Ble først klar over den nå (bare beviser at hele TS må sjekkes med jevne mellomrom). Imponerende klokke og imponerende bygget :love:
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
For en fantastisk reise du deler, takk. Ble først klar over den nå (bare beviser at hele TS må sjekkes med jevne mellomrom). Imponerende klokke og imponerende bygget :love:
Takk! Monteringen var i grunn overraskende enkel - grundig monteringsanvisning, godt merkede deler og alt nødvendig verktøy fulgte med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Watcher