Mechanica M1

chrbir

Støttemedlem
Medlem
3. nov. 2016
Innlegg
3.933
Sted
Nord i Tåkeheimen
Da er vi i gang med sommerens selvbygg. Kassen er montert og hengt på veggen. Den henger på en kraftig bolt, midt bak urskiven, så jeg måtte justere plasseringen litt for å finne en stender i veggen.

DSC_0996.JPG

Pakkliste med romnummer for alle deler.

DSC_0998.JPG

Kassen i deler.

DSC_1000.JPG

Montert.

DSC_0999.JPG

Pillarer til verket, pendel og lodd.

DSC_1001.JPG

Her henges verket på etter det er ferdigmontert.

DSC_1002.JPG


Satser på å få montert pendelen i ettermiddag.
 
DSC_1003.JPG

Pendelen i deler: 2 kg dobbelsylinder, stang i invar-legering, kompensasjonssylinder med litt høyere termisk ekspansjonskoeffisient enn stangen, barometer som flytter tyngdepunktet når lufttrykk og -motstand øker, vektbord for lodd til finregulering.

DSC_1005.JPG

Kassen henges opp og justeres loddrett før den festes.

DSC_1007.JPG

Pendelen henger i to tynne bladfjærer i stål.

DSC_1009~2.JPG

'Beat adjuster' og barometer.

DSC_1008~3.JPG

Da er det klart for å begynne på urverket i morgen.
 
Redigert:
Takk som deler!

Fikk du med alt av nødvendig verktøy og oljer, eller er dette ustyr du måtte kjøpe i tillegg? Fulgte det i så fall med en liste over hva som måtte kjøpes inn?
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Takk som deler!

Fikk du med alt av nødvendig verktøy og oljer, eller er dette ustyr du måtte kjøpe i tillegg? Fulgte det i så fall med en liste over hva som måtte kjøpes inn?
Alt nødvendig verktøy, en liten sprøyte med olje og et par hansker følger med. Det var bare å rydde halve stuebordet og sette i gang. Jeg gjorde arbeidet i små porsjoner over fire-fem dager og brukte vel 6-7 timer til sammen. Det eneste jeg brukte av eget verktøy var drill til opphengsbolten og lokket fra en kaketine som støvlokk.

Manualen kan du lese her:
Das_Buch_zur_Uhr_M1.pdf
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Sjarmøretappen i dag - monterte først viserne.
DSC_1036.JPG
DSC_1037.JPG
DSC_1039.JPG


Hele verket festes på de to kraftige pillarene som er boltet til kassen, og festes med to unbrakoskruer.
DSC_1042.JPG


Loddet i wolfram har en imponerende tyngde. Det måler 11×5 cm og veier 3 kg. Det gir en gangreserve på 30 dager.
DSC_1044.JPG
DSC_1045.JPG


Etter å ha justert 'beat' er det bare å sveive opp loddet og synkronisere med et radiostyrt ur.
DSC_0001_BURST20210630091702195.JPG

DSC_1049.JPG


Nå skal den få gå uforstyrret til i morgen før jeg tar den første grovjusteringen av pendellengden.
 
Alt nødvendig verktøy, en liten sprøyte med olje og et par hansker følger med. Det var bare å rydde halve stuebordet og sette i gang. Jeg gjorde arbeidet i små porsjoner over fire-fem dager og brukte vel 6-7 timer til sammen. Det eneste jeg brukte av eget verktøy var drill til opphengsbolten og lokket fra en kaketine som støvlokk.

Manualen kan du lese her:
Das_Buch_zur_Uhr_M1.pdf
Takk for svar:)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Takk!
Det kan vel la seg ordne; ikke så lett å ta meg seg denne noe annet sted.:)

-Om du vil stille den nøyaktig, kan jeg ta med de mest presise 'klokkene' mine - en HP Z3801A og en 5065A...

Ikke så veldig portable, de heller - men de rister ikke i stykker av en liten biltur...
 
-Om du vil stille den nøyaktig, kan jeg ta med de mest presise 'klokkene' mine - en HP Z3801A og en 5065A...

Ikke så veldig portable, de heller - men de rister ikke i stykker av en liten biltur...
Presisjonen er 5/6 sek., så tror det holder med GPS-tid eller DCF77. :geek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Det første døgnet gikk den ca. + 80 sek. Da justerte jeg tilsvarende på pendellengden, før jeg reiste bort en ukes tid. I løpet av ni dager hadde den da gått - 8 sek, eller - 0,9 sek/døgn. Kortet inn pendelen ett knepp, så får vi se hvordan det utvikler seg den neste uken.
DSC_0018_BURST20210710094805159.JPG
DSC_1229.JPG


Heretter blir det nok finregulering med lodd. Akkurat nå står et av de største loddene (1 g) på vektbordet, og så kan jeg legge til og trekke fra i trinn på 1 mg etterhvert.
DSC_0011_BURST20210710101124934~2.JPG
DSC_1232~2.JPG