Matche lume til urskive - Anbefalninger?

Medlem
1. aug. 2017
Innlegg
7
Sted
Oslo
Hei!

Har arvet en klokke som dessverre ble levert inn til Rolex hvor viserne ble erstattet :'(
Ønsker nå å få lumen i viserne til å matche urskiven.
Er det noen som kan anbefale en urmaker som er god til slikt?
 
Hei!

Har arvet en klokke som dessverre ble levert inn til Rolex hvor viserne ble erstattet :'(
Ønsker nå å få lumen i viserne til å matche urskiven.
Er det noen som kan anbefale en urmaker som er god til slikt?
@Greg har gjort underverker før med mine vintage-klokker på dette....
 
Har selv en 5513 med visere som gjerne skulle hatt litt mer patina for å matche urskiven. Hvordan gjøres dette i praksis for å få et godt og realistisk resultat?
 
Har selv en 5513 med visere som gjerne skulle hatt litt mer patina for å matche urskiven. Hvordan gjøres dette i praksis for å få et godt og realistisk resultat?

En metode jeg har sett er å blande lumen med kaffe før den males på visere etc.

Har dog aldri sett dette live så er usikker på hvor godt resultatet faktisk er…
 
  • Liker
Reaksjoner: Leri90
Har selv en 5513 med visere som gjerne skulle hatt litt mer patina for å matche urskiven. Hvordan gjøres dette i praksis for å få et godt og realistisk resultat?

Har sett det samme som Thomas skriver over. Du ser det blir gjort på denne videoen fra rundt 16min.
 
  • Liker
Reaksjoner: Leri90
Det er vel også mulig å jakte på noen gamle visere, selv om det kan være hit&miss ift. å bare kjøpe basert på bilder (men da er det bare å selge igjen). Men du får vel kanskje noen tips om hvem som kan ha slikt her i landet også, jeg er usikker, evt. en WTB annonse kan plutselig gi resultater... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ThomasWBR
Du har vel ikke noen før/etter bilder liggende som du kan dele?

Forøvrig flott å høre at det er noe ekspertise på dette her i norge!
Dessverre. Var bare noen små flak igjen av lume på viserne. Viser og skive forskjellig lume. Så utganspunktet var fargen på viserlume, sammenliknet med tilsvarende av bilder på nett. Sluttresultat ble slik:


538C9F1F-581E-4E07-B3E9-6D456B009035.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Har selv en 5513 med visere som gjerne skulle hatt litt mer patina for å matche urskiven. Hvordan gjøres dette i praksis for å få et godt og realistisk resultat?

Her ville jeg heller ha brukt litt tid på å finne visere som matcher så godt som mulig.
Re-luming føkker, som du sikkert vet, med verdien på hele klokka.

Jeg har funnet visere på VRF og chrono-shop.net til mine gamle Rawlexer.
 
  • Liker
Reaksjoner: ThomasWBR og Leri90
Her ville jeg heller ha brukt litt tid på å finne visere som matcher så godt som mulig.
Re-luming føkker, som du sikkert vet, med verdien på hele klokka.

Jeg har funnet visere på VRF og chrono-shop.net til mine gamle Rawlexer.
Takker for tips, Arne!