Mat til Norskamerikanere

For ordens skyld, jeg har aldri smakt geiteballer (eller andre baller) og har ingen formening om smaken.

Siden hvalen utgikk kan jeg jo forslå carpaccio av reinsdyr - fantastisk! Men det må slettes ikke være så "kontinentalt". Hjemmelagde elgkarbonader, grove kjøttpølser av vilt eller lam, lapskaus med lam og flatbrød eller en lammegryte med dill, eller rosastekt lammecarré (nam) passer alle på koldtbord. Når det gjelder fisk er jeg av den oppfatning at det er de gode råvarene som representer det norske og ikke nødvendigvis tilberedningen, og jeg regner med du har en brukandes fiskehandler i nærheten...
 
Vil bare få presisere at du ikke trenger å servere det om du inviterer meg på middag en dag ;)

La meg gjøre det helt klart. Jeg har ingen intensjon om å fortelle deg at jeg serverer geiteballe før du har spist opp.


Elgkarbonader er muligens gjennomførbart. Den er satt opp som reserve om vi ser på mandag at vi mangler noe. Takk for alle tipsene! :cool:
 
Reinsdyr roastbiff, ikke dumt. Har noe reinsdyr liggende. Men vet ikke om kjøttet er egnet til roastbiff..

I hvilke kokebok står hvalcarpaccio, om du husker. Har de fleste liggende. Hørtes skikkelig spennende ut! :D

Tørrfisken ligger nok på hytten, kanskje like greit da den er forbudt å ta inn i dette huset. Den lukter visstnok.... :p

Det var fra boken "Enkle og perfekte oppskrifter", men det var egentlig ikke en oppskrift. Det ble bare nevnt i den del av en annen hvaloppskrift. Jeg syntes du uansett bør gå for noe med hval ;)

http://www.hvalbiff.no/
 
Skal se hva jeg får tid til, er oppdekking for øyeblikket. :)

Har laget begge variantene av potetlefsene du linket til. Prøvesmakt dem også, det ble godt!
Skal til med gammelost skiver nå.
 
Godt å høre. Var hardt å måtte presse ned roastbiff og kongekrabbe til frokost. ;)

Dust :p

16082011220.jpg
 
:eek::eek::eek: hvor mange kom på besøk sa du? Spørs om jeg må komme og spise opp resten :D

Det ser ut som rugbrød under gammalosten, stemmer det? Ble det bra i så fall? Tenker det må være litt tungt, men har ikke prøvd.
 
Alle fant flere ting de likte godt ja. Ikke at det burde være så vanskelig... ;)

@Tore: Rester ble det nok av ja. Frokost,lunch og middag i dag! Fortsatt er det mer igjen. ;) sånn blir det når man er flere kokker og snakker litt forbi hverandre. Men men. Det smakte godt!
Med tanke på gammelosten er det et slags rugbrød ja. Veldig mørkt, men også saftig. Fungerte godt som en smaksprøve og det var egentlig intensjonen. :)
 
Mye lekkert her rousp.
Gamalost! Mmm. Undervurdert. Mange skal ha det til at det er så ille. Som du har laget til (kombinert med noe søtt) er det topp. Godt brød, ekte smør, gamalost og sirup.. :) Kjøper denne for sjelden merker jeg.

Jammen bra det er 2-3 timer til lunsj nå gitt... :-|