Markering av et jubileum...

Medlem
30. sep. 2008
Innlegg
102
Sted
Bergen
I dag er det 6 (seks, SEKS) mnd siden min Jaeger-LeCoultre Extrem World Chronograph ble levert til sørvis hos Bjerke!!! SEKS M

Må si jeg er skuffet, irritert og ikke så rent lite oppgitt over hele greien her, sukk. Ikke en eneste tilbakemelding har jeg fått fra Bjerke Bergen hvor uret er levert inn. Tok kontakt med dem etter ca fire mnd og fikk til svar at "delen skal komme om ca 14 dager". Ellers intet hørt!

Var innom Bjerke Karl Johan, hvor uret er sendt og skal ha sørvis, i begynnelsen av november, og fikk noen halvkvadete svar om at "noen ganger er det bare slik..." Trodde ikke mine egne ører, dobbeltsukk.

Jeg er klar over at JLC, og andre sveitsiske luksusmerker, ikke akkurat har noen rask sørvisavdeling. Men at det skal gå et halvt år UTEN å få deler sendt til Norge er jo rett og slett helt utrolig!

At Bjerke lar det gå et halvt år, uten å gi meg noen som helst form for tilbakemelding, er LANGT under pari mht hva jeg forventer av oppfølging og kundebehandling på en sørvis til 7 500,-

Etter mange år med klokkehobby, og med ganske mange ur (40 pluss) og store verdier i omløp, føler jeg at det frister å selge seg ut og leve videre med japansk mekanik på armen.

Hilsen oppgitt og skuffet mann :(
 
Hvorvidt kommunikasjonen fra ADs side har vært tilstrekkelig kan man alltids diskutere, men det er på ingen måte uvanlig at med 6 måneders ventetid.

Spesielt er dette tilfelle for dyrere klokker, og selv måtte jeg vente 7-8 mnd. på en GP.

Dette problemet er nok av en mye mer fundamental art enn det man skulle tro, hvor tilgangen på fagpersoner som kan utføre service på kompliserte og spesielle ur trolig er den store flaskehalsen.
 
Er enig med K-man. Dette er for dårlig oppfølging fra AD. Dette er heller ikke første gang vi hører slike historier.

Jeg har en mistanke om at Bjerke spekulerer i desinformasjon for å unngå at kundene løper til konkurrentene - om de har noen. De oppgir 6-8 ukers ventetid på service selv om de er smertelig klar over at ventetiden er vesentlig lenger - i mitt tilfelle gikk det fem måneder. Uten noen form for tilbakemelding underveis. Og det verste er at jeg også var klar over den lange ventetiden på forhånd. Det hadde jeg jo lest om her på forumet. Men jeg hadde allikevel ikke trodd at de ville lyve meg rett opp i ansiktet.

Har du vurdert å sende en skriftlig klage, K-man? Eller rett og slett en mail til sjefen sjøl, Halvor Bjerke, hvor du henviser til denne forumtråden? Noen hos Bjerke burde vel ha vett til å ta tak i dette og i det minste sørge for at kundene informeres underveis. Om ikke annet enn med en sms om tingenes tilstand.
 
Helt enig i at AD kunne ha gitt tilbakemelding,uansett innhold.. Richemont er notorisk trege på after-sales,og har vært det helt siden det kun var Cartier,Piaget og BM.. Min lokale urmaker (i Oslo) sendte inn en VC for meg i fjor og det tok 7mnd før den var ferdig. Dette for en reparasjon som i følge urmakeren villle tatt max 1 uke,hadde han bare fått kjøpe deler!
 
Å vente på å få klokken tilbake med en servicetid på flere måneder høres ufattelig kjipt ut. Selv for en skikkelig tålmodig person må det være noe herk. Å ikke få noen form for oppdatering underveis i tillegg til dette er skikkelig under par etter min mening. En liten beskjed som oppdaterer status i ny og ne kan være utrolig mye verdt for en som sitter å venter på å få klokken tilbake.
 
Har selv opplevd lang ventetid i klokkeverdenen den senere tiden.
Leverte inn en klokke i mnds skifte juli/agust og går enda og venter. I tillegg så har jeg gått og ventet i flere mnd på to originale siliconremmer som jeg bestilte til min T-Touch expert. Kan ikke forstå at det skal ta så lang tid.
Tissot har flyttet hovedlageret. Det er visst grunnen. Når det gjelder min første klokke, en Enicar; som jeg ville pusse opp, så er det deler det går i. Tålmodighet er en dyd. :p
 
Uavhengig av grunn bør det utbedres. Jeg mener at Kravet for å bli AD burde være at urmaker(e) på filialen blir kurset til å ta de aller fleste reperasjoner lokalt, og naturligvis ha minst en del av hver. Hvis de klarer det på Ferrari bør de klare det på klokker. Er jo mye mindre deler å lagre. Bjerke er i tillegg notorisk kjente for å ikke gi rabatt. Det er akseptabelt så lenge man får igjen for de kronene i kortere service-tid og suveren oppfølging.

Man kan begynne å lure på om lang service-tid er med overlegg slik at folk skal bestille ventepølser... Tviler på at det lønner seg i lengden
 
Har vært mye snakk om dårlig oppfølging fra AD i forbindelse med service i det siste. Noe som har skjedd i bransjen, eller har folk rett og slett gått lei?

Lang ventetid kan ha mange grunner, vi vet jo f.eks at det er global mangel på urmakere. Så det er nok en (større eller mindre) del av problemet. Uansett så er jo dette hårreisende eksempler på dårlig oppfølging og justering av kundens forventninger. De burde klare å gi klare og korrekte tilbakemeldinger når en tar flerfoldige tusen for en tjeneste og har et klientell de selv liker å framstille som utdannet og generelt oppegående...

Jeg har min egen håpløs service historie med Swatchs serviceavdeling i Norge. Det skal sies at AD jeg forholdt meg til i denne saken gav meg god service og gode tilbakemeldinger. ADet var Thune på Gardemoen, så jeg var litt overrasket over servicen jeg fikk når ting begynte å gå gale.
 
Det er kjedelig å høre om slike historier.
Det som kanskje er mest tragisk med det er jo at de samme historiene ser ut til å dukke opp med jevne mellomrom. Hva dette kommer av er nok sammensatt av flere grunner og det er merkelig at ingen gjør noe med det. Urmaker Bjerke omsatte i 2010 for over 60 millioner kroner. Hvor mye en enkel sms tjeneste hvor man har mulighet for å oppdatere kunden på hvordan bestillingen, servicen eller lignende ligger an koster vet jeg ikke, men en stor kostnad er det nok ikke. Mye av frustrasjonen i disse historiene er jo følelsen av å ikke ha peiling på hvem hva hvor. Dette er en sak det burde være enkelt å rydde opp i. Jeg hadde personlig vært mye mer tålmodig hvis jeg viste hvordan ting lå an. Det som kanskje er urettferdig sett fra AD synspunkt er at dette er ting de ikke selv har kontroll over. Jeg syns uansett dette med informasjon og oppdatering på hva som skjer er det minste man skal forvente som kunde. Det gjelder forsåvidt uavhengig av hva produktet eller tjenesten koster.
 
Dette er ikke noe nytt.
Bjerke har, etter min erfaring, katastrofalt dårlig oppfølging og logistikk rundt service på ur. Dette har jeg erfart at gjelder både Rolex og Jaeger. Å skylde på produsentens service senter, er etter min mening meget svakt. De er ansvarlig for brandet her til lands og må besørge at kundene får adekvat oppfølging. Sist gang jeg hadde Rolex til overhaling hos Bjerke, tok det 16 uker. Alf Lie/Saastad bruker 4...
Derfor bruker jeg sjelden eller aldri Bjerke lenger.
 
Dette er ikke noe nytt.
Bjerke har, etter min erfaring, katastrofalt dårlig oppfølging og logistikk rundt service på ur. Dette har jeg erfart at gjelder både Rolex og Jaeger...

Og Panerai.

Faktisk så dårlig oppfølging og service, at jeg har sverget på at jeg aldri skal kjøpe en klokke fra et merke som, i Norge, bare selges av Bjerke og derfor må på service hos dem.

Blir det AP på meg igjen, så tar jeg meg heller en København- eller Stockholmtur når klokken skal på service.