Markedsverdi og salg av klokker på bruktmarkedet

Medlem
25. des. 2007
Innlegg
1.091
Sted
Bærum
Jeg har tenkt litt på "verdi" av klokker i det siste. Delvis på grunn av at jeg begynner få en liten samling med en viss verdi og fordi chrono24 har en funksjon hvor man kan følge verdi av egne klokker. Det er også et par andre modeller som jeg følger litt med på. Enten fordi jeg vurderer kjøp eller skal kjøpe.

På chrono24 og diverse andre salgsfora så averteres jo diverse populære modeller til svært høye priser. Når tilsvarende modeller legges ut her på berget, så er det ofte med en svært god rabatt ifht. internasjonale "markedspriser". Være seg enten fordi det er en mye mindre kjøpergruppe her, eller av andre årsaker. F.eks. ser jeg at snittprisen på f.eks. Patek 5712 ligger på over én mill på chrono24, men siste salgsforsøk jeg registrerte på finn var en kar som ønsket 850k for sin. Den lå ute en stund og jeg tror aldri den ble markert som "solgt".

Så over til mitt spørsmål oppi det hele; Er prisene på chrono24 i nærheten av reelle? For meg virker det som om prisene på chrono24 er oppblåste og at klokkene ligger lenge og sjelden blir solgt.. Jeg vet jo at det betales en viss prosentsats av salget til chrono, slik at man ikke sitter igjen hele summen selv... Men samtidig forundres jeg over at det tilsynelatende er slik at folk internasjonalt virker å bla opp tett mot én mill for en relativt standard stålklokke fra f.eks. PP.

Og når det gjelder diverse auksjoner .... don't get me started.... der virker det jo som om folk å gå helt av støvleskaftene for å sette prisrekord...

Dog har jeg forståelse for at man er villig til å betale 30 - 50 - 70 k ekstra for å skaffe seg en klokke som er "umulig" å få tak i fra forhandler. Jeg har selv betalt dobbelt av veil. for å få tak i en pepsi tilbake i 2018. Den gangen var det den store drømmen... Men at folk betaler 500 - 600k over veil for en sportsklokke i stål kan jeg virkelig ikke forstå :/
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen og gullet
Vanskelig å sette pris på klokker, og dess eldre de er dess vanskeligere er det vel. Når det gjelder chrono24 kan det virke som reel pris ofte ligger 10-20% under det klokkene er avertert som.

En annen sak er at de som averterer klokker på chrono24 generelt sett beskriver vintage klokker som "very good with little or no signs of wear" selv om klokkene er polert til døde, har ekstrem patina på skiva og i det hele tatt bærer alderen på en slik måte at det er ingen tvil om at klokka har vært i daglig bruk i flere årtier.

Når det gjelder nyere klokker opp til 10 år gamle er det jo mye lettere å sette pris da man gjerne finner veldig mange klokker i samme alder og i samme tilstand så dersom man finner flere hundre til salgs av samme klokke.

Har selv lagt inn de fleste av mine klokker på chrono24's "watch collection" og ser jo at prisene varierer endel fra dag til dag, spennende å følge med på og det gir jo en god pekepinn på hvordan markedet beveger seg.
 
Tror nok en del modeller ligger noe høyt på Chrono i forhold til hva de selges for. 10-20% som det nevnes over stemmer nok på en del modeller, annet er nok ganske riktig priset.

For de dyrere klokkene er det også ett poeng at hele norge (som du når via finn) tilsvarer en liten/middels by i feks USA.
Antallet personer i Norge som kjøper brukte klokker til 1 mill og opp er nok relativt begrenset. På chrono og andre steder når man ut til en mye større kjøpergruppe og blandt de er det nok flere potensielle kunder. Noen steder er det jo også mer vanlig å bruke penger på og vise frem sine eiendeler kontra norge, se feks på Miami.
 
Tror nok en del modeller ligger noe høyt på Chrono i forhold til hva de selges for. 10-20% som det nevnes over stemmer nok på en del modeller, annet er nok ganske riktig priset.

For de dyrere klokkene er det også ett poeng at hele norge (som du når via finn) tilsvarer en liten/middels by i feks USA.
Antallet personer i Norge som kjøper brukte klokker til 1 mill og opp er nok relativt begrenset. På chrono og andre steder når man ut til en mye større kjøpergruppe og blandt de er det nok flere potensielle kunder. Noen steder er det jo også mer vanlig å bruke penger på og vise frem sine eiendeler kontra norge, se feks på Miami.
Litt of topic, men nå er det vel kun en by i USA som har høyere folketall enn Norge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Makken
hehe, var nok litt kjapp her ja :) poenget er dog at markedet for brukte 1 mill klokker i Norge nok er vesentlig begrenset. Har inntrykk av at klokker over 300k i Norge fort tar litt tid å få solgt.
Jeg solgte to klokker på en uke i juli, en over 350K og en langt dyrere - riktig pris er fasiten :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Cardinale
Har selv lagt inn de fleste av mine klokker på chrono24's "watch collection" og ser jo at prisene varierer endel fra dag til dag, spennende å følge med på og det gir jo en god pekepinn på hvordan markedet beveger seg.
Hvordan har salget gått? Er Chrono24 et bedre alternativ enn f.eks Finn eller Facebook?
 
Hvordan har salget gått? Er Chrono24 et bedre alternativ enn f.eks Finn eller Facebook?

Har aldri solgt noe på chrono24, men har lagt klokkene inn på «Watch collection» der man kan se verdi ut fra snittet av de klokkene som ligger for salg. Har solgt endel klokker på ebay, bor i UK så ebay er greit her men har inntrykk av at ebay ikke er så mye brukt i Norge der det går mest på Finn. Når det gjelder å selge mer kostbare klokker her i UK tror jeg Chrono24 er veien å gå pga at de har escrow service på betalingen. Billigere klokker går greit på eBay. Vet ikke om Finn har escrow service?
 
Her er min synsing ift.emnet..
I snitt er prisene på chrono24 "litt høye" ift. hva man kan få kjøpt klokker for reelt sett både her og internasjonalt, pga. følgende:
  • Det er mest annonser fra forhandlere, dvs. det naturligvis høyere enn om man kjøper fra privatperson (pga. påslag og villighet til å gi mer til forhandlere, og fordi formålet er å tjene mest mulig - inkl kommisjon som de ikke taper penger på å å "gå ut høyt").
  • Selgere sikter høyt for å prøve seg, ikke alle som MÅ selge. Litt som finn.no, men chrono24 føler jeg det er enda mer drømmepriser (både MYE høyere og flere) når man ser forskjell på øvre og nedre priser på samme modell.
  • Norge henger litt etter og påvirkes sakte av valutaendringer, men det vil gi store utslag i "tilsynelatene" verdi på chrono24. Så man må ha det i bakhodet, særlig når kronekurs er svak, så vil det se ut som "kunstig" oppgang i markedet.
  • Norge er et lite marked så "samlerklokker" som krever kunnskap (vintage, sære klokker utenom mainstream, få opplag osv), og klokker over 300-500k++ har "få" kjøpere, og er dertil tregere å selge, og dertil litt lavere pris. (Det er en "praktisk terskel" for å selge til utlandet, som sikkert noen vil kunne utnytte seg av). At man må betale mva på import påvirker tilsynelatende ikke prisene i Norge så mye som man skulle tro (spesielt for klokker man ikke finner så lett i Norge). (Håper ikke dette blir en mva-diskusjon, men jeg har også et lite inntrykk av jo dyrere klokker, jo mer gir folk f... i å betale mva, eller bry seg om at mva er betalt. Henger selvsagt sammen med beløp man helst ønsker å unngå)
For å ta et eksempel; Patek 5711 er påvirket av at det er begrenset med entusiaster i Norge som vil gi opp mot en mill for en stålklokke, i tillegg til færre "investorer" og/eller rikinger som gjør at de ligger lenger til salgs selv om de er lavere priset enn laveste på Chrono24. Internasjonalt er det sikkert samme for klokkeentusiaster, men det virker jo som om investorer og rikinger holder prisgaloppen gående.. Klokke/investor-galskapen sprer seg, og jeg tror ikke det stopper med det første... (husk også valutasvingninger som ikke dikterer priser i Norge, og dermed så justeres prisene lite/sakte pga. endringer i valutakurs).

Har en tommelfingerregel om at for "vanlige" populære klokker (både merke og modell), føler jeg at prisene på chrono24 stort sett er riktige/veiledene om man ser på de laveste prisene for en modell, men tar bort den/de som er absolutt lavest ift. "mengden" (gjerne pga. useriøsitet, manglende boks/papirer, dårligere tilstand enn snitt etc). Men uten å legge på mva i regnestykket(!).

F.eks. om den laveste koster 35k, og resterende laveste ligger på f.eks. 39,40,40,40,41,41,41,43,44,44,45, ++... så vil jeg si at riktig pris er ca 40k her i Norge.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life og gullet