Mark XII eller Mark XV?

IWC Mark XII eller Mark XV

  • Mark XII

    Stemmer: 4 28,6%
  • Mark XV

    Stemmer: 10 71,4%

  • Antall stemmer
    14

Larsnie

Støttemedlem
Medlem
26. okt. 2015
Innlegg
808
Sted
Oslo
Scenario:
Fordi jeg tror jeg har fortjent det.
Jeg har hatt MKii Hawkinge og syntes den var flott. Avskaffet siden jeg var i den tro at jeg hadde for mange mindre svarte stålklokker. Jeg savner den. Derfor ser jeg på muligheten for å skaffe meg en original IWC pilot i stedet for homage. Mark XI er for ettertraktet, dyr og skjør.

Jeg vil ha den til daglig bruk i rotasjon med andre klokker. Og til når jeg later som om jeg flyr Vulcan.
Jeg tåler bruksspor og legger ikke særlig vekt på gamle esker.

Siden jeg digger de gamle viserne og slett ikke liker Luftwaffe-sverdviserne IWC har drevet med i på de seneste modellene sine er det modellene Mark XII og Mark XV som er aktuelle. Priser på Chrono 24 og Ebay ligger sånn ca. jevnt på de to de modellene. Og så vidt på det jeg kan tenke meg å investere (bruke) på dette. Og MarkXVIII homagen er nok for stor og så liker jeg ikke falsk patina (har dog ikke sett og prøvd. Dessuten er den homage...)

Under er noen punkter på de to modellene med plusser og minuser.

MarkXII 1993-99
+Nærmest originalen
+Flott JLC urverk
+36 mm litt bedre
+Klassisk form
-Litt skjørt urverk?
-Dyrere service?


MarkXV 1999-2006
+Flott totalombygd ETA verk
/38 mm litt nedtrekk
+Klassisk form
+Mer robust
/Nyere og ikke vintage
-Mer vekt på boks og papir



Tilleggsspørsmål
Lenke eller original sort bøffelreim?

Lenke
+Flott
+Komfortabel
-Dyr

Bøffel
+Autentisk
+Rimeligere
-Er ikke økonomisk forsvarlig å skaffe lenke i ettertid


Innspill og anbefalinger til dette fra dere mottas med takk!

Lars Birger


...og jeg har også en lurer på Explorer tråd, så jeg er altså i en lure-fase. Men la oss si at valget står mellom de to modellene i denne tråden.
 
Redigert:
5D3CAA84-CBBB-4F3F-AA60-BA77C10CAA8F.jpeg
Vil anbefale Mark XV om du får tak et eksemplar. Jeg hadde denne for en stund siden. Den ble nok litt for liten for meg så jeg endte opp med å kjøpe storebroren Big Pilot, men absolutt en flott klokke med mye sjarm og IWC dna.
 
Du har langt på vei svart på spørsmålene dine selv, @Larsnie, og jeg er enig i at begge er flotte representanter for IWCs flieger-historie.

Mark XII er definitivt den med mest sjel, og det er nok noe overdrevet hvor skjørt JLC-verket er. Det er kanskje ikke like robust bygget som et 2892-verk, som IWC på den tiden Mark XV var aktuell, ble satt sammen til en strengere standard enn ETA-basen den er bygget på.

De vanligste problemene med 884/2-verket i Mark XII, var løse rotorlagere og mangelfull eller feil oljing av verket. Som eksempelvis hovedfjæren, hvor feil olje eller for mye/for lite kunne føre til at klokken gikk ujevnt eller gangreserven ble dårligere, fordi fjæren ikke roterte ordentlig i tønnen.

Kjøper man en XII, er det viktig at den er godt servet av en kyndig urmaker, tenker jeg, eller kan serves av en.

Som samleobjekt er definitivt Mark XII det mest opplagte valget, som hverdagsklokke - om enn i rotasjon, er Mark XV (eller XVI) et bedre valg.

Eller, kjøp begge! :)
 
Hei!
Det ser ikke ut som om avstemmingen min tok helt av :)
I tillegg er jeg sikker på at jeg like innleggene til både @Auto og @Oscr . Takk for innspillene.

Ting gikk litt fortere enn jeg tenkte meg. Men historien er nå sånn. Det var en Mark XV på ebay som det så ut som om det var lite interesse for. Så tre timer før utgangen av budrunden la jeg inn bud på et ganske lavt beløp, i alle fall i forhold til det disse går for på Chrono 24. På bildene var klokka i hederlig bruksstand, og selgar ga 14 dagers returrett om den ikke samsvarte med den positive beskrivelsen. Jeg regnet med at jeg ville bli overbydd men hoppet på mest for moro skyld.

Men budrunden endte med fire bud, og mitt var det høyeste. Tre dager etter hadde klokka tatt veien fra Tblisi i Georgia via Kiev og Tyskland til Bjølsen. Jeg var en smule svett til den dukket opp og var verifisert som korrekt klokke. Standen var akkurat som på bildene i annonsen og beskrivelsen stemte på en prikk. Så dette kjøpet var raskere og mindre risikofylt enn å handle brukt i Norge.

Så nå er jeg eier av en "timeless classic". Og en riktig fin en også etter å ha brukt 45 minutter med mikrofiberklut og tannpirkere og tannbørste for å få vekk akkumulert guffe.

DSCF9816_edited-1.JPG


Jeg trenger å få tatt ut et par ledd i lenka. Og sjekke om den holder sin beskjedne vanntetthet. Det er det eneste. Det ser ikke ut som om det er behov for service etter det jeg ser av målingene fra Timegrapheren og den har foreløpig gått veldig bra på armen og på nattbordet. Variasjoner mellom +3/-8 sekunder er så langt innafor. Men jeg skal nok be Sutterud om å ta en titt inni for sikkerhets skyld.

Inntrykkene er foreløpig ferske, men kan oppsummeres kort.
Dæven så stor 38 mm klokke dette var. Den virker mye større enn faktisk størrelse på meg når jeg har den på armen
Lenka kjennes som silke.
Klokke med lenke er lett.
Datoen er akkurat som et datovindu skal være. Det gjemmer seg ikke bort, og ber ikke om unnskyldning.
Ekte patina er kulere enn nymalt. Det gjør ikke så mye at skiva er mindre beige enn viserene. Daff tritium er det uansett.


Så nå er det bare å bruke i vei. Og se om den den og jeg blir enda eldre sammen.

Lars Birger
 
Redigert:
Gratulerer med en knalltøff klokke:)
Finner vel knapt tøffere klokke enn dette, blir nok en slik på meg etter hvert også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Hei,

Etter å ha hatt denne fine IWC flygeren i litt under to år er jeg tvunget til å innrømme at jeg står i en valgsituasjon.
Nå viser Mark XV at den tydelig vil ha service. Amplituden er ganske svak, og variasjonen mellom posisjoner er betydelig. I tillegg går den ikke særlig bra på armen heller.
DSCF1380.JPG


Videre ser jeg av et nerdete regneark at jeg bare har brukt den 17 dager i år, og det inkluderer åtte dager sammenhengende periode. Det er en ikke sørlig sterk 7. plass på brukslista. Dette skyldes at mine følelser svinger mellom entusiasme når jeg holder den, tar bilder av den, poster den på forumer og instagram, og en viss følelse av meh.. når jeg har den på armen. Jeg synes rett og slett at denne 38 millimeters klokka kjennes, og ser ut som en 41 millimeter på armen. Jeg regner med at det skyldes den tynne bezelen og den store skiva. Jeg får med andre ord ikke god-følelsen , og det er det samme om jeg bruker reim, nato eller den supre lenka.

Så jeg har et ilandsproblem. Skikkelig kul klokke jeg gjerne vil elske, men ikke helt får til. Så jeg ser for meg følgende alternativer:
1) Gjøre ikke noe, la den ligge i safen og ha litt dårlig samvittighet av og til.
2) Få den servet, og ta meg selv i nakken og bruke den som den fortjener.
3) Selge, og bruke pengene på noe fornuftig som pensjon eller aksjefond.
4) Kvitte meg med denne og skaffe en Mark XII som er mindre. (eller en annen fin nittitalls IWC som noe Porsche-design, ocean 500 eller 3741 meca-quartz )

DSCF1401.JPG


Så kjære IWC enablere hjelp meg å bestemme meg en gang til.

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Grendel
Hei! Dette har jeg faktisk (ja, faktisk) grublet over selv en del i juleferien (ikke nøyaktig samme klokken riktignok, men close enough). Så takk for bekreftelsen på at det i hvert fall er to av oss som gnager på dette ilandsproblemet :) Jeg har dedusert meg frem til en overbevisende klar fasit:

@Trulle75 har rett, en klar 4er!
 
Takk til forumet.

Jeg har nå ingen IWC lengre, men det har et annet hyggelig medlem her.
Så får vi se om det blir noen andre derfra eller ikke. Fortsatt er nittitallsmodellene skikkelig tøffe.


Lars Birger