"Marina Militare" som testur før kjøp av Panerai

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.348
Sted
Lier
Kjøpte meg et Marina Militare ur som et testur i forhold til størrelse før anskaffelse av en PAM00111. Ville bare dele litt erfaringer med uret. Betalte litt over $70 for det fra Manbushijie og valgte en utgave med Power Reserve, Dato og Automatic i 44mm, altså samme størrelse som Paneraien. Uret kom i løpet av 2 uker og var meget spent på kvaliteten ettersom forventningene ikke akkurat var skyhøye.

Vekten kjennes utrolig bra, vil si at den er tilnærmet identisk 111. Det automatiske urverket lager en fin trinselyd når det beveger seg, kanskje en del høyere enn hva jeg er vant til fra dyrere klokker, men man hører hvertfall at det svinger ;) Datoen skiftes ved å trykke inn en liten knapp på venstre side av uret og resten av uret stilles som vanlig via kronen. Reimen er sort skinn med croco-pattern, kjennes helt grei ut i forhold til prisen, kommer også med deployant clasp som jeg synes var litt artig. Reimen kan skiftes på vanlig Panerai-måte med en liten skrutrekker. Power Reserven fungerer 100% og veldig artig å se at den sakte men sikkert stiger bare ved at jeg har på meg klokken. Det mest imponerende er at klokken har vært dead on +2 sekunder hver dag siden jeg fikk den og foreløpig slår den faktisk Planet Ocean min i nøyaktighet som plusser 4-5 som regel. Har skaffet meg en PAM00111 etter denne, men er artig å eie denne også ettersom den har litt andre komplikasjoner, og er artig å ha en beater-"PAM" som jeg ikke trenger å være redd for. Har blitt en av mine faste jobbklokker og får et par lange blikk av og til, hehe.

Marina Militare har vel blitt saksøkt av Richemont Group for bruk av navnet, så er vel en sjanse for at disse blir hetende Parnis i framtiden, men vi får se hva som skjer :)

web.jpg
 
Navnet er vel ikke den største forsømmelsen her; de har jammen kopiert den varemerkeregistrerte kronebeskytteren også.

Camel gjorde også dette for en tid siden, men ble såvidt jeg vet tvunget til å trekke disse klokkene fra markedet.
 
Morsomt, jeg kjøpte en Marina Militare selv for en tid tilbake. Mer eller
mindre for morro skyld, den varierte mellom +-6-7 sek pr døgn.
Noe som forbløffet meg forde det så ut som urverket var sagd ut med
bau-fil! Det var utvilsomt mye klokke for pengene, men til den prisen så
skjønner man at det sitter en underbetalt stakkar og skrur sammen disse
på en eller annen fabrikk nede i Kina:(
 
Ja, hele klokken er jo nærmest en replica uten at det står Panerai på den, vet ikke hvor lett det er for Richemont Group å få advokatene sine på saken, regner med de er produsert i dypeste China :eek: Bør vel være en grei sak å få has på de folkene bak websidene som dealer disse klokkene over en lav sko for øyeblikket, men vet ikke hvor stor prioritet det har.. Er vel mer viktig for RG å ta knekken på de som lager faktiske replicaer med Panerai-logo på.

Ulumskhetene til side, så er jeg veldig fornøyd med den, og må jo faktisk innrømme at etter å ha bestemt meg 99% for å kjøpe en 111, så var faktisk denne klokka den ene lille prosenten som fikk meg til å få den feelingen i forhold til størrelsen som skulle til for å trykke på knappen ;)
 
Morsomt, jeg kjøpte en Marina Militare selv for en tid tilbake. Mer eller
mindre for morro skyld, den varierte mellom +-6-7 sek pr døgn.
Noe som forbløffet meg forde det så ut som urverket var sagd ut med
bau-fil! Det var utvilsomt mye klokke for pengene, men til den prisen så
skjønner man at det sitter en underbetalt stakkar og skrur sammen disse
på en eller annen fabrikk nede i Kina:(

Ser at noen på WUS skriver at mange av disse klokkene bruker SEA-GULL-urverk, isåfall er det jo faktisk helt greit pålitelige greier, men som du sier, er vel høy sweatshop faktor i forhold til kvalitet/pris her.
 
Ser at noen på WUS skriver at mange av disse klokkene bruker SEA-GULL-urverk, isåfall er det jo faktisk helt greit pålitelige greier, men som du sier, er vel høy sweatshop faktor i forhold til kvalitet/pris her.

Det stemmer, et såkalt asiatisk "unitas" automatverk fra Sea Gull.... Finish`n er
ikke akkurat i høysetet men jeg ga den til en kompis som har brukt den sammen-
hengende i to måneder uten og måtte stille den. Ganske rått for en mekanisk
klokke til 500,-
 
Marina Militare har vel blitt saksøkt av Richemont Group for bruk av navnet, så er vel en sjanse for at disse blir hetende Parnis i framtiden, men vi får se hva som skjer :)
Uten noen inngående kjennskap til evt søksmål, tviler jeg sterkt på at Richemont kan saksøke noen som helst for bruken av ordene Marina Militare. Det er nemlig snakk om det italienske sjøforsvaret.

I Italia kan en for øvrig kjøpe alt mellom himmel og jord med denne påskriften på, og det finnes til og med en kleskjede som heter noe slikt som Officina Marina Militare.
 
Jeg tror det søksmålet gikk i gjennom i forhold til bruken av navnet i forhold til klokker, RG har vel fått høvelig medhold også. WUS har vel allerede en policy som ikke tillater bilder eller diskusjon rundt MM etter at RG hadde kontaktet WUS og ytret ønske om dette.
 
Jeg er faktisk ikke det spor overrasket over at disse urverkene er gode. De er jo tro kopier av ETA. Ettersom patentrettighetene er utgått er det fritt frem for hvem som helst å lage disse verkene. Det er jo akkurat det Selita gjør.
 
Vel, uansett mener jeg at et søksmål er på sin plass. Kassene er jo nesten
en blåkopi av Panerai sine og som DJM påpeker har de også stjålet den
patenterte kronelåsen. Hvordan er det med denne kronelåsen foresten,
skal den peke oppover eller nedover på en Panerai? Eller kanskje dette
er modellavhengig:confused:
 
Hvordan er det med denne kronelåsen foresten,
skal den peke oppover eller nedover på en Panerai? Eller kanskje dette
er modellavhengig:confused:

Den skal peke oppover (mot håndleddet). Men noen rakkere går med klokken på høyrehånden, slik at den peker nedover:p
Panerai har også noen modeller hvor den peker nedover for venstrehendte;)
 
MINUTE_REPEATER: Det er ikke noe fasitsvar på hvilken vei den skal vende/peke. Det varierer mellom modellene og gjennom tidene, men på det store flertallet av modellene peker den oppover.

Ang. Marina Militare påpeker Krille noe viktig. Marinen i Italia lisensierer ut sitt navn, og det ser ut til at de gjør det i relativt stor stil.
En ting det er verd å merke seg er at dersom dere ser på Panerai.com eller i Panerais iPhone-app så er dagens eneste Marina Militare-benevnte modell, 339, ikke å finne der.

Det sies at Panerai ikke lenger har rettigheter til å bruke Marina Militare-navnet på klokker. Såvidt jeg har forstått er det et annet klokkemerke som nå har eksklusiv lisens på Marina Militare-navnet.