Manual wind kronograf? Hva er å få?

Medlem
4. sep. 2017
Innlegg
347
Sted
Oslo
Jeg har en Speedmaster proffesional sapphire sandwich. Elsker den klokka, MEN den er ikke noe særlig å trekke opp. Den lille krona, og min gikt-finger gjør opptrekket til en kjedelig erfaring og med begrenset førlighet i fingeren, er jeg konstant redd for å overtrekke. Så hva er der ute av andre kronografer med manuelt opptrekk? Det virker som etter Speedmaster proffessional er det ett stort gap opp til neste prisklasse som jeg sikkert ikke har råd til. En manuell opptrukket kronograf med innsyn til verket er jo noe av det peneste å se på, synes jeg. Jeg skulle ønske jeg hadde økonomi til en Montblanc med Minerva verk, eller en Breguet med den type verk.
Jeg er ikke på jakt akkurat nå, men det hadde vært interessant å se hva som finnes, gjerne med bilder. Noen flere som liker disse klokkene?
 
Jeg har en Speedmaster proffesional sapphire sandwich. Elsker den klokka, MEN den er ikke noe særlig å trekke opp. Den lille krona, og min gikt-finger gjør opptrekket til en kjedelig erfaring og med begrenset førlighet i fingeren, er jeg konstant redd for å overtrekke. Så hva er der ute av andre kronografer med manuelt opptrekk? Det virker som etter Speedmaster proffessional er det ett stort gap opp til neste prisklasse som jeg sikkert ikke har råd til. En manuell opptrukket kronograf med innsyn til verket er jo noe av det peneste å se på, synes jeg. Jeg skulle ønske jeg hadde økonomi til en Montblanc med Minerva verk, eller en Breguet med den type verk.
Jeg er ikke på jakt akkurat nå, men det hadde vært interessant å se hva som finnes, gjerne med bilder. Noen flere som liker disse klokkene?
Habring², Chrono-Felix som jeg har, eller COS- og Doppel-Felix.
DSC_0256~2.JPG
images.jpeg
 
Det finnes jo også endel "billig-kronografer" med manuelt opptrekk. Da ofte basert på Seagull urverk.
Selv har jeg en fra Hemel (microbrand). I denne er faktisk også urverket relativt pent (selv om vi ikke akkurat snakker ALS ;) ), med column wheel og greier...
Prisen på denne var vel ca 5k. Du får de vel billigere enn dette også, men da kanskje med enda litt kjipere "utsmykket" urverk.

Hemel 1.jpg

20210114_125937.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide og Tannhjulet
Det finnes jo også endel "billig-kronografer" med manuelt opptrekk. Da ofte basert på Seagull urverk.
Selv har jeg en fra Hemel (microbrand). I denne er faktisk også urverket relativt pent (selv om vi ikke akkurat snakker ALS ;) ), med column wheel og greier...
Prisen på denne var vel ca 5k. Du får de vel billigere enn dette også, men da kanskje med enda litt kjipere "utsmykket" urverk.

Vis vedlegg 270549
Vis vedlegg 270550
Sea-gull er mye verk for billig penge. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Noe ala denne fra Breguet hadde vært drømmen.
breguet.jpg


Eller denne skjønnheten fra Montblanc med Minverva verk.
mont blanc.jpg


Men da måtte jeg spart hardt og lenge. Sjekk krona på Montblanc klokka, den er nok grei å trekke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
1637160951805.png


1637160917880.png

1637161197358.png

1637161221770.png


Seagull urverk på denne serien.
Modellene i gull har innsyn til verket, men tipper Geckota leverer det baklokket du ønsker om du sender dem en mail.
De produserer i små serier og pleier å være åpne for innspill fra kunder.
Veldig mye for pengene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Seagull er allerede nevnt. Den originale 1963 Seagull Pilot chronographen for det kinesiske Luftforsvaret kan fåes i en mange nye versjoner, 38 eller 40mm, og med akryl eller safirglass. Stål eller glass i baklokket.

Mye klokke for ca 1200-1500kr. Dukker avogtil opp for salg her inne også.
5412B846-4C84-4F40-B9EB-5E8E4690E569.jpeg
 
Og kanskje i tillegg kjøpe et slikt verktøy:
Burde være mulig å få grep, spesielt om du monterer en krone som stikker mer ut.
1637184201408.png


Edit: Nå oppdaget jeg det småkomiske i at det er er quartzklokke i det nederste bildet...
 
Redigert:
Seagull er allerede nevnt. Den originale 1963 Seagull Pilot chronographen for det kinesiske Luftforsvaret kan fåes i en mange nye versjoner, 38 eller 40mm, og med akryl eller safirglass. Stål eller glass i baklokket.

Mye klokke for ca 1200-1500kr. Dukker avogtil opp for salg her inne også.
Vis vedlegg 270583


Jeg vil bare legge til som tidligere eier av Seagull 1963 38 mm at det er en søt liten klump, og at den er veldig lett å trekke opp.

LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: ehauger og Tannhjulet
Takk for tips! Finner mange slike til en 10-35 euro så kommer til å prøve :)
Hadde nok ikke kjøpt den kjipeste kvaliteten når klokka er fin.
Kjedelig med glipptak, så da kan kinakvaliteten bli dyr.
Fant en hos Esslinger som jeg regner med dekker behovet ditt, og så har jo naturligvis Bergeon en til omtrent doble prisen (ligger hos Esslinger, den og).