Har brukt skulderveske så lenge jeg kan huske. Tidligere fikk jeg iblant noen kommentarer. Etter hvert har flere av kommentatorene konvertert.
Sekk hører til i skauen og på fjellet. I byen bruker man skulderveske av flere grunner. Først og fremst har man bedre kontroll på den enn en sekk på ryggen. Ryggsekker er en gavepakke for lommetyver. Dernest er ryggsekker på trange busser, trikker, U-Bahn etc. et potensielt slag i trynet på den 160 cm høye damen som står bak deg hver gang du uvørent snur deg. Etter hvert blir det til at man bærer ryggsekken mye over kun den ene skulderen likevel, da kan man like godt bære noe som er ment å bæres slik. Og selvsagt er det et stort pluss å ikke se ut som en jævla Ludvig i byen.
Når det gjelder det med menn og vesker, eller dameveskefrykten, er det enkelt. Menn bærer skuldervesker fordi det er praktisk. Damen trenger veske mye mer enn menn, men de velger dem av forfengelighet. Ergo velger menn en skulderveske som kan romme det han trenger og som tåler å brukes.
- Dersom den ikke også kan romme en kan romme en genser eller jakke for kvelden vil man trenge to, en liten og en riktig. Da ender man bare opp med å lure på om man kan klare seg med den lille og la paraply og/eller genser ligge hjemme. Alle forstår selvsagt at det er dagen det regner og at kvelden blir litt chill. Av samme grunn ligger det alltid, (ALLTID), en liten paraply i bunnen av min skulderveske. Da funker likevel ikke de små kleine dameveskene.
- Dersom ikke litt uvøren bruk gir den litt sjarmerende patina, men den bare ser sliten ut, da er over femistreken. Og selvsagt, - menn bruker ikke vesker som ser ut som en logovegg på et fashionshow. Blomsterdekoratører, stylister og Jan Thomas kan bare denge løs med håndveskene sine og protestere om at moderne menn ikke er redd for sine feminine sider.
Skulle jeg kjøpe ny skulderveske nå ville jeg besøkt
skomaker Dagestad og bedt om å få se på en
messenger bag fra Frank Clegg. Ideelt sett skulle den faktisk vært noe mindre. Den er nok mer lap top enn ipad i størrelse.
For de som insisterer på noe mindre kan Clegg sin Lock Satchel funke. Om ti år vil den ha en nydelig patina og blitt litt rundere i kantene. Akkurat som eieren. Personlig er jeg enig med vedkommende som skrev at menn bær velge vesker som er bredere enn de er høye.
Denne gamle saken fra Frank Clegg som er til salgs på bukta er omtrent perfekt i størrelse. Nesten for diskret, men med flott patina. Dog, litt kleint med noen andres initialer...