Må ha ny trådløs router, tips mottas.

Medlem
8. juli 2010
Innlegg
670
Sted
Bergen
Som tittelen sier.

Har sett på Asus "dark knight". Leser at den er ganske nifs. Noen innvendinger?
 
De fleste funker vel greit til hjemmebruk nå til dags. Kanskje nyttig å passe på at den støtter a,b,g,n protkollene

Har brukt dlink å flere år, aldri problemer med den, brukte en periode en fra Jensen, den var en lek og sette opp og fungerte som bare det. Unntaket var når en leieboer dro igang mange torrent nedlastninger da sleit den litt. Det kan nok begrenses i set up, men jeg gadd aldri å se på det siden det ikke var mitt problem :)

Har ikke erfaring med Asus rutere, men opplever det som er bra merke i andre sammenhenger.

Uansett hva du velger, last ned siste firmware/software fra leverandørens side.


Her er litt lesestoff
Tester av Nettverksruter - Hardware.no

Undøvendig langt svar ser jeg, nei, ingen innvendinger :)
 
Som tittelen sier.

Har sett på Asus "dark knight". Leser at den er ganske nifs. Noen innvendinger?

Jeg trenger selv en router og har bestemt meg for Dark Knight (om ikke den helt nyeste, så i alle fall den før).

Har lest masse reviews og den ser ut til å være kongen på haugen.
 
Hva med Airport Extreme?
Jeg har vært borti endel routere og denne leverer hver gang. Null trøbbel, enkel installering, jevn og rask forbindelse.

product_hero_image.jpg
 
Det bør egentlig ikke være noe spørsmål en gang..

Linksys WRT54GL.
Stol på meg, dette er den mest stabile ruteren du får tak i uten å betale alt for mye.
Et virkelig godt (og stabilt) kjøp!

Edit: Om du er IT-hendig så vil jeg anbefale DD-WRT eller Tomato som custom firmware.
 
Linksys WRT54GL er ein gamal travar som ikkje fungerte bra hos meg. Dette var med standard FW. Bytta ut med D-Link DIR-655 som har fungert utmerket. Ville dog kjøp ein ny som dekkar dei siste standardane for å sikre best mulig rekkevidde og fart. Har veldig tru på Asusen som er nevnt over.
 
Det bør egentlig ikke være noe spørsmål en gang..

Linksys WRT54GL.
Stol på meg, dette er den mest stabile ruteren du får tak i uten å betale alt for mye.
Et virkelig godt (og stabilt) kjøp!

Edit: Om du er IT-hendig så vil jeg anbefale DD-WRT eller Tomato som custom firmware.

Bortsett fra at den ikke støtter 802.11ac da
 
Etter å ha prøvd litt forskjellig, og jeg er mest fornøyd med Netgear. Lett å sette opp og komme i gang. Min har også gjestenettverk., og mange enheter kan være på nett samtidig uten problemer.
 
AC68U på billigsalg hos Komplott denne helgen:
https://www.komplett.no/asus-rt-ac68u-11ac-ac1900-router/798834

Har N66U selv, som har dette forferdelige sikkerhetshullet, og som selvfølgelig ikke er noe problem i praksis dersom man
a) oppdaterer fastvaren regelmessig, og/eller
b) ikke bruker ruteren m/ USB-disk som nettverkslagring uansett, da overføringshastighetene er mildest talt ynkelige sammenlignet med en skikkelig NAS.
 
Nå har jeg oppdaget at jeg trenger en ny router her hjemme.
Hva er det egentlig av spesifikasjoner og finesser som er viktig og 'kjekke å ha' om dagen?

Noen som har gode tips?

8
 
Jeg hadde mye trøbbel med router fra Altibox (ZyXEL), så jeg kjøpte to Google Nest routere, en i hver etasje. Det har fungert helt prikkfritt siden jeg installerte de, så jeg er veldig fornøyd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fornuftig det, @Genta.
I hovedsak vil det være nas , PC, "padder" og mobiler på nettet. Samt TV og printer.

Det viktigste behovet for meg vil være at det er raskt og sikkerheten er i høysetet. Det siste innebærer ofte 'nyere produkt ' da gamle kan være helt fine , men det kommer ikke lenger sikkerhetspatcher. Da blir man tvunget til å reinvestere. En router er ikke største beløp, men greit å ha den i noen år.

8
 
Iallfall hos meg:) Kun PC og familiens mobiler/ipad på "hovednettverket" og printer, gressklipper, TV, plæjstæsjen, støvsuger, gjester, dørlås, koketopp, lysbrytere og alt annet tullball på gjestenettverk.

Ettersom jeg er uvitende. Hva er fordelen med å ha det du har på gjestenettverket?
 
+1 på Google Nest WiFi.

Har aldri behøvd å røre de etter installasjon, som forøvrig er utrolig brukervennlig. Hadde 3 stk av første generasjon på kontoret der jeg jobbet tidligere (4-7 pers på nett hver dag) og har nå samme hjemme, bare nyeste versjon (som også fungerer som høytalere for musikk osv.). Man betaler litt mer, men slipper å se seg tilbake.

 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Tp-link deco M5 eller M7 er svært mye for pengene hvis du ønsker mesh. Byttet ut M5 med Asus 3 stk XT8 nå. Veldig fornøyd med det
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel