Lysten på Rolex

MrJensen

Støttemedlem
Medlem
26. juli 2013
Innlegg
229
Sted
Oslo
God dag, godtfolk!

Usikker på om denne tråden kanskje burde ligge under sartgropen, men den handler da om Rolex, så helt feil blir det ikke å poste den her.

Til sakens kjerne.
Jeg har lenge hatt lyst på en Rolex, og da fortrinnsvis en variant av Sub eller Explorer II.

Hvorfor bare disse? - Hmm, godt spørsmål, da jeg gledelig ville brukt så og si alt Rolex har å tilby av diverse modeller.

Hvorfor akkurat Rolex? - Enda et godt spørsmål. Svaret: fordi jeg liker Rolex! Og det er vel ikke en helt uavhengig konsekvens av å ha hengt her inne i +/- et år nå :)


Men, tilbake til modellene.

Det er Sub og Explorer II som tiltaler meg mest.
Jeg har lyst til å bruke den klokken jeg forhåpentligvis kommer til å anskaffe, og kjenner jeg meg selv rett så vil det være mest praktisk å gå for en modell uten polerte midtledd. Dette eliminerer naturligvis endel andre modeller.

Deretter har, desverre, prisen noe å si.

Som alle sikkert vet, blir i disse dager skatteoppgjøret utbetalt til de av oss som er så heldige å få igjen på skatten.
Klokker er jo ikke det dummeste en kan investere i, så tenker å avse 30 000 til klokkekjøp.

Som leietakende student i Oslo med "bare" en deltidsjobb som inntekt, er det greit å ha kapital bundet opp i noe som relativt kjapt lar seg frigjøres dersom det trengs, og det er begrenset med hvor mye jeg kan tåle å "tape" på klokkekjøp.
Det er også litt i lys av dette jeg tenker at nevnte modeller er av de bedre alternativene å gå for.

Verdt å nevne er at jeg har mest lyst på full pakke, altså boks og papirer.

Jeg er fult klar over at det er begrenset med hva man får tak i av Sub og Exp II til rundt 30 000.
Det er her dere kommer inn. Er det i det hele tatt realistisk? Hva med boks/papirer?

Er forberedt på at jeg kanskje må ty til det store utland for å komme ned på den prisen.

I første runde har jeg en kandidat jeg gjerne tar imot synspunkter på. Det er en Explorer II polar, S-serie.
Rolex Explorer II white dial Box/Papers $3650
Ganske dårlige bilder i annonsen, så jeg ba om å få noen bedre tilsendt på mail. Ikke stort bedre de heller, men de viser i hvert fall klokken fra flere vinkler.


Vet det kanksje er vanskelig å se, men den ser kanskje litt vel polert ut?

Håper, og setter stor pris, på all hjelp, tanker og synspunkter dere måtte ha :)
 
For 30 laken er det også mulig med gode handler også i Norge. Fra utlandet kommer også toll og usikkerhet med gebyrer.

Boks og papirer er selvfølgelig en fordel, og ikke uoppnåelig for prisen. Det er mye grums på Finn.no. (Buy The seller, som det heter). Ikke være redd for å trekke deg om du ikke er fornøyd med selger eller oppfølging. Les gjerne dårlige bilder. KS her er derfor et tryggere sted, i alle fall om du handler fra kjente og aktive medlemmer.

Rolex er en fin klokke som du vil få mye glede av! Det er i alle fall sikkert! Får du en fin i den prisklassen så vil den heller ikke synke vesentlig i verdi heller!

:cool:
 
Noe jeg glemte å nevne innledningsvis er at jeg har sett de to det linkes til over som er til salg her på KS.

Likevel valgte jeg å starte denne tråden.
Mulig det er jeg som er for kravstor, men kjenner at jeg har lyst til å prøve å få tak i en klokke som er komplett, med original lenke, og uten synlige dings og skader på glass. Men alder på aktuelle klokker tatt i betraktning ut i fra prisrammen, så er det kanskje det en må forvente? Alternativet er vel da (over)polerte klokker?
- Hva er egentlig deres tanker rundt polerte klokker? Er det bedre med litt swirls, hairlines og et par dings/større riper, enn at de er polert bort?

Hmm, jeg må vel kanskje bare venne meg til det faktum at en klokke på +15 år har sine bruksmerker.
 
Noe jeg glemte å nevne innledningsvis er at jeg har sett de to det linkes til over som er til salg her på KS.

Likevel valgte jeg å starte denne tråden.
Mulig det er jeg som er for kravstor, men kjenner at jeg har lyst til å prøve å få tak i en klokke som er komplett, med original lenke, og uten synlige dings og skader på glass. Men alder på aktuelle klokker tatt i betraktning ut i fra prisrammen, så er det kanskje det en må forvente? Alternativet er vel da (over)polerte klokker?
- Hva er egentlig deres tanker rundt polerte klokker? Er det bedre med litt swirls, hairlines og et par dings/større riper, enn at de er polert bort?

Hmm, jeg må vel kanskje bare venne meg til det faktum at en klokke på +15 år har sine bruksmerker.

Spørs hvor "obsessed" man er. Personlig bryr jeg meg heller lite om hairlines osv. Man ser det jo ikke uansett hvis man ikke ser veldig etter det. En klokke som er over 20 år gammel vil med 99% sannsynlighet ha bruksmerker.

Har selv en sub fra 88 og den har jo sine merker, men bryr meg ikke særlig om det. Da har den jo levd et liv. Kjipt å hele tiden måtte være forsiktig fordi man er redd for å få et merke i en bruksvare.
 
Thats a hard one. Regarding subs: If you spend a bit more and buy a 1680 or 5513, these will likely hold value more. At the price point you are looking at you may be able to get a newer sub, 1990s on, but I doubt with box and papers. An older model will cost more but likely increase in value (5513s on international forums have gone up 10-20% in 8 months), whereas a newer model will probably stay the same and you won't lose your money. I dont know anything about explorers though.
 
I dagens Rolex-marked synes det vanskelig å få en komplett Sub/ExpII til 30k, selv om det definitivt ikke er umulig om du har tålmodighet. Dersom du har anledning til å heve budsjettet med noen tusen (les: 3-6k), tror jeg oppgaven blir noe enklere.

Ellers ville jeg holdt meg til bruktmarkedet i Norge. Bruktprisene her til lands er rett og slett gode. Fra utlandet kommer mva/frakt/gebyrer i tillegg, og vil sjelden lønne seg.

Når det gjelder stand, så ville jeg foretrukket hairlines/swirls fremfor polering. Kjøper man en 15+ gammel klokke, så er bruksspor sjarm. Da blir det en del av klokkens uttrykk. Når det gjelder nyere klokker (og spesielt de jeg har kjøpt nye selv), har jeg OCD på bruksspor. Jeg behandler de derfor som prinsesser, og lever fint med det.
 
Takker for innspill :)

Det er som dere sier, prisene på bruktmarkedet her hjemme er rett og slett gode, og jeg vil helt klart foretrekke å kunne finne en klokke innenfor våre landegrenser.

Med det sagt, så flyter det ikke akkurat over av aktuelle klokker, hverken her eller på finn. To av dem er nevnt tidligere i tråden, og utover de så er det, så vidt jeg har sett, 1-2 klokker for salg nå. Tenker da på en exp II 16570 med svart skive på finn, og den 214270 exp I som ligger her på KS. Tanker rundt sistnevnte? Det blir i så fall å strekke budsjettet litt, men det er jo i tråd med TS-ånd :D

Har fulgt litt med på hva som blir lagt ut av klokker utenfor våre grenser også, og nylig ble denne tilgjengelig:
WatchNet: Trading Post: FS Rolex Submariner 16800 Matte dial, year 1986
Men med den så synes jeg det begynner å bli vanskelig, og tar veldig gjerne imot erfaringer/synspunkter.

Etter et lite søk her inne på tidligere salgsanonser av Sub 16800 ser jeg at det ikke er mange av dem i omløp, men noen er det. Og selv om det virker å være en stund siden det har blitt solgt noen, så har ikke prisen på de vært avskrekkende, faktisk vil jeg tro noe lavere enn det den i linken over vil bli etter moms++.
Hva tror dere, er denne noe dere kunne vurdert å gå for dersom dere var i markedet? Eller er svaret generelt å vente på at det dukker opp noe her hjemme?
Slenger med et par bilder jeg har fått på forespørsel, som bl.a viser at kasse og krone har fått litt medfart.