Lyst til å lære meg mer!

Medlem
6. mars 2014
Innlegg
178
Sted
Norge
Kjenner jeg har veldig lyst til å kjøpe meg et mekanisk urverk for å prøve å demontere det, rense, olje og sette sammen igjen.
I den forbindelse lurer jeg på om noen har et bestemt verk å anbefale (må være relativt enkelt, finnes arbeidstegninger tilgjengelig på nett og det bør ha en billig ebay prislapp). Min første tanke er et lomme ur (?)...

Lurer også på om noen kan linke til et ebay tool kit som inneholder alt jeg trenger for å kunne demontere og montere et mekanisk urverk (et rimelig sett, ikke profesjonellt).

Når ting er blitt handlet inn så legger jeg selfølgelig ut bilder under prosessen i denne tråden :)
 
Kjenner jeg har veldig lyst til å kjøpe meg et mekanisk urverk for å prøve å demontere det, rense, olje og sette sammen igjen.
I den forbindelse lurer jeg på om noen har et bestemt verk å anbefale (må være relativt enkelt, finnes arbeidstegninger tilgjengelig på nett og det bør ha en billig ebay prislapp). Min første tanke er et lomme ur (?)...

Lurer også på om noen kan linke til et ebay tool kit som inneholder alt jeg trenger for å kunne demontere og montere et mekanisk urverk (et rimelig sett, ikke profesjonellt).

Når ting er blitt handlet inn så legger jeg selfølgelig ut bilder under prosessen i denne tråden :)

ETA 2801 er en veldig grei plass å starte :)
Bra tilgang på deler i tilfelle noe går skeis (og det gjør det nesten garantert første gang) samt at det er et enkelt urverk uten dato og uten automatisk opptrekk. Start enkelt og bygg deg oppover :)
 
Jeg anbefaler heller å gå for ETA/UNITAS 6497. Disse finnes på nettet i kurrante utgaver fra Kina til rundt tohundrelappen. Kjøp gjerne et par verk slik du har godt med reservedeler. Det finnes også en meget god interaktiv manual til dette verket.
Når verket tikker og går etter litt mekking kan du bestille kasse skive og visere på bukta og vips så har du en selvbygget klokke.:cool: