Longines Ultronic - rundt 1970?

Medlem
2. aug. 2014
Innlegg
5
EF33A4A0-8DE8-4F71-821D-B96BE72EC5AB.jpeg

Nylig fant jeg denne godbiten godt gjemt nederst i en pappeske på et loppemarked, og jeg protesterte ikke høylytt da selger forlangte 50 kr Etter hva jeg har lest meg til, ble dette drivverket som Longines kalte Ultronic, brukt av mange andre produsenter, bl.a Omega. Har ingen teknisk kompetanse, men forstår det slik at verket er en hybrid mellom mekanisk og quarts, der det via et batteri produseres en form for elektromagnetisme som driver uret. Urmakeren skiftet batteri men ønsket/turde ikke ta den ytterligere fra hverandre for å skifte pakninger etc. Noen tips om kompetente urmakere med erfaring med eldre ur? Dette skal være en dykker med vridbar bezel og det hele, men jeg stusser over at det ikke er skrukrone. Den kan vel aldri ha vært beregnet for de store dybder kanskje…. Jeg satte på en passende Nato-reim og synes resultatet ble såpass bra at jeg bruker den til daglig, inntil videre.
 
Den har et såkalt stemmegaffel verk (tuning fork), basert på et ETA/ESA verk som ble benyttet av flere sveitsiste produsenter som Eterna, Omega m.fl. Stemmegaffel består av en stemmegaffel som vibrerer med 300 Hz, dvs. lang lavere en moderne Quarts verk.
Longines 6312 . Klokken er fra 1970 tallet


Den amerikanske urfabrikken Bulova lanserte stemmegaffeluret Accutron i 1960. På 70 tallet ble urverk basert på denne patenten også benyttet av sveitserne før kvartsklokkene tok helt over. Accutron ble blant annet benyttet på Apolloferdene som instrumentklokker ombord.
 
  • Liker
Reaksjoner: krisarn1