Longines Legend diver

Visuelt sett er denne klokken meget flott :)
Klassisk og lekker.

LonginesLegend08.jpg
 
Hva med å sammenligne denne med Breitling Superocean Heritage 46 eller Omega Seamaster Planet Ocean XL ?
De 2 nevnte er større og nesten dobbelt så dyre, men allikevel falt jeg for denne Longines'en i dag ?
Valgets kvaler, har jo mange fine klokker, men har selvsagt lyst til å handle litt i disse dystre tider.
 
Urverket i Legend Diver er et temmelig ordinært ETA 2824. Ikke noe spektakulært, men et velutprøvd og solid verk.
Min personlige mening er at Legend Diver gir utrolig mye "bang for the buck", og et retro-design som fungerer utrolig bra.
Supercompressor'er som denne og Memovox Polaris er design som etter min mening har noe spesielt tiltalende ved seg.

Omega PO er også et meget bra ur, og litt mer eksotisk på urverksiden pga. Co-Axial-escapement. Dog ligger det også et ordinært ETA verk i bunn her også.
 
Besøker denne tråden igjen ...

Jeg sikler også litt på denne etter å ha sett noen lekre bilder av Snogges på Timetotalk. Liker retro-designet veldig godt, og i forhold til f.eks. IWC Aquatimer Automatic Vintage 1967 er jo prisen veldig ok! For ikke å snakke om JLC Memovox Polaris :eek:

Finanskrisevennlig ;)

Snogge, deler du noen flere bilder! :D
 
Har letet litt etter denne og om det stemmer at den skal erstattes av en med dato så burde jeg kanskje lete litt mer. Tror ikke den vi se bedre ut med dato.
 
Anders skrev:
Besøker denne tråden igjen ...

Jeg sikler også litt på denne etter å ha sett noen lekre bilder av Snogges på Timetotalk. Liker retro-designet veldig godt, og i forhold til f.eks. IWC Aquatimer Automatic Vintage 1967 er jo prisen veldig ok! For ikke å snakke om JLC Memovox Polaris :eek:

Finanskrisevennlig ;)

Snogge, deler du noen flere bilder! :D

Jajemensan, håller på och fotar lite. Snart så...
 
Ok, ursäkta mängden halvtaskiga bilder...

Longines Legend Diver kom på 60-talet, vissa hävdar tidigt, andra hävdar sent 60-tal. Longines höll iaf på med djuphavsforskning redan 1958.
Originalet:

Longines71503.jpg


Bild från "Darren" MWF

Re-issuen är väldigt bra utförd om man tänker på att behålla originaldesignen och inte förstöra den med diverse färger/funktioner.
Boxen som medföljer är oväntat påkostad i den här prisklassen. Kul !

IMG_0836.jpg


IMG_0835.jpg


IMG_0834.jpg


Det medföljda bandet var dock lite märkligt, 125x85 gör att jag är tvungen att göra nytt hål, man undrar varför L skickar med ett såpass långt band ?

IMG_0840.jpg


Spännet...


IMG_0848.jpg



Klockan känns dock mycket trevlig, och jag vågar påstå att detta är 2008 års vintage re-issue. (AT och Polaris är ju äckligt dyra)



IMG_0849.jpg



IMG_0833.jpg



IMG_0832.jpg


Longines har valt att färga index och siffror i "vintagegulnad patina"


IMG_0855.jpg



Lite lite lysmassa, men den gör sitt jobb...

IMG_0813.jpg



Baksidan med samma typ av dykare som originalet har...


IMG_0838.jpg


Dubbekronorna, ett vanligt inslag på dåtidens "Super Compressor" speciellt med hackmönstret. Kolla även in det höjda glaset som till skillnad
mot JLC Polaris är safir...

IMG_0839.jpg



IMG_0841.jpg



IMG_0842.jpg



IMG_0854.jpg



IMG_0853.jpg



Tack för titten och orken att scrolla ! Jag rekommenderar gärna denna klocka till personer som likt mig själv uppskattar äldre dykardesign. Enligt vissa källor
kommer denna modell ersättas av en ny med datum. Spännande tycker många - onödigt i mina ögon.



IMG_0843.jpg







// Johan
 
Takk for mange fine bilder.

Håper jeg får råd til å skaffe meg denne før den blir byttet ut med en med dato.
Har lest noen steder at den er ganske vanskelig å få tak i. Stemmer det?
 
I Stockholm var det ganska svårt att hitta den, tror generalagenten fick in 14 st till Sverige, min hittades i malmö och beställdes hit. Vet att NK klockor har en som ligger, tror dom vill ha 14195kr...
 
Var å prøvde Legend Diver i dag.

Ble litt skuffet. Designmessig helt strålende og like stilig som bildene i tråden viser. Men, noe ved den ga ikke den helt store "vil ha" følelsen...kanhende virker den ikke tilstrekkelig umiddelbart solig og kompakt. Den viktigste grunnen var nok at den rett og slett ikke passet meg. Litt "høyt bunnlokk" (om man kan beskrive det slik) som gjør at den er tykkere enn det synes på bildene og at den "sitter litt høyt på armen", kombinert med ganske lange lugs, gjorde rett og slett at den ikke satt smooth på mitt noe smale håndledd.

Synd, for jeg liker designet...men får man ikke den rette godfølelsen så er det ikke rett klokke.
 
Prøvde Aqua Terra/Railmaster også...og det var i forhold som å tre på sine gode inngåtte italienske håndsydde sko etter å ha prøvd et par litt for store plastsandaler.

Det er dog ingen "svær" klokke som sådan...den passer bare ikke meg, mine håndledd og mine forventninger.
 
En urmaker i Strømmen Storsenter. Husker ikke navnet, men det er bare en der.

Hørte med dem om klokken da jeg gikk forbi i annet ærend. De hadde den ikke og sa de gjerne ville undersøke litt om den. Selvom vi ikke avtalte det og jeg var klar på at jeg ikke ville bestille den uten først å ha sett den så ringte de meg et par dager etter og sa at de hadde fått klokken. Da jeg kom fortalte de at de allerede hatt hatt forespørsel om klokken fra en annen kunde. Som sagt viste det seg dessverre at klokken ikke passet meg. Serviceinstillingen deres var det ingenting å si på!