Longines flagship

Medlem
2. nov. 2011
Innlegg
2
Hei

Jeg arvet til min 30-årsdag (for flere år siden ;)) en Longines Flagship klokke etter min farfar. Alt jeg i utgangspunktet vet om denne klokken er at den er fra 1950-1960 tallet (han kjøpte den lenge før han døde i 1976). Klokken ble lansert av Longines i 1957 så den er hvertfall ikke eldre enn som så.



Klokken ser ut som den på bildet over, men den er ikke i stål som denne, men fremstår som forgylt. Vet at Longines også laget denne klokken i gull, så har mistanker om at det er den varianten.

På lokket på baksiden ser man fortsatt antydninger til Flaggskip bildet, men dette har naturlig nok blitt slitt en god del ettersom klokken var i daglig bruk av min farfar.

Det jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med er
* Har noen noe mer informasjon om denne klokketypen?
* Har en slik klokke noen verdi utover affeksjonsverdien? Tenker da på om jeg burde forsikre den separat eller informere forsikringsselskapet om den på noen annen måte.

Håper noen smarte sjeler der ute kan hjelpe meg litt

/Lars
 
Wow, første gang jeg ser et samme type Longines Flagship som jeg har selv. Bortsett fra at det på mitt står *** Flagship og at markørene og viserne er forgylt. Har trålet ebay og på nettet uten å finne maken.

Mitt er arvet fra min far som sannsynligvis kjøpte det på første halvdel av seksti-tallet.

Forespurte Longines om uret for ett år siden og fikk veldig god respons fra dem. De mailet over en side fra deres 1962-katalog som jeg kan sende til deg. (I tillegg sendte de et nummer av WatchTime spesielt viet til Longines. )

Her står det såvidt jeg kan se at uret inneholder et in-house kaliber 350 urverk ( korriger meg hvis det er feil).

Salgsverdien er kanskje ikke så høy, men for meg er affeksjonsverdien og gleden over å eie et slikt ur desto større.

Er utrolig fornøyd med uret og det er et soleklart førstevalg til finbruk. Du kan se det på Tråden Dagens klokke, side 604

Mvh
Thore
 
Jeg tipper at verket i den der er et Longines 30L. Han som står bak nettsiden jeg linker til, kan helt sikkert fortelle mer og/eller bekrefte det, om du prøver å sende en mail til ham (han er norsk!).
 
Longines Flagship er flotte klokker. Bilde av den aktuelle klokken ville vært fint. Produksjonsår kan man lese ut av serienummeret på urverket. Verdi er avhengig av tilstand, anslagsvis 1500-3000. Klokken på bildet er lik en jeg har med urverket 30L.
 
Tenkte jeg skulle ta en tur innom en urmaker i dag for å få dem til å hente ut serienummeret. Etter å ha googlet og lett mye den siste tiden blir jeg bare mer og mer nysgjerrig på denne klokken.