Longines Flagship - ønsker informasjon

Medlem
26. nov. 2012
Innlegg
14
Da har jeg nok en gang fått ryddet litt i skuffer og skap og funnet noen klokker som har stått på mine forfedres armer. Tidligere har jeg funnet en Eterna-matic og en Universal Gèneve som beskrevet i denne posten.

Nå trenger jeg litt hjelp til å få noe mer informasjon om mine to nye og jeg velger å legge ut en post pr. klokke for oversiktens skyld.

Klokken er en Longines, modellen heter Flagship. Longines er et merke som jeg har sansen for. De har mye fint, mye rart og etter min mening har det lille ekstra som får hjertet til å slå litt raskere. Jeg vet dessverre tilnærmet ingenting om akkurat denne klokken og en lang natts søking på internett har gitt meg lite informasjon. Flagship er som navnet antyder en av Longines` tidligere serier, men siden jeg ikke vet om klokken er fra 50 tallet eller nyere, er det vanskelig å si noe. Jeg har ikke utstyr for å åpne den, og jeg finner ingen serienummer e.l. som kan hjelpe å identifisere den. Jeg vet at det finnes en god side som Arnes nerdorama (vintage ur blogg) linker til, men jeg finner ikke igjen min modell i noen av søkene eller bildene, og uten serienummer står jeg litt fast. For øvrig kan man få svar fra Longines eget museum med informasjon om klokken, men de trenger nok serienummeret. Konklusjonen er dermed at jeg bør få åpnet klokken, men jeg føler meg litt nerdete hvis jeg går til en urmaker og ber han åpne klokken for at jeg kan få tatt bilder…

Klokken er 32 mm i diameter (ekskl. krone) og virker veldig velholdt. Ingen patina eller misfarging på urskiven, om den har vært re-dialed eller noe slikt vet jeg ingenting om. Kronen er trolig original, den er i hvert fall utstyrt med Longines navn og logo.



Baksiden av klokken er gravert med en sirkel inneholdende følgende punkter:

LONGINES
Waterproof
Antimagnetic
Shock-absorber
Swiss made



Selve skiven er i noe som kanskje kan beskrives som champagne-farge. En tone. Time-, minutt- og sekundviser er sentrert, skiven er merket med Longines trykket/malt på, en logo i metall og påskriften Flagship rett ovenfor 5-6-7. I ytterkant nederst står det T SWISS MADE T på hver side av 6 markøren. Den er med en ElastofixO fleksibel lenke, men om den er original eller tilvalg vet jeg ikke. Varemerket ElastofixO ble registrert i 1957 tror jeg, samme produsent som fixoflex-lenkene.



Jeg skulle gjerne hatt en pekepinn på klokkens alder og selvfølgelig all annen informasjon dere kan tilby. Bildene er tatt med mobil, og kunne med hell vært bedre. Men kasnskje det er nok til å få litt informasjon? Bedre bilder loves, jeg håper selvfølgelig å kunne presentere alle urene i restaurert form med kvalitetsbilder om kort tid.
 
Oi. Fin klokke.

Den er med overveiende sannsynlighet fra midten/slutten av 60 tallet.

Longines hadde litt ”uklare” modell-linjer på denne tiden, og brukte navn som ”Flagship” og ”Sport Chief” litt om hverandre. Jeg har sett en del av samme klokken med Sport Chief (og Jamboree) navnet, men har ikke sett de med Flagship navnet.

Longines ur ble på den tiden normalt levert med skinnreim. Da skinnreima etter neon år ble utslitt ble de ofte byttet ut til de ”evigvarende” perlon reimene eller fixoflex lenke.
Heldigvis har din klokke fått fixoflex, og derfor er baklokket like pent som nytt.

Urverket er mest sannsynlig caliber 280 som er en god arbeidshest, manuelt opptrekk.
Mest sannsynlig er serienummeret mellom 12 og 13 millioner.

Det er som sagt manuell og må trekkes. Antagelig har den behov for en service – noe som er en god unnskyldning for å besøke en urmaker – få han til å skru opp og ta noen bilder☺ Noter serienummer og send det til Longines så får du litt mer detaljer om når den kom til importør - og litt sånn...

Så vidt jeg kan se er skive, visere og krone original, så dette er en godbit som med en riktig utført service kan være til glede i mange år fremover.