Litt drodling rundt Glashütte Original Panorama Seventies Date

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Innlegg
4.325
Sted
ThePromisedLand
Fikk denne inn i går, og syns den fortjener en litt mer grundig omtale, dog høyst uhøytidelig og noe farget av nyanskaffelsen ;)

Det er en Glashütte Originale Panorama Seventies Date Refnr: 2-39-47-13-12-14 vi skal se litt nærmere på.


Sekundviser:
En lang og sexy sekundviser med et baklodd av logen til Glashütte.
Den er slank, men samtidig har den en fin og lesbar kontrast mot skiva.
Blir litt mer liv en skive med en sek.viser som leverer slik. Er lagt det lille ekstra i den etter min mening.


Timeviser:
Denne er også relativ slank med lum 3/4 ut der de spisser viseren for og pointe på timemarkørene.
Liker ikke at timeviser blander seg borti og subber over timemarkørene, noe som ikke er tilfelle her.
De skal bare skånsomt flørte litt med markøren før den reiser videre.


Minuttviser:
Den går over timemarkørene bare for og understreke hvem som er sjefen på skiva, men der tar den feil! Sjefen er seff sekundviseren som har smykket seg med nevnte logo og ruler på skiva. Er også den mest aktive (naturligvis).

Markørene:
Disse er sylskarpe og utformet som pilspisser. Alle vender blikket mot senterakslingen som spiller en svært sentral rolle for at gutta skal få kose seg på skiva.

Skiva:
Sunburst i blå utførelse, og litt sånn matt finish på kveldene da ting skal roes ned.
En riktig flott skive med masse liv om du vender den mot nettopp 'livet'


Datovindu:
Sentralt plassert bare forstyrret av sekundviseren 1440 ganger per/døgn! Tillater det!
Elsker måten Glashütte har skåret ut vinduet på skiva for og plassere datohjulene.
Er jo to hjul som viser f.eks 05, kontra klassiske 5. Dette er for meg mer informativt og en raffinert bruk av ideer.
Er nydelige falsetter, ikke bare skåret rett ned i kantene/rammen på selve vinduet. Elsker dette!
Er en grunn til at den heter Panorama Date. Den er stor og lesbar!


Logo:
Her en detalj jeg ofte faller for ved vurdering av en klokke. Brandet Glashütte er skrevet i formskrift på skiva. Ikke rette, maskinproduserte fonter.

Krona:
Den er signert og er skrudd inn. Derfor wr på 100m som er flott for et slikt pent ur. Viser igjen at det ikke spares på noe.

Låsen:
Den er så smart designet! Trykk på logo, og vips får du microjusterer lenka ca 10mm, meget praktisk og en flott tysk ingeniørkunst.

Lenka: Meget behagelig med pcl (polerte senter links) der 'han' tyskeren har overgått seg selv med måten vi 'amatører' skal ta av, eller montere på et ledd.
En kvart omdreining på en fjærbelastet skrue, og en aksling dyttes ut. Null stress, bare kos over mestringsfølelsen som brer seg innover der og da.
Samme måte og bytte fra lenke til skinn/gummi.


Baklokk m/buet safirglass: Selvfølgelig måtte det safir bak på denne for og stolt vise frem inhouseverket ref. cal.39-47.
Men igjen, har sitter de og tvinner på gode løsninger for og tilfredsstille oss supernerder. Og hva gjør de! Jo de bøyer/buer glasset for at det skal følge en fornem hånd.
Dette er bra Glashütte!


Klokka: Den er 40mm men oppleves som en 42mm tenker jeg. Hvorfor? Jo formen på kassa er jo mer screen shape og for og leke litt med 'flateinnhold' i mm, blir 40mmx40mm=1600m Mens på en vanlig rund 40mm klokke der rxrx3,14=1256mm i 'flateinnhold.
Blir faktisk en ganske stor forskjell på godt og vondt.


Urverket:
Er automatisk med gull ute på rotor (vekt?) for og få den til og spinne lett og lekent. Et fint verk og beskue når man ligger på sofaen og hviler middag.

Oppsummert:
En litt jålete klokke som har masse skjulte fiffige detaljer som jeg elsker. Flott finish og en litt annerledes klokke. Kanskje forbehold de som er litt oppi 'gata' horologisk?
kunne brodert ut i det vie og breie, men det holder vel nå.
Håper flere får øynene oppe for dette brandet. Er ikke bare Rolex sjø......

735D5B71-49F1-440A-9F78-D632A53E582E.jpeg



Bilde av dato/logo
50944BBD-9863-4CCE-B7B9-74798FF70BC6.jpeg


Bilde av sunburst skiva m/visere
770A61E1-25BC-4095-8C56-285FF93461C3.jpeg


Bilde av pcl og lås

2EA9665F-87AF-4AF1-A29C-BF05AB8DB856.jpeg


Bilde av buet safirglass bak.
F9C003BD-5E9F-44FB-9436-A9A195F7DCA8.jpeg


F9C43BDE-AC30-4C93-928E-EC374EA0DED9.jpeg

742B23BF-9AC8-4736-9C1F-D7F3D165C36C.png

027A61A2-F9E0-4F53-8803-95659C902417.jpeg

A5CA1F65-7CA6-4642-8BC3-F5E8578D70FF.jpeg
 
Redigert:
Flate denne er virkelig lekker altså! Har begynt å få sansen for GO selv, elsker panorama dato vinduet
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Denne er nydelig, jeg har drømt om den i årevis! Jeg ser betraktningene dine rundt størrelse sammenfaller med mine - verk-størrelsen tatt i betraktning burde de ha klart å barbert bort en mm eller to og fått en mer harmonisk størrelse som jeg er sikker på at hadde vært mer tidløs.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann og Phenix
Denne er utrolig tøff, så på den hos en AD i Singapore sist jeg var der.
Liker den bedre med bare dato enn med kronograf også.
Kom forresten ev watchfindervideo om historien til GO her om dagen, verdt å ta en titt :)

Eneste jeg ikke forstår er hva JG står for på lenke og rotor, vet du @Phenix?
Eller er det bare en speilvendt G?
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Fantastisk klokke! Kunne du utdypet lenkejusteringen litt? Bruker man et skrujern på innsiden av lenken, men ikke i tradisjonell forstand? Ikke noe threadlock eller annet svineri? ;)
 
Fantastisk klokke! Kunne du utdypet lenkejusteringen litt? Bruker man et skrujern på innsiden av lenken, men ikke i tradisjonell forstand? Ikke noe threadlock eller annet svineri? ;)
Verdens enkleste lenkejustering mtp avmontering av ledd/bytte til rem ect.
Det er en fjærbelastet skrue men trykker ned med egnet skrujern (flattjern) og dreier en 1/4 omdreining og trykker ut pinnen fra siden. Rette og slett genialt ;)
FF262F56-8A01-473D-8672-4EF38E6AE58C.jpeg
 
Herlig! Min neste klokke på lenke skal definitivt ha et sånt system og mikrojustering on the fly. Jeg har fått nok av riper og lim og vekslende håndledd. Min research har begrenset utvalget til Glashütte og IWC i så måte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix