LIP Natutic Ski dykker - 2020 modell

Medlem
15. jan. 2016
Innlegg
1.189
Sted
Oslo
Jeg har alltid hatt sansen for det som omtales som Super-Compressor ur. Super-Compressor er strengt tatt en patent på urkasse fra produsenten Ervin Piquerez S.A. (EPSA). Enkelt fortalt var kassen konstruert slik at vanntrykket bidro til å tette kassen. Men de fleste av oss bruker betegnelsen på dykkere med lett gjenkjennelig utseende. Det dreier seg ofte om kasser i 36mm og doble kroner på høyre side. - kl 2 og 4. Den øverste justerte en bezel på innsiden av glasset og den andre for innstilling av tid. Blant de mest kjente urene av denne typen var utgaver i fra Hamilton, Bulova, Wittnauer, Alpina og Elgin. Urene hadde sin "storhetstid" på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet. I løpet av 70-tallet stanset EPSA produksjonen av disse urkassene. Årsaken var flere grunner, men teknikken var gammel - patenten kom på slutten av 50-tallet samt at firmaer ønsket andre typer kasser til sine dykkere.

I dag er originale Super Compressor ur svært ettertraktet hos samlere og originale ur går for ublu priser. Prismessig ligger de i fra ca 10.000 kroner og oppover. Klok av skade gikk jeg for noe nytt som kan brukes i det våte element. Dessverre lages det ikke moderne utgaver slik jeg kjenner det, men ur der man kun har kopiert utseende. Jeg har tittet på et par stykker men ofte er de i størrelsen 42mm eller større. Et unntak er Dan Henry - et brasiliansk micro-brand, som har en "SC" i Ø 40mm - Dan Henry 1970. Tilfeldigvis kom jeg over en artikkel i fra "Fratello watches", en nederlandsk nettside om ur og samlere, om nyutgivelsen av LIP Nautic-Ski.

LIP ble etablert i Besancon, Frankrike i 1867 av Emmanuel Lipmann. LIP gjorde seg kjent som en leverandør av kvalitets-ur og var tidlig ute med blant annet elektromekanisk ur i 1958. I 1967 kom de med sin første dykker - Nautic-Ski - ref 42554. Navnet virker noe underlig men uret ble lansert samtidig som Vinter-OL i Grenoble. Franske utøvere stilte med uret og ga det god reklame. Nautic-Ski hadde et elektrisk urverk, kaliber R184 og vanntett ned til 200M. Urkassen var Ø 36mm og 18mm horn/ lug. I dag er disse urene fortsatt lett å oppdrive men mange av disse er svært høyt priset. Igjen er pris avhengig av tilstand og dokumentasjon. På eBay finnes de i fra ca 5.000 kroner og oppover.

LIP har vært et merke som har gått i fra å være et solid merkenavn, til ur av tvilsom kvalitet. Merkevaren har skiftet eiere en rekke ganger og eies nå av et fransk konsortium. Produksjon og montering av urene foregår i Besançon, som tradisjonelt har vært Frankrikes "Jura-dal." Jeg har liten kjennskap til nye LIP-ur - men etter å ha lest artikkelen i Fratello watches, ble jeg nysgjerrig - artikkelen finner du her https://www.fratellowatches.com/lip-nautic-ski-automatic/

Jeg prøvde først å bestille i fra LIP sin nettside. Svar og service var upåklagelig i fra de - noe dessverre fransk tollvesen ikke var. LIP hadde trukket ifra EU-merverdiavgift - noe svært få gjør. Det medførte at franske tollere skulle ha et "lass" med dokumentasjon i fra meg - for å bevise at jeg var borger av Kongeriket og at varen ikke ble innført til et EU-land. Etter hvert ga jeg opp hele forsøket da de ikke besvarte e-post og da min fransk er haltende. Heldigvis ordnet LIP opp og retur gikk greit samt at tilbakebetaling gikk kjapt.

For noen uker siden kom jeg over en britisk nettside som hadde urene til salgs - i tillegg ga de 15% avslag og gratis frakt. Totalt betalte jeg litt over 3.000 kroner. MRSP er 499 Euro. Denne uken dukket uret opp med DHL på døren. Ikke overraskende var uret solgt i fra Frankrike - uten stempel i papirene - altså en grunn til lav pris - men det plager meg ikke mye. I boksen lå ur og en ekstra reim i skinn. Reimen på uret var en slags "tropical" utgave av dårlig sorti. Skinnreimen er grei nok - typen generisk med et lite merke "LIP" på spennen - tilsvarende gummireimen.

Jeg liker godt at LIP har holdt seg tro til originalen - kun en liten justering av størrelsen i fra 36mm til 38mm. Detter er noe andre burde ha gjort på sine nyutgivelser - i stedet for å "go big" Kassen er så langt jeg kan se nesten identisk utseendemessig. Her er alle flater polert og kronene har de typiske merkene; "hashmarks". Glasset er safir med kurvatur som etterligner den originale plexien. Skiven er og så og si identisk med datovindu kl 3. Borte i fra skiven er "lynet" og viserene har litt annen utforming men designelementene er de samme.

Dessverre har også dette uret baklokk med glass. Med all respekt å melde - Miyota-verk er vel ikke akkurat noe "pinnacle of watch movements". LIP har gjort en liten innsats på "pynting" - men her hadde jeg gjerne sett et baklokk i kun stål - med logo som markerte 50 år - Nautic-Ski ble relansert i 2017. LIP har dessverre ikke gjort noen oppgradering av den interne bezelen - som kan skrus trinnløst begge veier. I mitt hode tar det bort noe av "tool-watch" bruken. Et annet ankepunkt er stusselig bruk av lume. Viserene har av en eller annen grunn, bedre lume men jeg skjønner ikke helt hva LIP har tenkt her. Greit at vi som har gamle ur er kjent med svak eller ingen lume - men den typen hommage trengs da vel ikke på et ur produsert i 2020.

Uret er ellers lett på armen og kombinert med nedadgående horn sørger den for god bærekomfort. Kronen for innstilling av tid er gjenget og skrus lett inn og ut. Tydelig stilling i tre posisjoner, ute, dato og innstilling tid.

Kronen for bezel er som originalen, ikke gjenget - og går begge veier. Her tenker jeg at måling av bunntid ikke er bra. Det skal lite til for å dreie bezelen forover eller bakover.

Prismessig har nok og LIP gått litt høyt ut - men det skyldes nok følgen av at disse blir montert i Besançon og ikke Tianjin. Uret er nok likevel et eksempel på et produkt der man kjøper etter hjerte og ikke fornuft. Men for ur-interesserte og WIS, er uret klart en ice-breaker. Man skal være noe dreven for å skille dette i fra et originalt ur. Sånn sett har LIP lyktes. Så er det og noe med historie og proveniens. Da jeg leste om den kjente seileren, offiseren og dykkeren Eric Tabarly, kunne man ikke unngå Nautic-Ski modellen han brukte på en av sine solo-seilas - Single-Handed Trans-Atlantic Race - STAR.

Oppsummert er vel dette et ur for WIS og spesielt interesserte. Men som de fleste av oss erkjenner, dette handler ikke så mye om fornuft.

Teknisk data
Urkasse: Ø38mm, 316 L rustfritt stål
Horn/lug: 18mm
Tykkelse: 15mm med glass
Urverk: Mioyta 821A automatisk - justert av LIP
Gangreserve: 42 timer

+
Størrelsen
Gjengivelse av originalt design
Bra kvalitet
Fabriqué en France

-
Pris
Lume
Innvendig bezel uten lume og trinnløs.

20200722_201626.jpg

Man skal være en kjenner, for å skille denne i fra originalen.
20200722_201717.jpg

Lett gjenkjennelig kroner, med "hashmarks"
Merk tykkelsen, slik var originalen og.
20200722_201230.jpg

Tja, ikke noe som begeistrer undertegnede.
20200722_202310.jpg

Man får et slikt bilde uten effekter, men denne lumen må lades!!!
20200722_200826.jpg

Mitt ur illustrert med en dykker ifra GIGN. LIP har en egen Nautic-Ski modell for GIGN - franske gendarmerie nationale sin nasjonale innsatsstyrke. Dette uret er en hommage til de som ble levert GIGN i 1974.
20200722_203011.jpg

Seileren og marine offiseren Eric Tabarly i selskap med Brigitte Bardot og Alain Delon. På håndleddet til Tabarly sitter et Nautic-Ski ur. Bildet i fra slutten av 60-tallet, begynnelsen 70-tallet.
 
Redigert:
Dette var en fin historie, veldig kjekt å lese om noe jeg aldri har hørt om før. Fransk tollvesen kan jeg forresten tenke meg var en prøvelse. Bra det ordnet seg på annet vis. Gratulerer med nyervervelsen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Takk for god historie! Grattis med kul klokke, som ser ganske forseggjort ut på enkelte områder. Dette med lumen virker derimot sløvt. Ikke akkurat der man bør kompromisse på en dykker. Men som desk-diver er den nok bra!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Takk for god historie! Grattis med kul klokke, som ser ganske forseggjort ut på enkelte områder. Dette med lumen virker derimot sløvt. Ikke akkurat der man bør kompromisse på en dykker. Men som desk-diver er den nok bra!
Takker, ja dette uret er ikke tiltenkt et ploprof miljø - men artig klokke som tåler bading m.v.
]