Lett polering av vintage Rolex i Norge?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Er det noen i Norge som er spesielt flinke på skånsom polering og finishering av vintage Rolex-kasser? Hvis man skulle være så lite purist at man driver med sånt altså ;)
 
Redigert:
@Anders vet ikke hvordan han er på vintage, men Urmaker Gullbrandsen (Sandvika?) får ofte gode skussmål.
Mener @Edzilla og @Havvo med flere vært innom der med gullsub bl.a. - og de er jo ikke så rent lite sære på kravene sine de ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Anders
Polerer man vintage?

Det er jo det store spørsmålet da :) Noen ganger ja, det vil jeg si. Når børstede flater er helt blankpolerte av bruk, og malte bezeltall helt borte, så er det fristende å gjøre en respektfull gjenoppreisning av tiltenkt look.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Greit å vite at Gulbrandsen får gode skussmål! Takk for hjelp :)

Et evt valg om å faktisk pusse opp gjør jeg nok best i ensomhet.

Min erfaring er at "unpolished"-merkelappen på vintage Rolex ikke er verdt metallsponet som trolig uansett har måttet bøte med livet en eller annen gang. Dersom uret etterpå har fått gjennomgå er er det utrolig vanskelig å bevise, og kun overpolert er åpenbart.

Når det gjelder verdivurderinger tenker jeg som så at det kommer til et punkt der polering slår original slitt tilstand. Akkurat hvor dette punktet går er vanskelig å si, og nokså individuelt for dem som skal kjøpe eller prissette.

Men nå er jeg ikke i dette gamet for å investere, og når det gjelder å nyte uret på hånden tenker jeg at dette antatte punktet for mange vil ligge på et noe lavere slitasjenivå. Selv er jeg ikke så opptatt av at polerte flater er blanke og fine, men jeg er veldig glad i at i utgangspunktet børstede flater ikke er helt blankpolerte (av bruk og slitasje) :) Hakk, merker og riper plager meg ikke så mye. Bezeler med inngraverte og malte tall (som på Daytona og Explorer II) er et helt kapittel for seg ...
 
Enig!
Jeg sendte selv min Daytona på lett polering av lenke, da PCL så "børstet" ut etter fem års bruk.

Det er en vesentlig forskjell på å fjerne dype hakk (slipe bort original kasse/bezelform) enn å shine opp.
Min mening ;)
 
Greit å vite at Gulbrandsen får gode skussmål! Takk for hjelp :)

Et evt valg om å faktisk pusse opp gjør jeg nok best i ensomhet.

Min erfaring er at "unpolished"-merkelappen på vintage Rolex ikke er verdt metallsponet som trolig uansett har måttet bøte med livet en eller annen gang. Dersom uret etterpå har fått gjennomgå er er det utrolig vanskelig å bevise, og kun overpolert er åpenbart.

Når det gjelder verdivurderinger tenker jeg som så at det kommer til et punkt der polering slår original slitt tilstand. Akkurat hvor dette punktet går er vanskelig å si, og nokså individuelt for dem som skal kjøpe eller prissette.

Men nå er jeg ikke i dette gamet for å investere, og når det gjelder å nyte uret på hånden tenker jeg at dette antatte punktet for mange vil ligge på et noe lavere slitasjenivå. Selv er jeg ikke så opptatt av at polerte flater er blanke og fine, men jeg er veldig glad i at i utgangspunktet børstede flater ikke er helt blankpolerte (av bruk og slitasje) :) Hakk, merker og riper plager meg ikke så mye. Bezeler med inngraverte og malte tall (som på Daytona og Explorer II) er et helt kapittel for seg ...
Hør hør!
 
Jeg mener også det bør være lov å polere. Har egnetlig aldri skjønt ordet patina, da det ofte misbrukes og ordet slitt ofte er mer riktig å bruke. Så lenge man ikke prøver å fjerne dype hakk, er det svært lite materiale som fjernes. For meg blir det som å aldri polere bilen, men så er jo jeg lett rammet av OCD;)
 
Hei! Tror du blander polering og patina. Patina er en form for lysbleking av feks dial som går over tid. Det som gjerne var hvitt når det var nytt går over i gult og brunt med tiden. Sammenlikner du Submariner 16800 med en nyere 16610 så vil du se at fargenyanser er forskjellig også kalt patina.
 
Joda, patinering av skiver kan jo være noe flott, men det hender jo at bruken av patinering også gjelder kasse og lenke. Uansett en lett refurb av kasse og lenke for å fjerne mange års bruk bør være innafor.
 
To restore or not to restore. That's the question!
http://www.forbes.com/sites/lukerottman/2015/06/08/should-you-make-a-vintage-rolex-look-mint/
rolexrefinish.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Anders