Lenkeledd

Medlem
19. des. 2015
Innlegg
14
Sted
Oslo
Hei! Dere med lenke på klokken deres, har dere flest ledd på siden fra 12 eller siden fra 6? Ble brått så usikker her. Vet dette er mer en følelse enn et fasitsvar, but still.
 
Jeg har likt med ledd på begge sider på Exploreren min. På de andre klokkene mine har jeg gjerne 6 ledd på 12-siden og 5 ledd på den andre siden.
Dette er vel smak og behag. Jeg legger det opp til at låsen er nærmere 6-tallet for da slipper jeg for mye swirls på låsen når jeg legger armen på bordet eller kontorpulten.
 
Jeg har likt med ledd på begge sider på Exploreren min. På de andre klokkene mine har jeg gjerne 6 ledd på 12-siden og 5 ledd på den andre siden.
Dette er vel smak og behag. Jeg legger det opp til at låsen er nærmere 6-tallet for da slipper jeg for mye swirls på låsen når jeg legger armen på bordet eller kontorpulten.

Er det jeg har landet på selv. Føles «riktig». Takk for svar!
 
Man tilstreber vel å ha likt antall ledd på begge sider? Det er i hvert fall slik min OCD fungerer.
Enig, men hvis det ikke går, pleier jeg å fjerne et "klokke seks". På Sea Dweller ble det derimot helt feil, så jeg måtte fjerne klokka 12. Man må noen ganger prøve seg litt frem.
 
Samuraien jeg bruker idag har 6 ledd på hver side av låsen, der skal jeg flytte et ledd fra 6 til 12 for å få sentrer låsen mer midt under håndleddet.
Hos Gjertsen ble jeg fortalt at de alltid justerer lenken på 6 siden, med mindre det var mange ledd som skulle av eller på.
Fint sentrert på håndledd.
AE39F76C-F2B7-4304-834C-8624B6C8FD8D.jpeg

Dårlig sentrert lås som gjør at klokken vrir seg mot 12 under bruk.
17AD511F-E36D-46B9-BFAE-F018058B0610.jpeg
 
For meg - alltid seks ledd kl. 12 og fem ledd kl. 6. (Om Rolex size-ledd)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
veldig viktig for meg at klokken sitter midt på håndleddet, og låsen midt på på undersiden. På SD4K var det vanskelig å få til, men med andre klokker går det som regel fint.
Om klokken ikke passer hånden, får du heller trene opp hånden til å passe klokken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Det kommer litt an på hvordan låsen er. I dette tilfellet hvor låsen stikker mye lenger ut enn spenna, har jeg 5 kl 6 og 7 kl 12. Da blir låsen sentrert på midten.
På Speedmaster’n har jeg det samme av samme grunn.
Rolex Oyster husker jeg ikke hvordan jeg hadde da det dessverre er en for lang stund siden.
image.jpg