Lemania Super Compressor - Cal. 3000

Medlem
13. mai 2014
Innlegg
861
Sted
Drøbak
God ettermiddag vintage`ere!

Ser meg nødt til dele denne vakre, snasne klokken, og ikke minst historien, med dere. Dersom noen besitter kompetanse på den aktuelle klokke, merket, verket eller annet som kan være spennende å lære så setter jeg stor pris på tilbakemeldinger. Er ny i dette vintage gamet, og har vel egentlig ikke hatt helt sansen før denne skatten dukket opp. Mistenker at det kan bli flere spennende jakt turer etter mer gammelt gull.

Kortversjon av historien:

Jeg jobber primært fra hjemmekontor, men har noen ærend på det ordentlige kontoret på Hønefoss i ny og ne og ender som regel opp med å ta turen på mandager. Denne dagen var jeg ute i god tid før møtet og fant ut at jeg skulle svinge innom Helgelandsmoen, hvor jeg tilbragte noen måneder på 90 tallet på rekruttskolen. Kjører forbi hver gang jeg er oppover, men som regel har jeg dårlig tid, men denne dagen passet det altså bra. Kjørte litt rundt og kikket, forbi den gamle kaserna jeg bodde på, kiosken osv. I enden av det gamle verkstedbygget så jeg en eldre herremann som var i ferd med å åpne brukthandelen sin for dagen. Jeg svingte innom for en titt, som jeg har hatt som vane i mange år men primært for å se etter gamle møbler/ lamper. På spørsmål om han hadde noen eldre mekaniske ur, fisket han frem en isboks med en masse "ræl" som han selv kalte det. Ivrig sorterte jeg innholdet og med min begrensede kunnskap om vintage klokker landet jeg på to aktuelle, en Lemania og en Girard Perregaux. Den blide herremannen ba pent om kr 100 for begge to, jeg holdt naturligvis på å gå i bakken og fikk frem "Ja, det høres ok ut. Den ene går tross alt ikke". Han fikk kr 150 ;)

Vel hjemme i sofaen, ble det noen timer med googling for å finne mer info om dagens fangst, og det viser seg at i alle fall Lemania`en er nokså uvanlig å finne, i alle fall med denne skive layouten.

Det jeg har funnet ut så langt:

- Lemania Super Compressor, trolig fra sent 50 tall. Super Compressor kommer av kassens egenskaper,en spesiell patent for forsegling under vann utviklet av EPSA. Dette er altså en dykker av hva jeg klarer å forstå. Inne i baklokket sitter det en ekstra plate som er fjærbelastet og som under trykk presser mot kassen og forsegler ytterligere. Denne viser seg også å være 100% inntakt, da klokken bestod trykktest tilsvarende 100 meter hos @Arcticboy tidligere i dag. Håpet den ville holde tett, men hadde naturligvis ingen tro på det innerst inne.

- Verket er ett cal 3000, manuelt trukket og sekunder kl 6, som nå er fullstendig overhalt av @SS. hos Erik Sutterud på Bjølsen. Dette verket har tydlige likhetstrekk med Omega sine verk fra samme periode og holder tydeligvis en svært høy kvalitet.

- Den har original krone, originalt nypolert glass og ser ut som om den kun har ligget i en skitten skuff i mange mange år. En del overfladiske riper på baklokket, ellers er kassen temmelig pen.

- Skive og visere er ikke gjort noe med fra min side, og det er nesten ikke til å tro. Den ser rett og slett kliss ny ut. Tritium er 100% intakt, skal få tatt ett bilde i mørket i kveld.

Har du noe å tilføre setter jeg stor pris på svar i tråden. Hvis noen har noen formeninger om hva disse kan ha av verdi, setter jeg pris på antakelser også på dette området. Har funnet ett tilsvarende eksemplar med lik skive og vedkommende som postet dette, hadde aldri sett en lignende noen gang, så det er mulig disse er ganske uvanlige (?) Av priser har jeg sett alt fra 400-1000 pund, men altså ikke med denne skiven.

Takker for titten, nå over til bildene:
















Bilder fra service:

Demontert verk


Demontert kasse


Ferdig montert


Montert i kassen
 
Redigert:
Jøss, at det går an å være så heldig, flaks er aldri feil. Har selv en lignende lemania som har lik kasse med samme baklokk med dykkermaska og det hele, men med hvit/sølv skive, arvet den etter min bestefar og fikk den helt gratis ;) iallefall nydelige klokker som oser av kvalitet, selv etter over 30 års mishandling av min bestefar er klokka likevel veldig pen, uheldigvis har min uoriginal krone for den manglet når jeg fikk den.

Grattis med flott Lemania! Hva med GP'en?
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000
GP`en står for tur. Skal forsøke å polere opp glasset på den selv. Ligger noen bilder av den i en tråd litt lenger ned i Vintage forumet. Poster mere bilder så snart det er mulig å se gjennom glasset, for det var ikke spesielt pent!
 
Gratulerer! Men hvis det er tritium, er den neppe intakt, siden tritium har en halveringstid på ca. 12 år. Etter 50 år er det da bare ca. 6% igjen ...
 
Her er bilde av min tilsvarende Lemania, sannsynligvis kliss lik kasse men ulik skive.

VtTplH1.jpg
 
Gratulerer med en flott klokke!

Lemania produserte rå-verk (ebauche) til Omega/Tissot (som en del av SSIH) og flere andre produsenter mellom 1932 og 1981. Mest kjent er muligens Albert Piguet som designet cal 2310, bedre kjent som Omegas cal. 321. Han var å regne som "the main man" for Lemania. Cal. 2310 ble også brukt av Patek Philippe (cal. 2872/CH 27-70).

Lemania er vel mest kjent for sine militære ur, bl.a. leverte de pilot-ur til svenske jagerpiloter på 60- og 70-tallet (en variant veldig lik Heuer sin Bund).

Utrolig morsomt å se en SC med enkel krone. Sjeldent. Jeg har forresten sett denne skive-varianten en gang før i en tråd på Omega-forumet. Skal se om jeg klarer å spa opp denne og lenke deg til den.

Kvaliteten er det ingenting å si på, så man kan trygt si at du har gjort et varp her. :)

EDIT: Der fant jeg den!

Skiva di er i mye bedre stand enn denne:

image-jpg.106203
 
Redigert:
Ventet på deg @SpaceCowboy! Takk for at du deler av din kunnskap om disse gamle skattene!

Helt siden jeg leverte den inn hos @Arcticboy, har jeg egentlig tenkt at denne skal flippes/ selges, for jeg kler jo ikke "små" klokker. Nå derimot, har denne fått en historie og jeg tror det skal ett betydelig beløp på bordet før jeg slipper den. Utrolig kult at den engasjerer og At den i tillegg er ganske uvanlig og faktisk har en plass i den horologiske historien, gjør det enda enklere å beholde den :D
 
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
@Eternamaniac , utrolig kul! Det der er vel den lyse, blonde fetteren:p

Har du noe info om årstall på din? Serienummer?

Har ikke sjekket produksjonsår, har Innbillt meg at bestefar kjøpte den på slutten av 60- tallet men den kan jo ha vært produsert mange år før det. Har ikke åpnet baklokket selv så vet ikke hva som står på selve verket. Baklokket har to nummer: Brevet 317587 og Brevet 337462, men! ser at de samme nummer står på baklokket til klokka til trådstarter så dette er nok ikke serienummer, skal prøve å få åpnet baklokket en dag for det hadde vært interessant å vite produksjonsår.
 
Har ikke sjekket produksjonsår, har Innbillt meg at bestefar kjøpte den på slutten av 60- tallet men den kan jo ha vært produsert mange år før det. Har ikke åpnet baklokket selv så vet ikke hva som står på selve verket. Baklokket har to nummer: Brevet 317587 og Brevet 337462, men! ser at de samme nummer står på baklokket til klokka til trådstarter så dette er nok ikke serienummer, skal prøve å få åpnet baklokket en dag for det hadde vært interessant å vite produksjonsår.

Brevet nummerene på baklokket er patent nummer, mener jeg å ha lest.
På min står det 315737 og 337462. Sikker på at det ikke er ett 3 tall også på din og ikke 8? I så fall stemmer tallene overens og teorien kan stemme.
 
Stemmer ja, jeg tok feil det står 317 537, artig klokke. Urmakeren som overtalte min for ca 12-13 år siden kommenterte klokka og hvor fin den var. Har egentlig ikke tenkt så mye over at den er ekstra vanntett, men ser jo at kassen er betydelig kraftigere enn vanlige klokker fra den tiden.
 
http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

Her er litt info om forskjellene mellom kassene betegnet som Compressor, Compressor "2" og Super Compressor. Jeg har lenge trodd at en super compressor har med antall kroner å gjøre, feks JLC Polaris, men det er altså ikke riktig. Det er kassens konstruksjon mht til forsegling som er ulik og avgjørende.
 
Her er bilde av min tilsvarende Lemania, sannsynligvis kliss lik kasse men ulik skive.

image.jpg1_zpsxstit5aq.jpg
VtTplH1.jpg
Her er mine 2stk Super Compressor. Veldig like din men litt forskjellige skiver. Din med siffer på 3-6-9-12, mens min med siffer på 2-4-6-8-10-12. Rart de lagde så like....Caliber 3000